עיריית ירושלים פרסמה אתמול (ראשון) הודעה המפרטת את התוכנית לביצוע עבודות הקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה שצפוי לחצות את ירושלים מדרום לצפון ולעבור בצירים המרכזיים ביותר של הבירה — רחוב המלך ג׳ורג׳, קרן היסוד, עמק רפאים, פייר קניג והתנופה. בכיכר ספרא מציינים כי ״העבודות אמורות להתחיל בינואר 2025", משמע כבר בחודש הבא, זאת בעוד חלק מהסוחרים על הציר טוענים שבכלל דיברו איתם על מאי 2025. כך או כך, באשר למשך העבודות ומועד סיום — הצפי הוא שנת 2029 להפעלה חלקית ושנת 2031 להפעלה מלאה.
5 צפייה בגלריה
קינג ג׳ורג׳
קינג ג׳ורג׳
קינג ג׳ורג׳
(הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה)

בעירייה מסבירים כי תקופת העבודות להקמת התוואי הכחול, תכלול שני שלבים כאשר ״השלב הראשון, יבוצע על ידי חברת "מוריה" ויכלול הקמה, העתקה ושדרוג התשתיות. בסוף שלב זה, ישודרגו המקטעים בהם תעבור הרכבת בתשתיות חדשות המתאימות לצרכים עדכניים ועתידיים, בריצוף מדרכות, עצים, גינון, תאורה, ספסלים ועוד. בסיום שלב זה יקבל הרחוב את תצורתו הסופית. חלק מהעבודות במקטעים השונים כבר החלו כמו בדרך חברון, ורמות.

(כך זה יראה. הקו הכחול)

השלב השני, שלב הנחת המסילות, יבוצע על ידי החברה אשר תפעיל את הרכבת הקלה. שלב זה יכלול עבודות המתבצעות בעיקר לאורך רצועת המסילה, בהפרעה מינימלית לתנועת כלי הרכב והולכי הרגל. העבודות יכללו הנחת מסילות, הקמת תחנות, מערכות החשמל, התקשורת ועוד.

רחוב המלך ג׳ורג׳

ברחוב המלך ג'ורג' יתבצעו עבודות על ידי חברת "מוריה" וזכיין התוואי הכחול ובסיומן יהפוך חלקו הצפוני של הרחוב למדרחוב בדומה לרחוב יפו. במהלך העבודות, יוחלפו התשתיות, יינטעו עצים, המדרכות ירוצפו מחדש ותתווסף תאורת רחוב חדישה, ספסלים ופרטי פיתוח נוספים.
הסדרי תנועה עיקריים יכללו סגירת תנועת כלי רכב לצמיתות ברח' המלך ג'ורג' בין צומת בן יהודה-המלך ג'ורג' לצומת שטראוס-הנביאים, הפיכת קטע זה למדרחוב עם גישה לרכבת קלה ולהולכי רגל והסטות תחבורה ציבורית למסלולים חלופיים. לאורך כל זמן העבודות, תנועת הולכי רגל ופעילות העסקים באזור תימשך כסדרה.

5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בקינג ג׳ורג׳ יפו
הרכבת הקלה בקינג ג׳ורג׳ יפו
הרכבת הקלה בקינג ג׳ורג׳ יפו
(הדמיה: עיריית ירושלים)

במקטע שבין צומת הרחובות שמואל הנגיד-המלך ג'ורג' לבין צומת הרחובות בן יהודה-המלך ג'ורג', תתאפשר תנועה לכיוון צפון בלבד. בחלקים האחרים של הרחוב, לאורך העבודות יישמרו נתיבי תנועה פתוחים להולכי רגל, כלי רכב ואוטובוסים, וכן יוקצו מסלולי נסיעה חלופיים. בתקופת העבודות, הנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) הקיים יבוטל, והתחבורה הציבורית תיסע במקביל לתנועת הרכב הפרטי.
במסגרת העבודות להקמת הקו תיחפר מנהרה תת קרקעית במרכז העיר, מצומת רחובות יפו וקינג ג'ורג' ועד לרחוב יחזקאל, בה תנוע הרכבת בתת הקרקע.

עמק רפאים

ברחוב עמק רפאים יעבור הקו התכלת של הרכבת הקלה שעתיד לשפר את אפשרויות התחבורה של תושבי האזור ולחבר בקלות בין שכונות העיר. כחלק מעבודות הרכבת הקלה יבוצע פיתוח סביבתי, הכולל ריצוף מדרכות מחודש, תוספת ספסלים, עצי רחוב, תאורה ועוד, שיחדשו את האזור ויהפכו אותו לאזור נעים, מרווח וחדשני.
בעקבות העבודות להעתקת התשתיות ברחוב עמק רפאים, יחולו שינויים בתנועת כלי הרכב והתחבורה הציבורית באזור. כמו כן, יתאפשרו מעקפים לכלי רכב ולתחבורה ציבורית דרך הרחובות הסמוכים. הודעות מפורטות על שינויי התנועה יפורסמו באמצעי התקשורת ויישלחו לתושבים ובעלי העסקים באזור.

