פרסום ראשון: גורם ב"כיכר ספרא" חשף השבוע כי שורה של בעיות טכניות גורמות לתקלות ברכבת הקלה. לדבריו, "עובדי כפיר מתקשים מבחינה טכנית לבצע את האינטגרציות בין המערכת הישנה לחדשה".
הגורם גם גילה כי מספר נהגים הודיעו באופן פתאומי כי הם חולים, ככל הנראה כחלק ממאבק כוחות מול הנהלת החברה, מה שמקשה על האפשרות להגביר תדירות הנסיעה. בתוך כך אמר השבוע סגן ראש העירייה אדיר שוורץ כי בכוונתו ליזום תחקיר מקיף על הכשלים בהארכת הקו האדום, הן מבחינת תפקודה של חברת כפיר והן מבחינת איכות הפיקוח של צוות תוכנית אב לתחבורה, הגוף שבו שוורץ עצמו משמש כחבר דירקטוריון.
צפיפות קשה ומסוכנת
הקו האדום החל לפעול בירושלים באוגוסט 2011 ובאיחור רב החלו העבודות להארכת המסילה משדרות משה דיין שבפסגת זאב ועד לשכונת נווה יעקב, ובדרום ירושלים מתחנת הר הרצל ועד להדסה.
הפרויקט אמור היה להסתיים ב-2017 אך נדחה שוב ושוב, ובשבוע שעבר, אחרי שהקרונות החדשים הוכנסו לשימוש התפרץ ברשתות החברתיות גל מחאה אדיר של נוסעים.
הבעיה הכי חמורה של הקו האדום היתה ונשארה הצפיפות הנוראית בשעות העומס, ומבקר המדינה גם פרסם דוח חמור בנושא ב-2022. כעת מתברר כי בקרונות החדשים מסוג "אורבוס" של חברת CAF מספרד יש 20% פחות מושבים מאשר בעבר (!). בכל קרון יש כעת מקום רק ל-218 נוסעים (174 בעמידה ועוד 44 בישיבה). לשם השוואה - בקרונות הוותיקים של חברת אלסטום מצרפת יש מקום ל-228 נוסעים (56 בישיבה ועוד 172 בעמידה).
ראוי להדגיש כי הצפיפות גורמת לא רק לחוסר נעימות עבור הנוסעים. היא מסוכנת מבחינה בריאותית בימי החורף וגם מהווה גן עדן למטרידים מינית ופדופילים. בנוסף, על רקע החשש של מערכת הביטחון מהאפשרות פיצוץ מטעני חבלה בתחבורה ציבורית, קיימת אפשרות ובה במקרה של פיגוע, או אפילו חשד לפיגוע, אנשים ינסו להימלט תוך רמיסה של נוסעים אחרים, בדומה למה שאירע במירון.
מ"כפיר" נמסר בתגובה: "הרכבות החדשות עומדות בתקני מספר המושבים שקבעה המדינה, וקיבלנו את כלל האישורים הנדרשים מכל הגורמים הרלוונטיים. הן נבנו בהתאם למפרט המדינה. נדגיש כי במקרה של אירוע ביטחוני אנו פועלים בהתאם להוראות המשטרה, כשבטיחות הציבור ניצבת לנגד עינינו".
הצפיפות הרבה יותר גרועה
ההסכם המקורי קבע כי הרכבת הקלה בירושלים תפעל בתדירות של פעם ב־4.5 דקות בשעות השיא בבוקר ואחת ל־5 דקות בשעות השיא בערב. בהמשך המדינה הסכימה להתפשר על נסיעה בכל 6 דקות מ־7 בבוקר ועד 7 בערב. בכיר ב"כפיר" טען בעבר כי הכדור נמצא בידי משרד התחבורה, אלא ששרת התחבורה מירי רגב העדיפה שלא להתערב ולאפשר לצוות תוכנית אב לתחבורה לטפל בבעיה.
