חברה קדישא תובעת רב גדול מירושלים שהאשים אותה בקבירת נוצרים לצד יהודים בבית העלמין בראשון לציון לשם בצע כסף. "מנסים ליצור שיסוי בין דתיים, חילוניים ועולים חדשים בראשון לציון - מאז הפרסום אנחנו סובלים מהטרדות", טענו בכתב התביעה שבו דורשת החברה פיצוי על סך 2 מיליון שקלים.
3 צפייה בגלריה
בית העלמין בראשון לציון. מתמודדים עם הטרדות
בית העלמין בראשון לציון. מתמודדים עם הטרדות
בית העלמין בראשון לציון. מתמודדים עם הטרדות
(צילום: קובי קואנקס)
כבר שנה שחברה קדישא בראשון לציון סופגת האשמות על כך שהיא קוברת אנשים לא יהודים בבית העלמין היהודי בראשון לציון, בין היתר הופצו תמונות וסרטונים של טקסים נוצריים עם כמרים וצלבים בתוך בית העלמין. בחברה הסבירו כי מדובר בחלקה אזרחית נפרדת וייעודית עבור בני דתות אחרים שמטרתה לספק מענה לתושבי ראשון לציון שאינם יהודים, כיוון שהחברה מחויבת להעניק פתרונות קבורה לכל אדם ללא הבדל דת, גזע ומין.

עוד בחדשות:

בנוסף, הסבירו בחברה כי הקבורה נעשית בהתאם לדרישות ההלכה היהודית בכל הנוגע לקבורה סמוך ליהודים ולראיה אף הציגו אישורים הלכתיים הכוללים היתרים מפורטים לעניין עליהם חתומים רבים כמו הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, הרב יעקב רוז'ה הידוע כמומחה בהלכות קבורה וזיהוי חללים ורבנים נוספים מהרבנות הראשית ולשכת הרבנות.

מנכ"ל על המוקד


למרות ההסברים הרבים, נראה כי האשמות נגד החברה ממשיכות ובקדישא ראשון לציון החליטו להגיש תביעה נגד הרב יחזקאל מוצפי מארגון טהרת הבית בירושלים, אשר לטענתם מוביל את הקמפיין נגדם בין היתר במטרה להפנות את האצבע המאשימה למנכ"ל החדש של החברה. בכתב התביעה שהוגש לבית המשפט השלום בראשון לציון, טוענת החברה כי מזה כשנה הרב מוצפי מפיץ טענות חסרות שחר על כך שהחברה קוברת נוצרים בבית העלמין היהודי בראשון לציון, בניגוד להלכה ותוך פגיעה קשה בכבוד המתים.

3 צפייה בגלריה
בית העלמין בראשון לציון
בית העלמין בראשון לציון
בית העלמין בראשון לציון
(צילום: אבי מועלם)

לטענתם, הרב מוספי יזם פגישות עם גדולי הדור, ביניהם הרב ראובן אלבז, הרב ברוך שרגא והרב הראשי לישראל, הראשון לציון יצחק יוסף וסיפר להם כי בחברה פונים לתושבים לא יהודיים מערים סמוכות ומציעה להם להיקבר בראשון לציון וזאת עבור בצע כסף. מה שלטענתם גרם לחלק מהרבנים לפרסם פרסומים מוטעים נגד חברה קדישא ולגרום לחברה נזקים עצומים, כיוון שבחברה החרדית מדובר בעברה חמורה מאוד. מ"הנטען כנגד התובעת, הן במסגרת הפגישות האמורות והן במסגרת המודעות, הוא חסר אחיזה במציאות ועומד בניגוד חזיתי לאישור ההלכתי אשר קיבלה התובעת", לשון התביעה.
כן צוין בתביעה: "הנתבע יזם ויצא למסע מתוזמן אשר נועד לפגוע בתובעת פגיעה קשה, תוך הסתה של ממש כנגד התובעת והפועלים מטעמה, כאשר הפרסומים האסורים שבוצעו אצל הגורמים הרבניים הבכירים ביותר, מעידים על כוונת הנתבע לפגוע בחברה פגיעה קשה ככל הניתן ולגרום לה את הנזק הגדול ביותר שהוא יכול לגרום לה".
לתביעה מצורפים פשקוולים ומודעות בתקשורת החרדית שפורסמו נגד החברה בעקבות הטענות, חלקם קוראים לציבור החרדי לצאת ולהפגין נגדה. כמו כן צורף גם אישור של ועדת כבוד המת אשר בעקבות הטענות בדקה את המצב בשטח וקבעה כי החברה מקפידה על ההלכה.
3 צפייה בגלריה
 הרב יחזקאל מוצפי
 הרב יחזקאל מוצפי
הרב יחזקאל מוצפי
(צילום מסך)
לטענת החברה, בעקבות מעשיו של הרב מוצפי נגרם נזק לשמה הטוב של חברה קדישא והיא דורשת ממנו פיצוי על סך 2 מיליון שקל וחיוב בהוצאות משפט. בנימוקים לבקשה צוין כי במעשיו הרב מוספי גורם מחלוקת ושיסוי בין ציבורים שונים בראשון לציון, עיר מגוונת שכוללת אוכלוסיות שונות כמו דתיים, חילוניים, עולים חדשים ועוד. כל זאת, כאשר התובעת מבקשת לפעול ברגישות אל מול כל אוכלוסיות העיר בשעתן הקשה ביותר ולאפשר להן לקבור את יקיריהן בצורה מכובדת, כאשר ההלכה היהודית נשמרת".עוד נטען כי מאז הפרסומים עובדי החברה מתמודדים עם הטרדות מצד אנשים בציבור שמאמינים לרב מוצפי.

הרב מוצפי: "אתמודד מולם בכל מגרש"


למרות האשמות הקשות, הרב מוצפי לא ממהר לסגת. "היום קיבלתי את כתב התביעה, אך אני מוכן להתמודד איתם בכל מגרש שהם רוצים", הוא אמר השבוע בשיחה עם mynet ירושלים, "גדולי הדור כתבו על זה, ספרדים ואשכנזים מכל העדות והחוקים, בדקו את הנושא ואישרו את הטענות, אז מה אני הקטן יכול להוסיף? על פי ההלכה צריך מקום נפרד לקבורה, מרווח של 8 אמות שזה אומר 4 מטר בין קבר לקבר וחומה גבוהה שלא יראו וגם אסור להציב צלבים בשטח ישראל, בוודאי שלא כמרים שעושים טקסים.
"אם המדינה מקצה להם שטח זה כמובן לא ענייננו, אבל לנו אסור לקחת בזה חלק כפי שכתוב 'ולא תביא תועבה אל ביתך'. אנחנו הולכים לפי ההלכה, אם יש משהו חדש או מודרני או רפורמי שלא תואם את ההלכה זה לא השטח שלנו. אין דבר נגד המנכ"ל החדש, אנחנו אנשים ניטרליים. אבל משנת תשנ"א (1990) נקברו בשטח הזה רק שני אנשים שיהדותם מוטלת בספק, אך בשנתיים האחרונות, מאז שהשתנה מנכ"ל הפכו את המקום לבית קברות אזרחי וזה בניגוד להלכה".