הועדה לתכנון פרויקטים לאומיים, תדון בחודש הקרוב מחדש בבקשה של החברה להגנת הטבע לסגור את הכביש הכניסה הדרומי למבשרת ציון החוצה את נחל ארזה. כך הוחלט אתמול (שלישי) על ידי סגן נשיא בית המשפט המחוזי בעיר, רם וינוגרד.
הבקשה של החברה להגנת הטבע נועדה למנוע את המשך הפגיעה בחי ובצומח באזור. על פי ההצעה, הכביש יוכל לשמש רק לצורכי רכבי ביטחון ויהיה סגור לתחבורה פרטית וציבורית כלשהיא. מדובר בכביש צר ומפותל שהיה פתוח באופן זמני עד לפתיחת כביש 16. מאז פתיחת הכביש החדש, נאבקים הגופים הירוקים מול המועצה המקומית מבשרת ציון המבקשת להותיר את הכביש פתוח לרווחת התושבים.
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "החברה להגנת הטבע, מברכת על החלטת בית המשפט, בעקבותיה יתקיים דיון חוזר בוועדה לתשתיות לאומית (הוות"ל), בסוגיית כביש הגישה למבשרת ציון, מכביש מספר 1. מדובר בכביש החוצה את נחל ארזה, שהוא מהחשובים ביובלי עמק ארזים ונחל שורק עליון. זהו נחל בעל מורכבות מבנית גדולה, שפע מקורות מים ומזון ועל כן הוא עשיר בצורה יוצאת דופן, בחיות בר גדולות, חלקן בסכנת הכחדה עולמית״.
״סוגיית הכניסה למבשרת, נדונה כבר בעשור הקודם, בעת אישור התכנית להרחבת כביש מספר 1 (תת"ל 16), ומוסדות התכנון, הכריעו כי כלל אין צורך בכביש גישה נוסף למבשרת. לגבי השטח הרגיש, שבו נסלל הכביש מושא העתירה, נקבע כי הוא אמור לעבור שיקום נופי״.
בחברה להגנת הטבע מסבירים כי ״בפועל, הכביש נסלל ואף חובר באופן בלתי חוקי, לכביש מספר 1, על מנת לתת מענה ליישוב, עד להשלמת הגישה דרך כביש מספר 16. ואולם, למרות שכביש 16 כבר הושלם ופועל, על אף שחיבור הכביש נעשה בניגוד לדין, ולמרות העובדה שכל הגורמים הרלוונטיים, ביניהם משרד התחבורה וראש המועצה, התחייבו באופן רשמי, כי מדובר בפתרון זמני בלבד, הכביש עודנו פתוח לתנועה, תוך יצירת פגיעה אקולוגית מתמשכת וללא שיקום השטח, כפי שנדרש, על פי התכנון המאושר״.
״לאור הטענות לפיהן הכביש נחוץ לרכבי חירום וביטחון, הבהיר בית המשפט היום, כי היה על הוות"ל לשקול גם את האפשרות של הגבלת התנועה בכביש, לרכבי חירום בלבד, וכי לא סביר היה להותיר את ההחלטה בעניין, לחברת נתיבי ישראל (המשמשת כרשות התימרור הרלוונטית), אשר מצויה בניגוד עניינים בעניין זה״.
״החברה להגנת הטבע, סבורה כי על הוות"ל, לנצל את ההזדמנות לצורך תיקון הטעות, ובמסגרת זו לבחון מחדש את החלטתה, לסגור לאלתר את הכביש, ולשקם את השטח, עם לוח זמנים קשיח ומחייב, עד לסגירתו הסופית של הכביש ושיקום השטח. לכל הפחות, ראוי כי הוות"ל, תגביל את התנועה בכביש, לרכבי חירום בלבד, על מנת שהוא לא יהווה מפגע אקולוגי וסביבתי".
מהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים נמסר: "לוועדה המחוזית טרם הוגשה תוכנית לדרך זו, וטרם הוצגו נתונים המצביעים על הצורך בדרך. ככל שיוצג נתונים כאמור, הוועדה תבחן חלופות לדרך באזור זה".
פורסם לראשונה: 06:00, 30.10.24