בלעדי: פילוח נתוני הרישום למוסדות החינוך בעיר, לרגל שנת הלימודים שנפתחת היום (שישי), מגלה אילו מוסדות חינוך נותרו פופולריים ואילו זינקו בביקוש. ראשית יש להבחין בין עלייה בביקוש בהשוואה לנתוני השנה שעברה, לבין בתי ספר שלהם יש ביקוש גבוה ואחיד במשך שנים, אולם בשם המספר המוגבל של מקומות בכיתות, רק חלק מהנרשמים מתקבלים.
6 צפייה בגלריה
בית חינוך עירוני ג'
בית חינוך עירוני ג'
בית חינוך עירוני ג'
(צילום: שלומי כהן)
בעיריית ירושלים גם מבקשים להדגיש כי ביותר מ-90% ממוסדות החינוך בבירה ישנה עליה ברישום ואלו שמופיעים בכתבה הם רק מוסדות שבהם הצמיחה בולטת במיוחד. בנוסף, יש לקחת בחשבון כי בחלק מהמקרים הגם שיש עלייה חדה ברישום, היא מושפעת מהגידול הטיבעי של האוכלוסייה.
"השיקול של ההורים ברישום לבית ספר על יסודי הוא מאוד 'לימודי', בניגוד לבתי ספר יסודיים", אומר בכיר בעירייה בתגובה, "בעל יסודי בירושלים הרבה שנים ההיבט של הקרבה של המוסד לבית הוא לא רלוונטי - הורים הולכים לפי מגמות בבתי ספר ואיכותם".

על יסודי: מחליטים לפי המגמות


בניגוד לגני ילדים ובתי ספר יסודיים, שבהם חשובה מאוד הקרבה לבית, כאשר מדובר בחינוך העל יסודי, כבר שנים רבות שהורים מוכנים לשלוח את הילדים לנסיעה ארוכה בבוקר ובצהריים ובתנאי שמדובר במוסד שנחשב איכותי.
דוגמה לאחד מחמשת בתי הספר עם הביקוש הכי גבוה הוא 'בויאר' שבקרית יובל. "כבר עשרות שנים ששמו של המקום הולך לפניו. זהו בית ספר למחוננים, על־אזורי, שאליו מגיעים מכל העיר. יש שם ביקושים גדולים. עשינו בבית הספר הגרלה והרבה לא הצליחו להיכנס", אומר הבכיר בעירייה, אשר מדגיש כי רשימת חמשת המבוקשים, היא בסדר אקראי ולא על פי היקף הביקוש.

6 צפייה בגלריה
בויאר
בויאר
בויאר
(צילום: עמית שאבי)

מול 'בויאר' שוכן 'ממ"ד הימלפרב', שגם הוא ברשימת המבוקשים. "מדובר בבית ספר ממלכתי-דתי לבנים, שידוע בתפיסה החינוכית שלו וגם בתפיסה הדתית-ליברלית. למעשה מדובר בשני בתי ספר מאוד איכותיים שעוסקים בדיאלוגים הבין־מגזריים, ויש גם שיתוף פעולה בין המוסדות האלה".
כפי שלבנים הדתיים יש מוסדות מועדפים, כך גם בקרב הבנות במגזר 'הסרוג'. 'פלך תורני', שבשכונת קטמון, נחשב פופולרי ומבוקש, וגם מוכר בזכות רמת הלימודים הגבוהה.

6 צפייה בגלריה
מוסדות החינוך הכי מבוקשים
מוסדות החינוך הכי מבוקשים
מוסדות החינוך הכי מבוקשים
(מקור: מנח"י)

מוסד אחר, פחות מוכר אך מאוד פופולרי, הוא 'מדרשת אור תורה סטון', שבשכונת רמות. "זהו בית ספר לבנות בשכונת רמות, אך יש ביקושים גדולים מבחוץ, בזכות ניהול מעולה בדגש חברתי ולימודי".
גם 'התיכון ליד האוניברסיטה' בגבעת רם ממשיך להיות מבוקש הודות למיתוג שלו "כבית ספר למצוינים ומחוננים שידוע במגמות המדעים ומדעי הרוח", אומר הבכיר, וכמובן מציין את הביקוש הקבוע והגבוה למוסד הלימודים הזה, שהוקם ב־1935.

יסודי: החברתיים הם הפופולריים


כאשר בוחנים את המצב בחינוך היסודי, בעירייה טוענים שיש חוט מקשר בין חמשת המוסדות הפופולריים ביותר, שזוכים לביקוש גבוה ברישום. "אלה בתי ספר חברתיים מאוד ששמים דגש על קהילתיות ומיומנויות חברתיות. יש חשיבות לקרבה לבית, אבל רוצים גם בית ספר ייחודי וחברתי, ויש הורים שיש להם אידיאולוגיה והם מוכנים לצאת מהשכונה כדי שבית הספר יהיה איכותי", מסביר הבכיר בעירייה.
דוגמה למוסד שזוכה לביקוש גבוה הוא בית הספר 'ממ"ד גוננים'. "זו שכונה שהשתנתה באופן דרמטי. בשנים האחרונות נכנסו משפחות צעירות דתיות-לאומיות, וזה שינה את פני השכונה. מדובר בבית ספר בפיקוח עירוני, אשר גדל והעירייה נענית לביקושים. אבל הביקוש היה כל כך גבוה ולכן עשינו הגרלה. לא כל הילדים שרצו נקלטו בבית הספר, ושכונת גוננים צומחת מאוד מבחינת הציבור הממלכתי־דתי בבתי ספר מעורבים".