כפי שפורסם לראשונה ב"מיינט ירושלים", בהמשך רגב איימה לסגור את צוות תוכנית אב לתחבורה, ובמקביל התפטר זהר זולר, מי שניהל את הגוף אשר בו שותפים עיריית ירושלים ומשרד התחבורה. בסופו של דבר, האיום לא מומש, אבל בכיכר ספרא הבינו את הרמז ולתפקיד המנכ"ל מונה תמיר כהן, במקום ערן הראל, אשר היה צפוי להיבחר. ההסכמה למינוי הפשרה, עשויה אולי להסביר את השתיקה של רגב לנוכח התקלות החמורות.
יוסי סעידוב, מייסד ארגון צרכני התחבורה הציבורית 15 דקות אמר השבוע: "יש פתרון אחד למצב - איסור נסיעה ברכב פרטי על שרים וחברי כנסת, במיוחד מי שעוסקים בתחבורה ציבורית, וחיובם לשימוש בתחבורה ציבורית. כאשר האחראים על השירות ישתמשו בו - לא נראה יותר ביזיונות ושירות גרוע כמו שחווינו בעיר בחודש האחרון.
"תושבי ירושלים מצפים לדין וחשבון משרת התחבורה מירי רגב על סדרת המחדלים בירושלים. מה הצעדים שבכוונתה לנקוט נגד חברת כפיר וצוות תוכנית אב לתחבורה לנוכח המחדלים והסבל של תושבי ירושלים". יצוין, כי שרת התחבורה סירבה להגיב על הדברים.
מכפיר נמסר: "מלכתחילה תוכננה תדירות של 7 דקות בשבועות הראשונים לאחר ההשבתה. התדירות צפויה לחזור ל-6 דקות בשבועות הקרובים". יצוין, כי בחברה המפעילה את הקו האדום סירבו להשיב האם ומתי אפשר יהיה לנסוע בתדירות נמוכה יותר מאשר פעם ב-6 דקות.
אין אינטרנט, יש מצלמת אבטחה
נוסעים רבים פרסמו ברשתות החברתיות פוסטים זועמים, בין השאר הם התלוננו כי הכסאות בקרונות החדשים הרבה פחות נוחים מבעבר. שמעון רוזנברג למשל תהה מדוע הרכבת כוללת אפשרות לגלישה בוויי-פיי שלא פועלת בפועל, למה מסכים מוקרנים גם מצלמות האבטחה שבקרונות, ומדוע במסכים שמעל לדלתות מציינים את התחנות בהן חולפת הרכבת, אבל לא את זמני ההגעה המשוערים.
ב"כפיר" סירבו להשיב מתי ניתן יהיה לגלוש באינטרנט, ומסרו: "המסכים מקרינים את מצלמות האבטחה בהתאם לדרישת המדינה. המפה הדינמית המצויה ברכבות אינה אמורה להציג את זמני הרכבות - לשם כך ישנם מסכים ייעודיים".
הסיוט של אנשים עם מוגבלות
לטענת נוסעים בקרונות החדשים יש יותר מרווח בין הקרון לרציף, מה שמקשה על אנשים עם כסאות גלגלים, אנשים עם מוגבלות וקשישים.
י', הסובל ממגבלה גופנית אמר השבוע ל"מיינט ירושלים": "הנסיעה ברכבת הקלה הפכה לבלתי אפשרית לאנשים עם מוגבלויות. כיסא גלגלים גם לא יכול להיכנס לקרון הצפוף, אנשים עם לקויות ראייה מתקשים לנווט בצפיפות הנוראית בקרונות וברציפים, ובכלל בתנאים האלה הרכבת מדירה מקרב נוסעיה את הנוסעים עם המוגבלויות הפיזיות והנפשיות".
י' גם ציין כי בעבר היה כרוז שמכריז על התחנות, מה שהקל על אנשים עם ליקוי ראייה ובעלי הפרעות קשב. בכפיר סירבו להשיב האם ומתי תוחזר מערכת הכריזה וענו: "הרכבות והתחנות עברו את כלל מבדקי הנגישות כנדרש בהתאם לחוק".
