חלמתם פעם לעבוד בחופש הגדול כפרזנטור ויוצר תוכן? שירות התעסוקה מציע לראשונה עשרות משרות זמניות לבני נוער ירושלמים שמחפשים עבודה בחופש הגדול.
6 צפייה בגלריה
קופאית
קופאית
עבודות לנוער. קופאית
(צילום: shutterstock)
מנהל אגף מעסיקים, יניב פרץ: "מתוך שלל המשרות באתר, אחת שנשמעת סופר-מעניינת היא זו של חברה שמחפשת פרזנטורים ויוצרי תוכן לפרסומות, בהיקף של משרה מלאה, עד סוף החופש הגדול. המשרה מתאימה לבני נוער שהם כבר כיום משפיענים, יוטיוברים, וולגרים, יוצרי תוכן, או פרזנטורים. יש יתרון למי שכבר בנו או ניהלו אתרי אינטרנט בתיכון שבו הם למדו".

6 צפייה בגלריה
יניב פרץ
יניב פרץ
יניב פרץ
(צילום: פרטי)

תהליך פשוט לרישום באתר


לדברי פרץ, המשרות נמצאות החל מהשבוע בעמוד ייעודי באתר האינטרנט של שירות התעסוקה, באזור הנקרא 'לוח משרות לנוער'. מעסיקים יכולים להציע משרות קצרות טווח שמתאימות גם לבנות ובני נוער. פרץ: "התהליך הוא פשוט. כל שנדרש מהמעסיקים הוא לפתוח משרה דיגיטלית באתר שירות התעסוקה, והמשרות המוצעות יפורסמו לאלתר לכל נער ונערה שיבקשו עבודה, כאשר ניתנת אפשרות סינון לפי אזור גיאוגרפי, היקף משרה, תחום מקצועי ועוד".
אילו הצעות מיוחדות יש באתר? "נכון לתחילת השבוע, היו בירושלים משרות פנויות של מדריכים ומדריכות בקייטנות וגם איוש קופה בסופרמרקט, דיילי מכירות, נציגי שירות לקוחות בטלפון, בקניון 'ישפרו סנטר' שבהדסה עין כרם ועוד. חשוב לציין כי בחלק מהמקרים המעסיקים אפילו הביעו נכונות להציע שכר שגבוה משכר מינימום, הטבות נלוות ועוד".
מתברר כי בניגוד לעבר, כבר אין צורך בהוצאת 'פנקס עבודה לנוער' בלשכות שירות התעסוקה, וכל מה שצריך זה להציג בפני המעסיק ת"ז של הנער/ה או של ההורים וגם אישור רפואי, שניתן לקבל בקופת החולים מרופא המשפחה.

קראו גם:

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "מדובר ביוזמה שמקורה בשטח, מצורכי המעסיקים ובני הנער עצמם. בחרנו להרים את הכפפה ולהקים לראשונה את לוח המשרות לנוער, אשר בעצם המפגש בין ההיצע לביקוש יספק מענה הן לצורכי המעסיקים והן לצורכי בנות ובני הנוער. אין צורך עוד לכתת רגליים ממעסיק למעסיק. המשרות והעובדים נמצאים במרחק הקלקה מכם. זהו פתרון פשוט ויעיל. הצורך של המעסיקים הוא המענה לנוער, והצורך של הנוער הוא המענה למעסיקים".


ושלא יעבדו עליכם


הפרקליט הירושלמי עדן פינטו מציין כי העסקת קטינים כרוכה במספר הגבלות חוקיות שאסור למעביד לחרוג מהן, גם אם העובד הצעיר הסכים לכך.
"הגיל המינימלי להעסקת נערים בחופש הגדול הוא 14", מסביר עו"ד פינטו, שמתמחה בדיני עבודה, במקרקעין, במשפט מסחרי ובתובענות ייצוגיות. "קיים איסור להעמיס על נער בעבודות פיזיות שלא תואמות את גילו ושעשויות לפגוע בהתפתחותו. וככלל, על הנער למסור למעסיק אישור רפואי שמתיר להעסיק אותו לפני תחילת העסקה. על המעסיק חלה חובה לערוך תיעוד של שעות העבודה שבהן הנער עבד, אם על ידי 'החתמה' או רישום ידני בצורה מדויקת.