5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בעמק רפאים
הרכבת הקלה בעמק רפאים
הרכבת הקלה בעמק רפאים
(הדמיה: עיריית ירושלים)

השלב הראשון - העתקת התשתיות: שלב זה יבוצע על ידי חברת "מוריה" ויכלול העתקה ושדרוג התשתיות. רחוב עמק רפאים יהפוך לחד סטרי: מצומת דרך בית לחם ועד רחוב רחל אימנו תתאפשר תנועה לכיוון דרום ומרחוב רחל אימנו עד צומת אורנים תתאפשר תנועה לכיוון צפון. מעקפים לכלי רכב ולתחבורה ציבורית יתאפשרו דרך הרחובות הסמוכים.
השלב השני –הנחת המסילות: שלב זה יבוצע על ידי זכיין הרכבת הקלה ויכלול עבודות המתבצעות בעיקר לאורך רצועת המסילה, בהפרעה מינימלית לתנועת כלי הרכב והולכי הרגל. העבודות יכללו הנחת מסילה, הקמת תחנות, מערכות החשמל, תקשורת ועוד. בסיום שלב זה ותקופת נסיעות המבחן, תפעל הרכבת הקלה לרווחת התושבים במקטע זה.

תלפיות

אזור התעסוקה והמסחר בתלפיות עומד בפני שינוי כולל ובכלל זה שינוי תחבורתי משמעותי. השכונה תהפוך את פניה ותהיה לרובע מתקדם בליבה של העיר, כשבמרכזה, ברחוב פייר קניג, תקום שדרה כמו במובילות בערי העולם. בשלב זה יתחיל שלב הפיתוח והשדרוג של פני הרחובות, המדרכות והכבישים. עבודות הפיתוח שיחלו בקרוב יתבצעו ברחובות: פייר קניג, התנופה, פת, והפרסה.מטרת העבודות המבוצעות על ידי חברת "מוריה" וזכיין התוואי הכחול הינה להציב 5 תחנות רכבת קלה, לשדרג תשתיות, ולפתח את הסביבה, כולל ריצוף מדרכות, ספסלים, תאורה, גינון ועוד.

5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בפייר קניג
הרכבת הקלה בפייר קניג
הרכבת הקלה בפייר קניג
(הדמיה: עיריית ירושלים)

נתיבי התנועה ומקומות החניה המקוריים באזור יצומצמו. עם זאת, יוצבו מתקני חניה אוטומטיים וחדשניים בשלושה מוקדים ותתאפשר חניה מסודרת וללא עלות בחניון כלמוביל. יישמרו נתיבי התנועה פתוחים להולכי רגל, כלי רכב ואוטובוסים. בחלק מהצמתים יבוטלו הפניות שמאלה. ייפתח כביש חדש שיאפשר כניסה ויציאה מאזור התעשייה תלפיות ויקל על עומסי התנועה בצומת ברעם-האומן. יבוצעו שינויים נקודתיים בקווי התחבורה הציבורית בהתאם להסדרי התנועה החדשים. לאורך כל תקופת העבודות, תישמר פעילות העסקים באזור. במסגרת העבודות בתלפיות יבוטלו כ-70 מקומות חניה קיימים, אך כאמור תינתן חלופה לתושבים בכ-200 מקומות חניה חלופיים.

5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בתלפיות
הרכבת הקלה בתלפיות
הרכבת הקלה בתלפיות
(הדמיה: עיריית ירושלים)

העבודות באזור תלפיות יתקיימו בשלושה מוקדים: ברחוב פייר קניג, מצומת אורנים עד רחוב הסדנה: יצומצמו נתיבי הנסיעה משניים לאחד בשני כיווני התנועה. נסיעה לכלי רכב ולתחבורה ציבורית תתאפשר לאורך כל התקופה. רחוב התנופה עד דרך חברון: מספר החניות באזור זה יצומצמו בהדרגה בתחילת העבודות, עד לביטולן באזור זה לצמיתות. רחוב הפרסה: נתיבי התנועה יצומצמו, אך אפשרות לנסיעה ברחוב תישמר לאורך כל תקופת העבודות.


לאורך העבודות, יבוטלו בהדרגה הפניות שמאלה ברחובות הבאים: הפרסה – האומן, פייר קניג – הפרסה – התנופה, התנופה – יד חרוצים, בית לחם – התנופה, ופייר קניג – רבקה. בסיום העבודות, הרכבת הקלה תעבור ב-5 תחנות באזור התעשייה תלפיות: אורנים, התנופה, תלפיות מקור חיים (רב מכר), תלפיות (בן דוסא) הפרסה ופייר קניג. יתבצע פיתוח סביבתי למראה חדשני של אזור המסחר. תשתיות חדשות יוטמעו ויתמכו בצמיחת האוכלוסייה והעסקים באזור.