ההבטחה לקדימות נתקעה בפקק
כאשר הושקה הרכבת הקלה בירושלים בוטלו קווי אוטובוס שעלולים היו להתחרות בה. במשרד התחבורה הבטיחו כי מערכת מיוחדת תעניק לרכבת קדימות בכל רמזור, מה שאמור היה לגרום לכך שהרכבת תהיה לא רק מהירה מאוטובוס, אלא שגם בעלי רכבים יעדיפו לנסוע בתחבורה ציבורית. אבל הבטחות לחוד, ומציאות לחוד - נוסעים ברכבת דיווחו כי בשבועיים האחרונים הם נתקעו לזמן ממושך בצמתים, בין השאר בנווה יעקב, בצומת אורה, וגם במפגש הרחובות הנרייטה סאלד ויעקב טהון.
"אין ספק שמאז החלפת המערכת שירות הנסיעה בקו הרכבת הקלה בירושלים חווה תקלות רבות", אומר אדיר שוורץ, סגן ראש העיר ("התעוררות"), המשמש כחבר דירקטוריון בצוות תכנית אב לתחבורה. "על אף השיפור ההדרגתי שחל מידי יום, 180 אלף שמשתמשים ברכבת הקלה מדי יום סובלים עדיין מתדירות לא יציבה, צפיפות גדולה, ומשלל תקלות שונות ומשונות אחרות. היה אפשר להערך הרבה יותר טוב לכל התקלות האלה מראש. לא היתה כאן תקלה שנגרמה מכוח עליון. אני מבטיח שכל הגורמים הרלוונטים עושים כל שביכולתם כדי לשפר את המצב וגם להביא במהרה לפתיחה המסחרית של הארכות הקו לנווה יעקב והדסה עין כרם. אני מתחייב לדאוג לכך שיתבצע תחקיר מקיף ומשמעותי על שהתרחש בתהליך החלפת המערכות".
קראו גם:
ביום שלישי היו מספר צעירים שמחו נגד העלאת מחיר הנסיעה ברכבת מ-6 שקלים ל-8 שקלים, דבר שנומק בטענה כי הרכבת הקלה היא כלי תחבורה "פרימיום". על כך אמר שוורץ: "תושבי ירושלים הם לא הארנק של משרד התחבורה והאוצר, בטח לא בזמן כזה שרמת השירות נמוכה כל כך ולקראת השבתה חלקית של הקו בעוד מספר חודשים. חשוב לזכור שלאורך ציר הקו אין אלטרנטיבות אחרות לנוסעים, ואני מזכיר לכולם שתושבי ירושלים מצויים באשכולות הנמוכים ביותר של המדד הסוציו אקונומי. יזמנו בשיתוף ח"כ מיכאל ביטון דיון מהיר בנושא בוועדת הכלכלה".
מכפיר נמסר בתגובה: "בימים אלו אנו מבצעים כיול של המערכת החדשה להתאמה מיטבית לצרכי הקו המורחב של הרכבת הקלה בירושלים. תהליך זה משפיע באופן זמני על תדירות הרכבת, אך בקרוב היא תשתפר ותתייצב.
"עם כניסת הרכבות החדשות לפעילות מסחרית אנו מתמודדים עם תקלות במערכת החדשה, כפי שקורה תמיד במערכות חדשות בתשתיות ותחבורה. אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לטפל בכל תקלה, וקשובים לקולות העולים מהציבור. אנו סבורים כי תקופת ההרצה של הרכבות והמערכות החדשות תסתיים בקרוב והנוסעים יחוו שיפור כולל בשירות".
ממשרד התחבורה, מצוות תוכנית אב לתחבורה, ומלשכתה של רגב, לא נמסרו תגובות עד למועד פרסום הכתבה.