ממשיכים לבנות לגובה בירושלים: פרויקט "מידטאון" (Midtown) שמקימה חברת ישראל קנדה בסמוך לתחנת "הטורים" של הרכבת הקלה, בין הרחובות יפו, שערי צדק והרב שמואל ברוך, קיבל השבוע היתר בנייה עבור שני מבני המגורים.
פרויקט הענק, בתכנון משרד DBLD אדריכלים בהובלת האדריכל הבינלאומי רפאל דה לה פונטיין ובשיתוף עם סטודיו יגאל לוי, יתפרס על פני כ-17 דונם, ויכלול, בין היתר, 4 מבנים בני 40 קומות – 2 למגורים ו-2 עבור משרדים, מלונאות ומסחר, וכן מבנים מרקמיים של עד 3 קומות לטובת מבני ציבור, מסחר ומשרדים. היתר הבנייה ליתר המבנים בפרויקט צפוי להינתן בשבועות הקרובים.
התוכנית כוללת כ-180 אלף מ"ר של בנייה – מתוכם כ-80 אלף מ"ר למגורים, כ-60 אלף מ"ר למשרדים, כ-24 אלף מ"ר למלונאות, כ-11 אלף מ"ר לטובת מבני ציבור וכ-5,000 מ"ר עבור שטחי מסחר. במסגרת התוכנית צפויות להיבנות עד 1,000 יחידות דיור, כאשר 20% מהן יוקצו להשכרה לתקופה של 10 שנים לפחות. כמו כן, לפחות 20% מיחידות הדיור יהיו בגודל של עד 80 מ"ר. זאת ועוד, הפרויקט כולל הקמת 6 קומות תת-קרקעיות, ובהן חניון ענק עם כ-1,400 מקומות חניה לכלי רכב, ויותר מ-1,700 מקומות חניה לאופניים ולאופנועים. בנוסף, הבינוי בתוכנית ישולב עם גינות כיס והקמת רשת רחובות חדשה להולכי רגל, שלאורכם תהיה פעילות מסחרית.
השטחים המיועדים לציבור בפרויקט יהיו כאמור בהיקף של כ-11 אלף מ"ר ויכללו, בין היתר, בית ספר תיכון בזיקה תרבותית-אמנותית, אולם ספורט מאובזר ברמה בינלאומית, אודיטוריום, גלריה, ספרייה, בית כנסת, כיתות וסטודיו לאמנות, גני ילדים ומעונות יום. בנוסף, בשימושים הסחירים של הפרויקט ישולבו אטרקציות לרווחת הציבור הרחב, כדוגמת אולם הופעות ומתחם עשיר של קירות טיפוס. הרעיון התכנוני המרכזי העומד מאחורי הפרויקט הוא כי לא תהיה הפרדה ברורה, באמצעות הקצאת קרקעות שונות, בין המרחבים הציבוריים לפרטיים – אלא ייווצר מתחם חי ותוסס על ידי עירוב שימושים באותם המבנים.
שערי צדק הישן יהפוך לבית מלון
הפרויקט משלב בתוכו מבנה היסטורי מונומנטלי לשימור – בניין שערי צדק הישן. בית החולים, המוכר לירושלמים גם בשם "וולך" ע"ש מייסדו, מנהלו והרופא הראשי בו, משה (מוריץ) וולך, נחנך בשנת 1902. מאז פינוי בית החולים בשנת 1980, הספיק המבנה גם לשמש כמשכנה של רשות השידור, ועתיד להפוך לבית מלון יוקרתי. במהלך התכנון התגלה כי מתחת לחצרות האחוריות של המבנה קיימים שני בורות מים ענקיים – כ-800 קוב כל אחד מהם, עם תקרת קמרונות צולבים שנשמרה בשלמותה. בורות אלה, שהכניסה אליהם כיום היא רק מהפתח הקטן המשמש להחדרת מי הגשמים, ייחשפו לציבור במסגרת פתיחת רחוב מסחרי חדש שמפלסו נמוך ממפלס רחוב יפו.
רובע העסקים הבינלאומי בירושלים, מיזם משותף של עיריית ירושלים, עדן – החברה לפיתוח כלכלי בירושלים, רשות מקרקעי ישראל ומשרדי האוצר והתחבורה, תוכנן על ידי משרדי האדריכלים TOPOTEK1, דן בן עמרם הנדסה וניהול, פרחי צפריר אדריכלים ומשרד מילר בלום תכנון סביבתי. הרובע עתיד לכלול כ-20 מבנים בני 40-18 קומות, שיהפכו אותו למרכז עסקים מוביל בלב המרכז התחבורתי הגדול והמשולב בישראל – הכולל את תחנת הרכבת המהירה לגוש דן, תחנת האוטובוסים המרכזית, שלושה קווי רכבת קלה (אדום, ירוק וצהוב), שבילי אופניים וחניון תת-קרקעי עם 1,300 מקומות חניה.
הרובע העסקי יציע מגוון שימושים ופיתוח משמעותי של המרחב הציבורי, ובהם 1.2 מיליון מ"ר של בנייה חדשה: 650 אלף מ"ר לתעסוקה, 200 אלף מ"ר למלונאות, 100 אלף מ"ר לשימושי ציבור ותרבות, 100 אלף מ"ר למגורים, 72 אלף מ"ר למסחר, 70 אלף מ"ר למגורים להשכרה ו-25 אלף מ"ר לדיור מוגן. בנוסף, ישודרג המרחב הציבורי ומתחם בנייני האומה יהפוך למרכז הכנסים הגדול במזרח התיכון. זאת ועוד, בלב הרובע תוקם שדרת דבורה עומר, שדרה מסחרית אשר תוביל לכיכר מרים ילן שטקליס, כיכר עירונית חדשה שתוקם בצומת הרחובות נחמיה לב ציון ורחוב אברהם שפירא. מימוש תוכנית רובע הכניסה לירושלים צפוי לייצר לעיר כ-60 אלף מקומות עבודה חדשים.
קראו גם:
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "אלו הם פני העתיד של עיר הבירה ירושלים. רובע הכניסה לעיר הולך ומתגבש כרובע העסקים החדש של ישראל. הוא מהווה דוגמה מצוינת למהפכה העוברת על העיר, עם בנייה מתקדמת וחדשנית, לצד שימור ושמירה על העיר ההיסטורית והזהות הירושלמית, שאותם משרתת רשת תחבורה ציבורית ורכבת קלה, לשירות קהילת העיר והקהילה העסקית בישראל".