דיונים קדחתניים התקיימו בימים האחרונים בלשכותיהם של ראש העירייה משה ליאון והמנכ"ל איציק לארי. על הפרק: קיום אירועי פורים השנה בצל המלחמה בעזה, המתיחות בגבול הצפון ואלפי מפונים שעדיין מתגוררים בבתי מלון בירושלים. "היו דיונים בכלל על קיום אירועים המוניים כמו המרתון ופורים", סיפר גורם בעירייה. "הרצון הוא לתת לתושבים תחושה של שגרה והרמת ראש אחרי חודשים קשים".
4 צפייה בגלריה
מסיבת פורים בנחלאות
מסיבת פורים בנחלאות
מסיבת פורים בנחלאות
(צילום: עמית שאבי)

כפי שפורסם השבוע לראשונה ב-mynet, בסופו של דבר הוחלט לקיים, אחרי עשרות שנים, תהלוכת עדלאידע רבת משתתפים עם מיצגי ענק ובובות, שלפי התוכנית הראשונית תצא ממתחם התחנה ותצעד לאורך רחוב יפו. לדברי גורמים שונים בעירייה, העלות המשוערת של האירוע עומדת על 5 מיליוני שקלים, כאשר המטרה היא לקיים אירוע ססגוני ורב משתתפים אשר יעלה על זה המתקיים בערים אחרות, כמו למשל חולון, שלאורך שנים רבות מקיימת את העדלאידע המרכזית בארץ, והשנה, אגב, החליטו בעירייה שם דווקא להכריז על ביטול האירוע לנוכח המצב הבטחוני והאווירה הכללית.

4 צפייה בגלריה
עדלאידע
עדלאידע
עדלאידע
(צילום: מוטי קמחי)

המועד לקיום התהלוכה נקבע ל־25 במרץ, מה שלא ממש משאיר הרבה זמן להתארגנויות, ולכן בעירייה הזדרזו לפרסם קול קורא לאומנים או תושבים המעוניינים להקים מיצגים ובובות ענק. בפרסומים מטעם תיאטרון 'הקרון', שנבחר להוביל את האירוע, נכתב כי "תיאטרון 'הקרון' פועל לכך שבשנה הקרובה בשושן פורים תהיה העדלאידע הראשונה בירושלים! העדלאידע הראשונה של ירושלים תשים במרכזה את הגיבורים הקטנים שנמצאים בחיים של כולנו, הילדים והילדות שלנו שמתמודדים עם התקופה בגבורה ובחוסן. הילדים הגיבורים שלנו, שלמרות כל מה שקורה, אנחנו רוצים שהם יזכו לילדות שמחה ומאושרת. בספרות, בקולנוע ובחיים יש הרבה ילדים וילדות גיבורים וגיבורות, ויש גם חיות אמיצות שהן חמודות כמו ילדים, אז החלטנו לכלול גם אותן".

4 צפייה בגלריה
מסיבת פורים בנחלאות
מסיבת פורים בנחלאות
מסיבת פורים בנחלאות
(צילום: עמית שאבי)

עם זאת, מכיוון שבכל זאת לא ברור מה יקרה בתקופה הקרובה בעזה ובעיקר בצפון, הוחלט לסייג את הפנייה וצוין כי "חשוב להדגיש שההליכים לאישור האירוע טרם הסתיימו, ו'הקרון' אינו יכול להתחייב על קיום האירוע. עם קבלת האישור נעדכן בהתאם. על מנת לקצר הליכים מומלץ למציעים המעוניינים בכך להגיש הצעה כספית כבר במסגרת השלב הזה".

4 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
התלבטות קשה. עיריית ירושלים
(צילום: mynet)
לא כולם שותפים להחלטה לקיים אירוע צבעוני בסדר גודל כזה בשנה מורכבת כל כך, ועם פרסום כוונת העירייה נשמעה גם ביקורת מצד חברים במועצת העיר. "צריך לחגוג את פורים בפרופורציה", אמר חבר מועצת העירייה אבישי כהן. "בימים מתוחים ורגישים אלה חשוב לשמור על חגיגות פורים בהתאמה למצב שאנו חווים, וכן חשוב לשמור על האחדות והדרך הנכונה לחלוקה הוגנת לכלל הציבור. אירועי הפורים השונים עלולים חלילה להתבטל וההשקעה הכספית הציבורית ממילא עלולה לרדת לטמיון. נוסיף את האווירה הטעונה בימים קשים אלה, שלצערנו אנו חווים מדי יום. חשוב לשקול השקעה פרופורציונלית לתקופה. אני מדגיש את המידתיות הנדרשת לחגיגה הדרושה לנו לחזרה לשגרת חיים בריאה".
גם חברת מועצת העירייה יערה שילה הסתייגה מכוונת העירייה ואמרה: "אני שמחה לראות שעיריית ירושלים חזרה לשגרה. זה טוב לחיים וטוב לחוסן הלאומי, אבל מכאן ועד לחגוג באירוע גרנדיוזי יש פער גדול. אולי צריך לעשות משהו אחר. בכל זאת יש לנו עשרות נופלים בירושלים. אולי צריך לחשוב על מתכונת שמקרינה ניצחון בדרך אחרת".


גם לחברת מועצת העירייה לורה ורטון צרמה מאוד העובדה שבתקופה שכזאת מתכננים לקיים אירוע בסדר גודל שלא נראה בעיר כבר עשרות שנים. "בתקופה קשה כזאת אנחנו צריכים לחשוב פעמיים אילו אירועים מתאים לעשות, כי יש לנו חיילים בחזית והרוגים ופצועים שאחריהם יש משפחות רבות שאינן מסוגלות לחגוג, יחד עם הרבה מאוד אנשים שעדיין מגויסים, כולל 40 אלף מילואימניקים מירושלים. בנוסף, עם כל ההוצאות הדרושות לשקם את האנשים, את העסקים ואת החיים בעיר, נראה לי לא מתאים ליזום אירוע בסדר גודל שכזה. אני כמובן חושבת שחלק מאחריותנו זה לנסות להמשיך בשגרה ולשמור על חוסן חברתי, לרבות קיום של החגים ושל שגרת החיים, אבל חגיגה כזאת נראית לי בלתי מתחשבת ברגשות ובמגבלות ובמשאבים המצטמצמים".
מהעירייה נמסר בתגובה: "אירוע העדלאידע בפורים נדון בפורומים עירוניים, ולכשיוחלט לממשו נעדכן בכל הפרטים".