לאחר עשרות שנים שבהם הנהלים לשימוש במכת"זית ורימוני הלם היו חסויים בפני הציבור, ובתום מאבק משפטי אותו ניהלה האגודה לזכויות האזרח על מנת לחשוף נהלים אלו ולהנגישם לציבור, הערב (ד') מפרסמת המשטרה את הנהלים לכלל הציבור.
3 צפייה בגלריה
הפעלת מכת"זית בהפגנות ברחוב בלפור
הפעלת מכת"זית בהפגנות ברחוב בלפור
הפעלת מכת"זית בהפגנות ברחוב בלפור
(צילום: עמית שאבי)

על פי נוהל שימוש במכת"ז טווח השימוש בסילון הועלה ל-20 מטר במקום 13 מטר, עוצמת הירי שונתה מ-5 ל-10. בנוסף, מפעיל הכלי חייב להשתמש כלפי מפירי סדר\ מפגינים בעוצמת זרם נמוכה יותר מכפי שהיתה בהתחלה- 5 בר (יחידת המידה) ורק לאחר מכן לעלות ל-10 בר.
קראו גם:
לגבי השימוש בנוזל הבואש - נקבע כי חל איסור מוחלט לבצע התזה בכיוון ישיר, לעבר בתים ומרפסות. לגבי רימון הלם נקבע כי חל איסור מוחלט להשליכו כלפי מבנים סגורים והטלתו תתבצע לעבר מפיר סדר באופן שישאיר טווח של 10 מטר, בין 1 מטר לפחות, בין מקום הטלת הרימון לבין מפירי הסדר.

3 צפייה בגלריה
פעילות המשטרה בבר אילן
פעילות המשטרה בבר אילן
פעילות המשטרה במחאות ברחוב בר אילן
(צילום: לירן תמרי)

לגבי הפעלת אלה, שכאמור לאחר מבצע שומר החומות, הורד ממדרג הפעלה ד' למדרג ב', נקבע אופן הפעולה הבא:
1. הדיפה – הדיפת מפירי סדר באמצעות אלה תהיה אך ורק כאשר האלה מושתת, בצורה אלכסונית לכיוון בית החזה של המתפרעים ולא לכיוון פלג גוף תחתון ולא לכיוון הראש.
2. השתלטות בשיטת "לחץ בריח", השימוש באלה בשיטה זו נועד למצבים של התגברות על התנגדות אקטיבית של מפירי סדר. בשיטה זו, השימוש באלה יתבצע על ידי יצירת לחץ מבוקר ומידתי באמצעות אלה על מפרקי ידיים וכתף.
3. שימוש באלה בטכניקה של חבטות לעבר הירך החיצונית. אין לחבוט לכיוון פיקת הברך, עצם השוק, איברי המין, ואין לחבוט מעל לפלג הגוף התחתון כלל.

3 צפייה בגלריה
המכת״זית בפעולה
המכת״זית בפעולה
המכת״זית בפעולה
(צילום: יואב דודקביץ')

כזכור, במהלך ההפגנות בבלפור ובמחאות החרדים בר אילן ובכניסה לעיר נעשה שימוש באמצעים אלו. בין היתר הלינו המפגינים לא פעם על שימוש שאינו מידתי במכת"זית. בשכונת בר אילן דיווחנו בשנה שעברה כי בני משפחה המתגוררים סמוך לצומת בר אילן טענו כי המכת"זית גרמה לנזקים בביתם ובין היתר נופצו החלונות ונהרסו משחקי הילדים והספה. השימוש באמצעי אכיפה אלו עוררו לא פעם סערה בירושלים וכעת הנוהל ישתנה.
עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח מסר: "נהלי המשטרה המסדירים את השימוש באמצעים לפיזור הפגנות (אלה, בואש, רימוני הלם וכו') היו במשך שנים רבות מצונזרים כך שרוב המידע המשמעותי ובעל העניין הציבורי הוסתר (אופן השימוש באמצעים, הטווח המותר, המגבלות על השימוש וכו'). בעקבות עתירה שהוגשה על ידי האגודה לזכויות האזרח והתנועה לחופש המידע, פסק בית המשפט המחוזי בירושלים ביום 2.10.2022 כי על המשטרה לפרסם באופן מלא את הנהלים ללא השמטות.
"חשיפת הנהלים מגלה עד כמה המשטרה רחוקה מליישם את הכללים שהיא עצמה הגדירה. בניגוד לנהלים, שוטרים באופן שגרתי מכים באלות מפגינים שאינם נוקטים בהתנגדות אלימה, לעיתים קרובות נעשה שימוש במכת"זית ישירות לראשי המפגינים למרות שהנוהל אוסר זאת ורימוני הלם נזרקים ישירות על מפגינים ולא במרחק מהם כפי שנקבע בנוהל.
"המידע שנחשף בנהלים הוא קריטי כדי להבטיח ביקורת ופיקוח על המשטרה כשהיא מפעילה את אמצעי הכוח שבידיה ולאפשר לכל אזרח שיוצא להפגין לדעת מהם גבולות השימוש המותר באמצעים. יש לקוות כי חשיפת הנהלים תוביל להרתעת המשטרה משימוש מוגזם בכוח ותסייע לחיזוק זכותם של אזרחים לחופש ביטוי".