עיריית ירושלים מקדמת לאחרונה תוכנית להקמת תחנות כיבוי חדשות במטרה לקצר את זמן התגובה לקריאות.
1 צפייה בגלריה
לוחמים מיחידת המתנדבים
לוחמים מיחידת המתנדבים
לוחמים מיחידת המתנדבים
(צילום: לירן תמרי)
במסגרת המיזם, שפרטיו נחשפים כאן לראשונה, צפויות לקום עוד תחנות הזנקה חדשות ברמות-הר חוצבים, בקרית יובל, במרחב תלפיות ובאום טובא. בנוסף מתוכננת הקמה של תחנת כיבוי בבית חנינא שבצפון העיר ותחנה נוספת במזרח העיר, וככל הנראה זו תהיה 'תחנה ראשית' שתיבנה בוואדי ג'וז. מדובר בתוספת כוח משמעותית, לנוכח העובדה שכיום פועלות בעיר שש תחנות בלבד.
ראש העירייה משה ליאון מסר בתגובה: "בכל הנוגע להצלת חיים אסור לנו להתפשר. אנחנו לא מחכים לאסון שבעקבותיו נקבל החלטות אלא מקדימים תרופה ומתכוונים לכל תרחיש. תושבי העיר ירושלים ראויים לקבל שירותי הצלה באופן הטוב ביותר".

"זמן התגובה שלנו מצומצם"

אחרי יממה של מאבק באש הבינו מפקדי מערך הכבאות וההצלה כי מדובר באירוע בקנה מידה שמזכיר את אסון הכרמל ב־2010. בתגובה הוחלט על גיוס כללי של לוחמי אש מכל הארץ, כולל מתחנת אילת. גם לוחמי האש של קק"ל הגיעו מכל חלקי הארץ, ובהם גם הכבאים דוד שריקי וגיא חגי. בשנים האחרונות השניים נאבקים בבלוני התבערה בעוטף עזה, מטעם הקרן הקיימת לישראל, אבל השבוע גם הם הגיעו לירושלים כדי לסייע למאמץ הלאומי. סמוך להר איתן פגשנו את מחמוד אעביד (27), שגם הוא מועסק כלוחם אש בקק"ל. בגדיו היו מלאים בפיח, בידיו החזיק צינורות כיבוי, ולדבריו הוא עבד יותר מ־20 שעות ברציפות. "היתה אש עצומה למטה, אבל הצלחנו להשתלט עליה", הוא אמר בסיפוק.
במהלך נסיעה בין מוקדי האש השונים אמר מפקד כבאות והצלה של מחוז ירושלים, טפסר ניסים טויטו, ל"ידיעות ירושלים" כי 25% מהשטח המיוער בישראל נמצאים במרחב ירושלים. לדבריו, מכיוון שבאזור יש גם עשרות יישובים שמוקפים בחורשות "זמן התגובה שלנו מצומצם וכל שנייה קריטית בהתמודדות מול התפשטות הלהבות".
יצוין כי כלקח מאסון הכרמל ב־2010 הוקמה 'יחידת הכיבוי האווירי של מדינת ישראל', המוכרת גם בשם טייסת אלעד, על שמו של צופה האש אלעד ריבן ז"ל, שנספה בשריפת הענק בכרמל. מתברר כי טייסת זו, וגם מטוסי הכיבוי של המשטרה, אינם פועלים בשעות הלילה. טויטו נשאל על כך והשיב: "נעשית עבודת מטה על מנת לאפשר למטוסי הכיבוי לפעול גם בלילה. זה לא יקרה מחר אבל הנושא מקבל תשומת לב".
במהלך הסיור הוא ביקר גם באזור בית שמש. על גזרה זו הופקדו השבוע צוותי מתנדבים ממערך הכבאות. בין השאר היו שם עורכי דין, צלמים ואפילו הייטקיסטים שהגיעו כדי לסייע במשימה המסוכנת. אחד מהם סיפר: "בבוקר אנחנו בעבודה ובערב עולים על מדים ומגיעים למוקדי הבעירה. אנחנו מתגוררים באזור בית שמש והגענו בשל הערבות ההדדית והרצון להגן על היישובים הנמצאים בסכנה. אני מאמין שאם היישוב שלנו יהיה בסכנה גם התושבים מיישובים אלה יגיעו לסייע לנו".
על השאלה כיצד הוא משלב בין העבודה להתנדבות, השיב: "בבוקר אני אחזור לעבודה, נפתח מחשב, ואחר הצהריים אחזור לכאן שוב, כדי לסייע".