מלחמת קודש: ארבע שנים אחרי הפשקוויל הראשון נגד סלילת הרכבת הקלה במאה שערים, המלחמה של הקיצונים החרדים רחוקה מסיום, וכעת מתברר שבין מארגני המחאה יש גם קבוצה מבית שמש. ביום ראשון לפנות בוקר הוזעקו לוחמי אש מתחנת 'האומה' לרחוב ירמיהו, בעקבות ניסיון להצית ציוד מכני הנדסי מסוג מקדח כלונסאות, המשמש לעבודות התשתית של 'הקו הכחול'. הפעם הכבאים הגיעו במהירות והנזק היה קטן יחסית, אבל ברשות הכיבוי וההצלה מבהירים כי אם הדליקה היתה מתפשטת לאחד הבניינים הסמוכים האירוע היה עלול להסתיים גם באבידות בנפש.
סגן טפסר אריאל כהן, המכהן כראש ענף חקירות ומודיעין בכבאות והצלה מחוז ירושלים, מדגיש כי ההצתה בשבוע שעבר היא חלק מגל ארוך ומדאיג. "האירוע הזה מצטרף למספר אירועים של שריפת כלי צמ"ה בחודשים האחרונים, ובכלל בשנתיים האחרונות בתוואי הרכבת הקלה בעיקר על ציר ירמיהו-בר אילן. ממצאי החקירה הועברו להמשך טיפול של משטרת ישראל באיתור המציתים ולהמשך טיפול במישור הפלילי".
"בתחבולה ומלחמה"
מתברר כי כבר ביוני 2019, הרבה לפני שהחלו העבודות לסלילת הקו הכחול שבין רמות לגילה, התכנסו רבני הבד"ץ החרדי במאה שערים ונחרדו לשמוע כי הרכבת אמורה לעבור בשכונתם.
קראו גם:
הם מיהרו לפרסם פשקוויל שכותרתו 'להתנגד בכל תוקף'. שלושה רבנים בכירים הזהירו: "יש בתוכניות אלו משום הרס וחורבן וצביון היהדות החרדית ותושבי השכונות החרדים לדבר ה' לחשוף אותם בפני פגעים וקלקולים נוראיים אשר לא יעלה על הדעת".
בתוך ימים ספורים פורסם בריכוזים החרדיים בעיר פשקוויל נוסף שכותרתו 'מנהרת תופת', שעליו היו חתומים 'ועדת תושבי ורבני גאולה והסביבה'. לטענת מחברי המודעה, מטרת הקו הכחול "לקלקל את הציבור החרדי ולהפוך את השכונות החרדיות הוותיקות למרכז הוללות ובילוי. עלינו להתעשת מבעוד מועד ולהשית עצה בתחבולה ומלחמה, להדוף את אויבינו הקמים עלינו".
"אפשר היה להקטין להבות"
חוקר החברה החרדית ד"ר נרי הורוביץ משוכנע שהטעות הגורלית היתה להתייחס בסלחנות לאיומים האלה. "תחבורה ציבורית תמיד היתה נושא רגיש במאה שערים", הוא מבהיר, גם במסגרת כובעו כיו"ר חברת 'אגורא', אשר ייעצה בעבר ל'אגד' בנושא החברה החרדית. "בין המאבק של התושבים לקבל שירותים לבין 'העדה', הבד"ץ והקנאים שראו באוטובוסים פגיעה בצביון, בשנות ה־60 היו מאבקים כי אוטובוסים היו מחממים מנועים לפני כניסת השבת ואז עוברים בגאולה וחוטפים אבנים. בכל פעם היו מפסיקים שירות לכלל האוכלוסיה בשכונה. היתה קמה צעקה שאחריה מו"מ פוליטי ושקט.
"בסוף שנות ה־70 'אגד' החרימה את השכונה והסיטה את כל הקווים בגלל התנכלות, וח״כ מנחם פורוש הצהיר שיקימו מערך הסעות חרדי.
"בשנות ה־80 היו גם גלי פגיעה באוטובוסים על רקע פרסומות, ובמסגרת אותו מאבק גם הציתו תחנות. לטדי קולק מיוחסת האמירה 'מאה שערים - חמישים תחנות' (שנשרפו)".
בחזרה לעתיד - בנובמבר 2021 שיגר משרד האוצר מכתב חריף למפכ"ל המשטרה ולמנכ"ל המשרד לבטחון הפנים, שבו נכתב כי עלות הנזקים הישירים לפרויקט סלילת הרכבת מגיעה ל־60 מיליון שקל, וכי העלות החודשית לחברת 'מוריה' בגין האבטחה ושיקום הנזקים עומדת על כ־10 מיליון שקלים בחודש. במשרד האוצר גם צפו כי העבודות שהיו אמורות להסתיים בנובמבר 2023 יתעכבו, מה שיגרום "נזק משקי הנוצר מאובדן התועלות למשק בשל אי־פתיחת הקו, שעשויות להגיע לעוד עשרות מיליוני שקלים".
