המשחקים האסורים של משה לקר. בית משפט השלום בירושלים הרשיע לאחרונה את לקר (30) בעבירות של ארגון ועריכה של משחקים אסורים וכן בעבירה של סחיטה באיומים. באישום נוסף שעסק באירוע אחר של סחיטה באיומים הוחלט לזכות את מי שהוגדר לטענת המשטרה "יעד מודיעיני בכיר של היחידה המרכזית בירושלים".
1 צפייה בגלריה
משה לקר
משה לקר
משה לקר
(צילום: אוהד צויגנברג)
רק בינואר השנה טען לקר בבית המשפט כי זנח לחלוטין את עולם הפשע. הוא אף קיבל חיזוק לדבריו מבית המשפט, כאשר השופט ציין כי התרשם שלקר אכן זנח את העולם התחתון. עם זאת, העבר אינו מרפה ועכשיו הוא ייאלץ להתמודד עם הרשעה נוספת, הקשורה לפרשה שנעשתה לפני מספר שנים.

הימורים בכל יומיים

בכתב האישום שבו הורשע לקר כעת נטען כי במהלך השנים 2015-2014 הוא ונאשמת נוספת שימשו כמפעילי דירת הימורים בראשון לציון. בדירה הועסקו מלצריות, מנקות ודילרים בימי הפעילות - שני, רביעי ומוצאי שבת. בתוך הדירה, לפי האישומים, התנהלו משחקי קלפים. על פי אישום נוסף בפרשה זו, לקר, יחד עם מעורבים נוספים ובהם צעיר בשם עומר חיות, היכו מהמר שצבר חוב כספי.
בכתב האישום נטען כי אף שלקר הכחיש שיש לו קשר למועדון, "בשיחות השונות שנקלטו בהאזנות סתר ניתן לשמוע את הנאשם מציג את עצמו כשותף של נאשמת 2, אשר כמפורט הוכח שהיתה מנהלת המועדון ומארגנת המשחקים בו". לטענת התביעה, לקר תועד אומר לאדם אחר: "אתה מדבר עם משה, שותף של אירית".
השופט אילן סלע דחה על הסף את ההכחשות של לקר וכתב בהחלטתו: "גרסתו של נאשם 1 (משה לקר; ל"ת) בבית המשפט, כי לא היה שותף בהחזקת המועדון או מקום הימורים אחר, וכי הוא אך היה אחראי על שחקנים ששיחקו באותם מקומות כשהוא היה ערב לחובותיהם... היא גרסה בלתי הגיונית, שלפיה נאשם 1 נטל אחריות על חובותיהם של אחרים מבלי שנתן הסבר לתועלת שתצמח לו מכך, מלבד קבלת שקלים בודדים כדבריו, וכשהוא יצא שוב ושוב אך מופסד מהתנהלות זו".
על האישום שלפיו לקר וחיות סחטו מהמר כתב השופט: "ייאמר כבר עתה כי המסקנה העולה ממכלול הראיות היא שחובו של זהר לבעלי המקום הביא את כלל הנאשמים ליזום מפגש עם זהר בדירה בגני תקווה. מראש היה ידוע, למצער לחלק מהנאשמים, כי לא יהיה מדובר במפגש נעים ומקובל והוא יכלול מעשים 'של בית סוהר'. השיחה בין הנאשמים, בדירה או בסמוך לה - עלתה לטונים גבוהים, ואז נתבקש זהר לנסוע עימם למקום סמוך. כלל הנאשמים נסעו לאותו מקום, חשוך ומבודד, שם הוכה זהר על ידי מי מהנאשמים ונפגע".
בפסק הדין גם נקבע כי לגבי המקרה שבו זהר טען שהוכה, אף שלקר הכחיש כי נפגש איתו, הטלפון הנייד שלו אוכן בזירת האירוע. בהכרעת הדין נקבע כי הוכח מעבר לכל ספק כי כלל המעורבים, כולל לקר, פעלו ביחד כדי לסחוט מזהר, "תקפו אותו וגרמו לו חבלה ממשית".

בעיות זיכרון

במסגרת חקירת מעשי הההימורים והסחיטות שבהם היה מעורב לקר, גם נקבע כי הוא סחט באיומים עוד מהמר כתוצאה מחוב שצבר על רקע של משחקי הימורים. בהכרעת הדין נכתב כי לקר פנה למהמר בשם וובה ואמר לו: "אתה לא משלם הרבה זמן את החוב, והשותפים כועסים. נשלחתי לא לדבר איתך, אבל אתה מוצא חן בעיניי ואני אתן לך עוד זמן".
אלא שוובה הפתיע את המשטרה וטען בבית המשפט כי "לא חש מאוים" מדבריו של לקר וכי לאחר מכן המשיך לשחק בדירת המגורים. מנגד לקר טען כי פנה לוובה באופן מכובד. אך השופט קבע: "לא ניתן לתת משקל כלשהו לעדות זו של נאשם 1, אשר מלבד עובדה זו, שאותה זכר באופן מפתיע, את כל שאר פרטי האירוע, כמו גם אירועים אחרים שנדרש אליהם, הוא כלל לא זכר. הוא גם הכחיש את תוכן הדברים שוובה ציטט בשמו מהדברים שהוא אמר לו בשיחותיו עימו".

בן 30 בלבד

לקר מוכר לרשויות החוק והאכיפה מאז היה בן 16, לאחר שחבר לגורמים עברייניים. בשלב מסוים הוא נשלח ללמוד בישיבה בצרפת, על מנת להרחיקו מהעולם העברייני. אבל בשנת 2010 הוא הורשע בביצוע עבירות של סיוע להריגה והחזקת נשק שלא כדין. לאחר שחרורו הוא המשיך בפעילות פלילית.
לפני שש שנים נעצר שוב על ידי חוקרי ימ"ר ירושלים בחשד להפעלת משחקים אסורים וסחיטה באיומים. בהליך זה הוא הורשע, כאמור, עכשיו.
בתחילת השנה הורשע לקר בכתב אישום אחר בעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע. עם זאת, על פי חוות דעת שהוגשה לבית משפט, נטען כי לקר מנהל חיים נורמטיביים "ומתרחק מגורמים שליליים".
לפני מספר שבועות ניתן בתיק זה גזר הדין. נשיא בית המשפט השלום, חן אביטל, החליט אז להטיל עליו עבודות שירות בלבד ונימק את ההחלטה: "לפרק זמן לא מבוטל נראה היה כי הנאשם שבוי במעגל הפשע ואחריתו מי ישורנו. חרף האמור, הנאשם לא אמר נואש, נאחז בכוחות עצמו בשולי החבל השיקומי, ובהדרגה והתמדה חילץ עצמו ממעגל הפשע והוביל עצמו אל עבר חיים נורמטיביים".
עכשיו ממתין לקר לקבל את גזר הדין בפרשה שבה הורשע בהימורים וסחיטה באיומים.