6 צפייה בגלריה
גבעת גונן
גבעת גונן
גבעת גונן
(צילום: עמוד הפייסבוק של בית הספר)

בשכונת חומת שמואל פועל בית הספר הממלכתי-דתי התורני 'חומת שמואל', והוא זוכה לביקוש אדיר. "מדובר בבית ספר ממלכתי-דתי חזק, עם אוכלוסייה חזקה", מסביר הבכיר. "המוסד הוא טוב, והביקוש נעשה על פי גודל האוכלוסייה, וזו שכונה בצמיחה".
עוד דוגמה לשכונה שצומחת היא ארנונה, ויחד איתה גדל גם הביקוש לבית הספר הממלכתי-דתי הפועל במקום. "מדובר בבית ספר מאוד מצליח - מנהלת טובה, צוות טוב, ואנחנו כבר שנה שלישית ובביקושים גדולים, בעיקר בשל גידול טבעי של השכונה, אבל בית הספר גם מושך ילדים משכונת תלפיות".
בית הספר 'ממ"ד ראשית' נולד ב־1999 ביוזמה משותפת של תושבים משכונת קרית מנחם ושל חברי הקיבוץ העירוני 'ראשית'. עם השנים הביקוש למוסד הזה הלך וגדל. "בית הספר מושך תלמידים כבר שנים, כולל הרבה דתיים מחוץ לשכונה. בשל ביקוש גבוה לבית הספר תושבים העתיקו את אזור מגוריהם, ומשפחות הגיעו מחוץ לעיר על מנת להירשם לבית הספר הזה. מדובר בבית ספר קהילתי וחברתי".
6 צפייה בגלריה
מוסדות החינוך שזינקו ברישום
מוסדות החינוך שזינקו ברישום
מוסדות החינוך שזינקו ברישום
(מקור: מנח"י)

גם בית הספר 'רחביה', ע"ש פולה בן גוריון, בשכונת רחביה, נחשב פופולרי, "בזכות צוות חינוכי ומי שמובילה את בית הספר - מנהלת חזקה עם אג'נדה חברתית".

גני ילדים: בחזרה לטבע


"יש שלושה שיקולים שמלווים הורה בהחלטה לרשום את הילדים לגן", מסביר הבכיר בכיכר ספרא, "גננת או סייעת שצוברת שם איכותי, ייחודיות של גן, כמו למשל חינוך בשיטה האנתרופוסופית, וקרבה פיזית למוסד החינוכי, שמייצרת שכבת גיל של חברים כדי שיהיו גם חברים אחר הצהריים".
בגן 'חושן' שבשכונת גוננים נרשם זינוק מדהים של 220% ברישום בהשוואה לשנה שעברה. "זהו גן שנולד לפני שנה. נוצר לו שם של צוות גן איכותי ותפיסה חינוכית ייחודית", מבהיר הבכיר בעירייה.

6 צפייה בגלריה
פעילות בית ספר יסודי 'אנתרופוסופי' ממלכתי דתי בעיר
פעילות בית ספר יסודי 'אנתרופוסופי' ממלכתי דתי בעיר
פעילות בית ספר יסודי 'אנתרופוסופי' ממלכתי דתי בעיר
(צילום: באדיבות העירייה)

בגן 'זית' שבשכונת גונן הוותיקה נרשמה עלייה גבוהה של 210% ברישום. "זה גן טבע, אחד מתוך שמונה גנים דומים שפועלים בעיר. הקורונה יצרה אילוץ - הוצאנו ילדים החוצה, לפעילות בחוץ. גם מורות ומורים עברו את המחסום של לצאת החוצה עם הילדים, וההורים ראו מה זה עושה לילדים. אם לפני הקורונה היו לנו שני גני יער, כיום כבר יש שמונה". עוד בחדשות:
את העלייה של 75% ברישום לגן 'אננס' שבשכונת הר חומה מסבירים בעירייה בצוות האיכותי שעובד במקום, ואת העלייה של 88% בגן האנתרופוסופי שבשכונת רמת שרת מסבירים בכך שמדובר בגן חדש יחסית. זו השנה השלישית שהוא פועל, ומקור המשיכה שלו הוא שיטת החינוך האנתרופוסופית, שזוכה לפופולריות גדולה בכל הארץ.

הכנות, הצטיידות ושיפוצי עומק


"מערכת החינוך בעיר ירושלים היא מהמצוינות במדינת ישראל", אומר ראש עיריית ירושלים משה ליאון. "גם השנה כמו בכל שנה נערכה עיריית ירושלים רבות לקראת החזרה ללימודים. בוצעו שיפוצי עומק ובתי הספר הצטיידו לקראתם חזרתם של התלמידים. עיריית ירושלים רואה כל תלמיד ותלמידה ומשקיעה על פי צורכי התלמיד ומיומנויותיו במטרה לשפר ולהצעיד את התלמידים למצוינות ולמיצוי מקסימלי".
פורסם לראשונה: 07:33, 01.09.23