ד"ר הורוביץ טוען שהסיוט הזה יכול היה להימנע: "אפשר היה להקטין להבות מוקדם באמצעות מו"מ על מגבלת מסחר בתחנות שמדאיגות קנאים ולבנות את היציאות בארכיטקטורה מותאמת".
התקפות מגיעות בגלים
על השאלה אם היה אפשר לפעול אחרת מול הקיצונים החרדים עונה מנכ"ל חברת 'מוריה', גלעד בר אדון: "חברת מוריה היא חברת הביצוע. אנו אחראים להוציא את התכנון לפועל באופן מקצועי, תוך עמידה בקבועי הזמן ובתקציב. התכנון, החשיבה, אישור הגורמים הסטטוטוריים ותוואי הקווים הם בהובלת המדינה וצוות אב לתחבורה. אני משוכנע שהיו כאן שיקולים ברמת ההנגשה והשימוש לכמה שיותר תושבים, שרות מצוין ויעילות תפעולית".
איך מבצעים את העבודות על רקע ההפרעות הרבות בצומת בר אילן? "יש תקופות שבאמת מפריעים יותר ויש כאלה שזה קצת נרגע. אנחנו עובדים עם צוות קשרי קהילה ומוודאים שיש קשר ודיאלוג עם התושבים ואני יכול להגיד שחלק מאוד משמעותי וגדול מהתושבים בעד הרכבת הקלה, ואפילו מחכים לה. התושבים מבינים שזה יביא לשירות טוב יותר ולא רק תנועתית, אלא גם בנראות המרחב הציבורי. אנחנו מחדשים את האזור, משפצים את התשתיות ומעניקים לתושבים איכות חיים משופרת מאד.
"באזור יש גם בעיות ביוב שאנחנו מטפלים בהן, ובין היתר מחדשים תשתיות חשמל, ניקוזים ותקשורת. גם המרחב הציבורי יהיה הרבה יותר איכותי ברמה של פיתוח מדרכות וגינון, כך שבסופו של דבר יש פה שדרוג מאוד משמעותי עבור התושבים ורובם יהיו מרוצים מאוד. ישנו מיעוט, רובו בכלל לא מירושלים, שבא ורוצה לעשות כאוס מסיבותיו".
מה המניע שלהם? "אני לא יכול לומר בדיוק מה עומד מאחורי זה, מה שאני כן יכול לומר הוא שיש גורמים קיצוניים שמתנגדים ואני יכול להניח שיש גם גורמים שמממנים את ההפגנות ויצירת הכאוס בצורה שמפריעה לפרויקט. אנחנו מאוד נחושים לסיים את הפרויקט, רואים את ההתקדמות בשטח. כרגע עברנו אבן דרך משמעותית של סיום שלב ראשון ומעבר לשלב השני של העבודה בצומת בר אילן.
"היו עיכובים מסויימים, יש לעיתים ונדליזם, אבל אני מזכיר שאנחנו חברת הנדסה, התפקיד שלנו הוא לבנות ולהקים פרוייקטים. תפקיד המשטרה הוא לשמור על הסדר הציבורי. למרות זאת הקמנו סוג של יחידה שמאבטחת את העבודות ויחד עם המשטרה פועלת למנוע ככל האפשר את ההפרעה לעבודות. לפעמים המשטרה הולכת על הנושא בכוח ונותנת מענה ולפעמים עמוסה בארועים אחרים ואז נסוגה, אבל הפרויקט ממשיך".
כל דבר כזה גורם לעיכובים מן הסתם. "אני יכול להגיד שבחודשים הקרובים יראו לאט־לאט בהדרגה כיצד הציר כולו של לוי אשכול בר אילן ועד ירמיהו מסתיים, כולל מדרכות, מעבר לרצועת זכיין ואפילו נטיעת עצים. יהיו חלקים במיוחד בחלק המרכזי והמורכב של אזור הצומת ששם תהיה דחייה של מספר חודשים, אבל אנחנו עובדים במלא הכוח כדי למנוע אותה ובשאיפה להקדים את הזמנים.
"בנוגע לכניסת הזכיין, צריך לזכור שבכל מקרה הזכיין לא נכנס בו זמנית לכל המקטעים לצורך הנחת מסילות ואנחנו מוסרים על פי רוב את המקטעים לפני הזמן, ירושלים מקדימה את לוחות הזמנים".
כשאביגדור ליברמן היה שר האוצר הוא טען שעלות הנזקים הגיעה ל־180 מיליון שקל. "הקבלנים הם שמביאים את הציוד והמכונות ובוודאי שזה לא נוח כששורפים לך כלי הנדסי. יש נזקים ישירים של ונדליזם, שריפה, סתימת ביובים, הפרעה לעבודות, שמוערכים בכמה עשרות מיליוני שקלים ויש נזקים עקיפים, או השקעה עקיפה כמו עלות השמירה כדי למזער פגיעה. אז מגיעים בערך לסכומים שננקבו. עם זאת ברמה הלאומית מדובר בפרויקט שעלותו הכוללת היא מיליארדי שקלים. בכל המקטעים אנחנו דואגים לעמוד במסגרת התקציב. ברמה הלאומית הפרויקט נמשך ויפעל".
