לא מעט ירושלמים שיש להם פינה חמה בלב לבר "הצעצוע" נענו להזמנה להגיע אליו בסוף השבוע האחרון לצ'ייסר פרידה. מאחורי הבר עמד הבעלים עדי טלמור אשר מזג משקאות לכוסות, רגע לפני שהמקום ייסגור את שעריו בפעם האחרונה והבניין שבו פעל ייהרס לטובת מגדל מגורים.
5 צפייה בגלריה
הציע ריקודים ובר איכותי. בר הצעצוע
הציע ריקודים ובר איכותי. בר הצעצוע
הציע ריקודים ובר איכותי. בר הצעצוע
(צילום: יח"צ)
"16 שנה זה פרק לא קטן, גם אצלי גם בחיי הלילה", אמר טלמור. "אם ניקח את ירושלים 16 שנה והיום, ירושלים עברה הרבה שינויים בכל מה שקשור לחיי הלילה. אז מצד אחד מרגיש קצת עצוב. מצד שני בונים בניין.
"אחנו מסיימים יפה ובגאווה", סיכם טלמור. "המקום הביע את חותמו לא רק בירושלים ואני יכול להגיד מהפוסטים והמתגובות שבין מאות האנשים שעבדו כאן ואלפי הבליינים יש וזוגות שהכירו והתחתנו, ואנשים שלפני 16 עבדו אצלנו כסטודנטים היום הם מנכ"לים. יש פה פרק רציני".

5 צפייה בגלריה
בר הצעצוע
בר הצעצוע
בר הצעצוע
(צילום: אדווה חולי)

"הצעצוע תמיד היה חלק מהנוף הירושלמי ושמו תמיד הלך לפניו באווירה ייחודית שהוא ידע לייצר בתחומו", אמר השבוע מפיק האירועים ואיש חיי הלילה מתן קדוש אמר ל-mynet ירושלים, "המקום הזה בהחלט היה אבן דרך בחיי הלילה הירושלמיים וכל הכבוד לעדי שהצליח להחזיק את מקום הבילוי הזה בתקופות מורכבות כמו אינתיפאדה, פיגועים וקורונה".

5 צפייה בגלריה
טלמור מוזג צ'ייסרים
טלמור מוזג צ'ייסרים
טלמור מוזג צ'ייסרים
(צילום: פרטי)

אווירה תל־אביבית בלב ירושלים


הבר קיבל את שמו מכיוון שהוקם לפני 16 שנה במקום חנות צעצועים מיתולוגית. לאורך כל שנות פעילותו הוא נחשב לאחד מהמועדונים הפופולריים (וגם היחידים) בירושלים. לא יהיה מוגזם לומר שמדובר במוסד שעיצב את חיי הלילה בבירה בעשור וחצי האחרון והיה מוקד מרכזי לבילויים עבור צעירי העיר ותיירים שהגיעו אליה ־ יעידו על כך התורים הארוכים שהשתרכו מחוצה לו.
המועדון שכלל שתי קומות עם רחבות ריקודים וברים באמצע, הביא לעיר סוג של אווירה תל־אביבית בלי להרחיק ממרכז ירושלים, וזו גם כנראה הסיבה להצלחה המסחררת של המועדון בימי הזוהר שלו.

קראו גם:

הצעצוע נודע בין השאר הודות לליין הסטודנטים המפורסם שלו שהיה נערך מדי יום רביעי, ויצאו ממנו גם כמה די.ג'יי מפורסמים כמו רותם מנסנו ושחר מדינה.
בשנים האחרונות הוא עלה מספר פעמים לכותרות גם בגלל נסיבות פחות חיוביות: הרשעתו של הבעלים לשעבר אלעד ורון בביצוע מעשה סדום בעובדת ובביצוע מעשים מגונים בה ובעובדת נוספת, וכן בשל הקטטות שאירעו בסמוך למועדון.

