גבעת התורמוסים, השוכנת בין השכונות תלפיות מזרח וג'בל מוכאבר וידועה בכינויה כ״המצפתל״ היא אחד מאתרי הטבע העירוניים המרהיבים בירושלים. היא משלבת פריחה עשירה, מיני צמחים יחודיים ונוף מרשים ביותר. למרות כל אלה ולמרות מאות התנגדויות שהוגשו על ידי תושבים אוהבי טבע ירושלמים — אישרה עיריית ירושלים את תוכנית הבניה בגבעה.
3 צפייה בגלריה
מצפתל בארמון הנציב
מצפתל בארמון הנציב
המצפתל בארמון הנציב
(צילום: אדווה חולי)
״בוקר טוב ליום ראשון בשבוע של חול המועד״, נכתב בפוסט שפורסם אחר הצהריים (ראשון) בעמוד הפייסבוק הרשמי של העירייה. ״ואנחנו כאן כדי להזכיר שהבינג׳ בנטפליקס יחכה לחורף - הטבע הירושלמי בשיאו וזה הזמן לצאת ולהנות ממנו!״. לפוסט, באופן תמוה וחסר טאקט, צורפה תמונה של המצפתל — אתר הטבע שהעירייה כאמור, אישרה בעצמה להרוס.
הגולשים הזועמים לא נשארו חייבים ומיהרו לתקוף את העירייה: ״ערית ירושלים מזמינה אותנו להנות מרגעיו האחרונים של מצפתל״, כתבה איריס. גולשת אחרת הוסיפה: ״העירייה מתהדרת בתמונה היפה הזאת ובהמלצה בזמן שהיא עצמה דוחה מאות התנגדויות של תושבים וארגונים ופועלת להריסת המקום? איזו צביעות״. גולשת נוספת כתבה: ״יריתם לעצמכם ברגליים, הייתם מוסיפים - דקה לפני שהדחפורים עולים על הגבעה, צאו לטבע״. גולש אחר סיכם: ״מנהל הסושיאל לא מעודכן״.

3 צפייה בגלריה
גבעת התורמוסים במצפתל
גבעת התורמוסים במצפתל
גבעת התורמוסים במצפתל
(צילום: דור פזואלו)

הפעיל החברתי יוסי סעידוב, כתב: ״אין צביעות גדולה מזו: ראש העירייה הבטיח לתושבים שהמצפתל לא יפגע, אבל בפועל קידם את הריסתו בוועדות התכנון. ועכשיו, בשיא צביעותה, העירייה מתגאה בפריחה הזמנית. יש לזה ביטוי תנ״כי מדוייק: הרצחת וגם ירשת. התגובות של הירושלמים לפוסט מזכירים לעירייה שאנחנו לא מטומטמים ושההחלטה שהעירייה קידמה בשקר וברמייה איננה לגיטימית״.
3 צפייה בגלריה
גבעת התורמוסים במצפתל
גבעת התורמוסים במצפתל
גבעת התורמוסים במצפתל
(צילום: דור פזואלו)
בניסיון שלא צלח לכבות את הלהבות, פרסמה העירייה את התגובה הבאה: ״על אף העבודה שמטרתו המקורית של הפוסט הייתה לעודד את כלל הציבור לבקר באתרי הטבע הנפלאים שיש לירושלים להציע נבקש לנצל את השיח הער והמבורך שנוצר בתגובות על מנת לחדד את עמדת העירייה בנושא הקמת תחנת המשטרה בארמון הנציב״. קראו עוד:
עוד הוסיפה העירייה: ״עיריית ירושלים רואה חשיבות רבה בהקמת תחנת משטרה בשכונת ארמון הנציב. זאת, כמענה לצורכי הביטחון בעיר ולצד צמצום הפגיעה בערכי הטבע במקום. לכן, התוכנית שאישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לאחר שביצעה תיקונים בתכנית המקורית, לא תפגע בגבעת התורמוסים הייחודית. בנוסף, הוועדה המקומית המליצה גם לצמצם את זכויות הבנייה באופן משמעותי, להנמיך את גובה המבנה, וכן המליצה שלא תהיה כניסה קבועה לרכב, מתוך השכונה למבנה המוצע. בכך למעשה, פעלה הוועדה לשמור על איזון ראוי בין צרכי הביטחון להגנה על הסביבה״. אחת הגולשות הגיבה בחזרה: ״כבר יש תחנת משטרה שעונה על צרכי השכונה. אנחנו לא בימי הביניים שצריך להקים מבצר על גבעה כדי לשמור על בטחון התושבים - ממילא עבודת השיטור (החשובה) נעשית באמצעות אמצעים אלקטרוניים, רחפנים ומודיעין. כל החלופות שהוצעו על ידי תושבים ופעילי סביבה נדחות שוב ושוב על ידי העירייה, ואין שום ״איזון״, רק יריקה בפרצוף לתושבי השכונה והעיר כולה, שמבקשים לקיים בגבעה פעילות קהילתית חשובה וליהנות ממרחב טבע נדיר שמושך אליו מבקרים מכל הארץ״.