יש חשש שהמחאות והוונדליזם לא יסתיימו גם אחרי שהרכבת כבר תיסע? "אני מאמין שלא. בירושלים כבר יש את קו הרכבת האדום והפעיל, עובדה שהוא עובד, ושליש ממשתמשיו הם מהציבור החרדי. הרכבת הקלה משמשת את העיר מצויין, ואת כל התושבים. בזמנו היו שיחות על כך שהנזקים שנגרמו לקו באזור בית חנינא יביאו לכך שהרכבת תפעל במתכונת מצומצמת. יש ארועים מקומיים אבל בשורה תחתונה הקו פועל במתכונת המקורית המלאה, הוא פעיל ויעיל. זו דוגמא טובה לכך שגם אם יש חבלי לידה וקשיים בהתחלה עדיין הצורך לתחבורה ציבורית טובה והשגרה מנצחים".
"אמצעים מיוחדים ותביעות"
במשטרה דחו השבוע על הסף את הטענה כי הם אינם פועלים באופן נחרץ מספיק כנגד הקיצונים שמתנכלים לסלילת הרכבת. ממחוז ירושלים נמסר: "משטרת ישראל מתמודדת עם הפרות סדר באזור עבודות התשתית ובכלל, כשחלקן גולשות לאלימות מצד מפירי סדר ופורעי חוק, גרימת נזק לתשתית ועסקים וסיכון חיי אדם.
"מאז תחילת השנה עצרה המשטרה עשרות חשודים בגין הפרות סדר באזור, גרימת נזק ואירועים נוספים, ביניהם פגיעה בעוברת אורח שנפגעה באורח קשה. נציין כי במקרים המתאימים ולאחר מיצוי החקירה הוגשו עשרות כתבי אישום נגד פורעי חוק וחשודים נוספים, זאת בנוסף לתביעות אזרחיות משמעותיות בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית, כלפי אלו שגרמו נזק כבד לרכוש.
"כמו כן הטיפול באירועים אלו מבוצע במקצועיות על ידי מגוון כוחות משטרתיים ותוך שימוש באמצעים ויכולות מגוונות, זאת ללא קשר לנושא המחאה או לזהותם של המעורבים".
היסטורייה של קיצונים אלימים
1986: הנער ניסים שטרית נרצח ע"י 'משמרות הצניעות'
1994: השלכת אבנים על רכבים שנסעו בשבת בבר אילן
2015: ישי שליסל רוצח את שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה
2021: הצתות ושפיכת בטון במסלול הרכבת הקלה
כאב ראש למשטרה
פעיל ציבור בכיר בבית שמש הודה השבוע בשיחה עם mynet ו"ידיעות ירושלים": "כמו בקרב נגד חנויות סלולאר לא כשרות, גם את המאבק נגד סלילת הרכבת הקלה בירושלים מובילים לא רק חרדים קיצונים מירושלים אלא גם מבית שמש".
מה האינטרס שלהם? "על רקע מצוקת הדיור החריפה באזור גאולה ומאה שערים, יש קבוצה משמעותית של צעירים שעזבו את ירושלים וקנו דירות בבית שמש, שם המחירים נמוכים יחסית. אבל הם מחויבים לחלוטין למאבק וגורמים כאב ראש למשטרה, גם בבית שמש וגם בירושלים. עם זאת, חובה להדגיש כי הרוב המוחלט של הציבור החרדי בירושלים, ובכלל זה ליטאים, חסידים וספרדים, תומכים בסלילת הרכבת הקלה ומרבים להשתמש בקו הקיים".
הרב דוד זוהר, חבר מועצת העיר מטעם 'דגל התורה' ומחזיק תיק התחבורה, מאשר שרוב הציבור החרדי בבירה אכן תומך בסלילת הקו החדש. אבל על השאלה איך מתמודדים עם הקיצונים שמחבלים בעבודות הוא עונה בדיפלומטיות: "הם לא מעכבים ובעזרת השם תהיה רכבת קלה בקרוב. בנוסף, לייצג אותם זה גדול עליי. אני יודע שהחרדים רוצים רכבת קלה כמו כל בן אדם שרוצה תחבורה ציבורית נורמלית בדרך לעבודה, ותחבורה ציבורית אמינה זה רכבת קלה, במיוחד בעיר צפופה כמו ירושלים. אתה שואל אותי למה קבוצה קטנה של אנשים לא רוצים רכבת קלה, זה קצת גדול עליי להסביר לך".
חלק מהמתפרעים הם בכלל מבית שמש. "אני לא עוקב אחר מקום מגוריהם. אם יש איזשהי קבוצה מסוימת שיש לה איזשהו חוג מצומצם של אנשים, מנסים להביא אותו מאיפה שהם גרים, אם זה ירושלים או בית שמש".