6 צפייה בגלריה
עו"ד זיו פינטו
עו"ד זיו פינטו
עו"ד זיו פינטו
(צילום: ענת קזולה)

"חשוב להדגיש כי המעסיק מחויב לשלם לפחות את שכר המינימום - ואין אפשרות לוותר על גובה שכר המינימום גם אם יש הסכמה של העובד, למעט אם משולם לעובד שכר גבוה יותר. קיים גם איסור על המעסיק לנכות משכר העבודה. לדוגמה, הטלת 'קנסות' על העובדים או הטלת תשלום על נזקים שנגרמו למעסיק אסורה. ואסור לנכות משכר העובד עבור 'חוסרים בקופה'. על המעסיק גם מוטלת החובה לשלם שכר עבודה עבור הגעת העובד להתלמדות או לתקופת ניסיון החל מהשעה הראשונה. בנוסף על המעסיק לשלם שכר עבודה עבור ישיבות עבודה או ימי הכנה למיניהם, כפי שנהוג לדוגמה בהעסקת נוער בקייטנות או בהפעלת מתקנים.
"על המעסיק לשלם לעובד דמי נסיעה עבור הגעת הנער למקום העבודה. תשלום זה משולם בנוסף לשכר העבודה. גובה התשלום הוא עלות נסיעה באוטובוס למקום העבודה (הלוך-חזור) ועד לסך של 22.60 שקל ליום עבודה או עלות של הסדר חופשי-חודשי, לפי האופציה הזולה יותר".
יום עבודה הכולל 6 שעות עבודה ומעלה מחייב הוצאה של העובד להפסקה. משך ההפסקה הוא לפחות 45 דקות ביום, כאשר קיימת חובה לתת הפסקה רצופה של 30 דקות, ובמצב כזה העובד ייצא להפסקה נוספת. בזמן ההפסקה יש לאפשר לעובד לצאת ממקום העבודה, אבל חשוב להדגיש כי המעסיק אינו מחויב לשלם שכר עבור זמן ההפסקה.
מה עושים במקרה שהמעביד לא שילם את כל הכסף?"במקרה של הפרת דיני העבודה שנעשו כלפי נוער, ניתן להגיש תלונה למשרד העבודה, וכדי לקבל מידע מלא כדאי להיכנס לאתר 'כל זכות'".

"לדעת מה אתם שווים"


"אני עובד במספר עבודות בחופש הגדול", אומר אוריאל מועלם (15), שיתחיל ב־1 בספטמבר ללמוד בכיתה ט' בגימנסיה העברית. "בעבודה אחת אני מוכר פרחים בימי שישי באזור צומת פת. אני עובד בניקיון בכל פעם באזור אחר, מנקה משרדים ומדרגות ומפנה גזם. "אני נהנה מהעבודה - כיף לי. אני פוגש אנשים, מדבר איתם".

6 צפייה בגלריה
אוריאל מועלם
אוריאל מועלם
אוריאל מועלם
(צילום: פרטי)

על השאלה אם יש לו טיפ לבני נוער שמתקשים למצוא עבודה בחופש, הוא אומר: "לדעת מה אתם שווים ואז תמצאו עבודה".
ארז שילה (15) עולה לכיתה י' ב'פלך-בנים'. "אני עובד בחופש במתנ"ס של השכונה שלי, ארמון הנציב.

6 צפייה בגלריה
ארז שילה
ארז שילה
ארז שילה
(צילום: פרטי)

"אם מישהו צריך עזרה אני עוזר בניקיון חדרים, להרים דברים. אם צריך טרופיות בקייטנה אני ישר מטפל בזה - כוח עזר לכל מה שצריך, כשאני נמצא שם. אני נהנה בעבודה מכך שאני מרוויח כסף שיש לי לבילויים".
מה הטיפ שלך לבני נוער? "קשה למצוא עבודה, אבל תהיה סבלני ותוכל למצוא גם אתה".
עמית אלפסי (17.5) סיים לפני מספר ימים את הלימודים בבבית ספר התיכון 'רעות', ומייד הוא מצא עבודה כמלצר, בסניף ג'פניקה שבקניון סינמה סיטי.

6 צפייה בגלריה
עמית אלפסי
עמית אלפסי
עמית אלפסי
(צילום: פרטי)

"עזבתי את מקום העבודה הקודם בשל שכר נמוך", הוא מודה בכנות. "במקום החדש כיף לי - יש אווירה נעימה, השכר מעולה, בנוסף לטיפים במזומן שאני מקבל".
גם לו יש טיפ לבני גילו שרוצים להרוויח כסף בחופשה: "לראות מה אתה אוהב ומה התחום שאתה טוב בו. למשל, אני אוהב להתעסק עם אוכל, ומצאתי עבודה שאני מגיש בה אוכל. כמובן צריך לראות אם זה שווה את השכר".
גם לאימבר (14.5), הלומדת ב'בויאר', יש טיפ חשוב לבני נוער שכבר עובדים הקיץ. "אם כבר מצאתם עבודה, להיות רציניים ולעבוד מכל הלב - כמו שלימדו אותי, לעשות את הכי טוב שלי".
במה את עובדת? "במחסן של חברת הייטק - ארזתי מעגלים, הדבקתי מדבקות, העברתי פריטים לבדיקות בפיתוח, ספרתי סחורה שהגיעה וצרבתי תוכנות במעגלים.
זו עבודה ראשונה שלי וזה רק למספר ימים. אבל כיף לעבוד ולהרוויח כסף בעצמי - היה שכר לצד העבודה הקשה".