"גם חרדים באו לרקוד"


"הצעצוע היה הבית שלי. בתקופה שעבדתי בו ביליתי שם יותר שעות מבכל מקום אחר. פתחתי אותו, סגרתי אותו לפנות בוקר, קיבלתי סחורה ועשיתי שם הרבה דברים ככה שזה חלק ממני", אומר שף אסף כהן, ששימש מנהל בר במשך 5 שנים בצעצוע וכיום מוביל את מסעדת 02 במלון ענבל. "מבחינתי זה היה יותר מבית. עשינו שם משהו שלא היה כדוגמתו. באותה תקופה היו מועדונים אבל 'הצעצוע' היה דאנס בר עם חוויה מיוחדת".
הוא מיד הפך להצלחה בקרב המבלים? "אנשים לא ידעו להעריך את זה. נתנו אופציית בילוי של שניים באחד ־ בר מגניב שנתן מגוון משקאות בדגש על שירות איכותי ורחבת ריקודים עם די.ג'יי. העוצמות של הדבר הזה הם בלתי ניתנות לתפיסה. מקום שעובד שבעה ימים בשבוע וכל ערב מלא זה משהו שלא ניתן להבין אותו. כל יום היה ליין אחר וזה עבר הרבה אבולוציות".

5 צפייה בגלריה
בר הצעצוע
בר הצעצוע
בר הצעצוע
(צילום: ענר גרין)

איזה סיפור זכור לך במיוחד? "פעם ניהלתי את הכניסה וראיתי אדם חרדי שלא התאים לנוף של המקום. הסתכלתי החוצה, עקבתי אחריו מבחינה בטיחותית ראיתי שהוא הולך הצידה הוריד את החולצה שם טישרט ואת הפיאות הצמיד בצורה שלא ניתן לראות שיש לו פיאותונכנס. זה היה מקום שנתן לכולם לבלות. היו סטודנטים בכל הגוונים ערבים, דתיים, חילוניים מסורתיים כולם יחד וכולם הרגישו שייכים".

מסמר אחרון בארון חיי הלילה


לדברי קדוש הסגירה של הצעצוע היא חלק מסגירת מקומות בילוי במתכונת דומה בשנים האחרונות, כחלק משינוי של אופי הבילויים: "ירושלים עכשיו נשארת בלי מקומות בילוי בסגנון הזה, וזה עצוב כי עבור הרבה אנשים זה היה בית. עם זאת זה לא מה שהיה פעם, כשאלפי בליינים היו מגיעים למועדונים בעיר מכל הארץ. הסצנה בגדול זה כבר לא מה שהיה פעם ולכן אי אפשר להשוות באמת. התחום הזה צריך לעבור לידה מחדש".
"כיום אין חיי לילה בירושלים", טוען כהן. "יש מקומות שמוזגים בירה ומוציאים שולחנות החוצה אין משהו שהוא אמירה הסצינה של חיי הלילה נגמרה לא קיימת היום.
"אני מרגיש שזה עוד מסמר בארון הקבורה של חיי הלילה בירושלים, ממש ככה. חווית הבילוי היא משמעותית למבוגרים. אנשים בגילאי 30 היו מבלים אצלנו, וזה משהו שהיום לא קיים בירושלים ־ אפשרות בילוי בוגרת ואיכותית כדי לפרוק. היום אני כאדם בוגר לא יכול לשבת בכורסאות וספסלים. אנחנו נתנו חווית בילוי אקסלוסיבית נעימה לא יומרנית מדי. אנשים התלבשו וגם אם היו מגיעים עם טישרט זה היה בסדר. היה שילוב, גם סטודנטים וגם אנשים מבוגרים יותר ואף אחד לא הפריע לאף אחד כי המקום היה עוצמתי וגדול".


"עשה את שלו"


מי שמביט קדימה הוא הלל פרקש, מבעלי האומן 17 לשעבר וכיום יועץ ראש העירייה לענייני צעירים: "היו לו שנים מדהימות, אחלה צעצוע שבעולם, אבל כמו כל דבר טוב מהדברים של חיי הלילה יש להם אורך חיים והצעצוע עבר את שלו. אני חושב שהוא הגיע לידי מיצוי".
למרות זאת הוא מודה כי המקום לא נסגר כי הבליינים הפסיקו לבוא אלא בגלל שהדחפורים יעלו בקרוב על המבנה לטובת מיזם נדל"ן שיקום על חורבותיו.

5 צפייה בגלריה
הלל פרקש
הלל פרקש
הלל פרקש
(צילום: יואב דודקביץ')

"בגלל זה אני בטוח במיליון אחוזים שהבעלים של הצעצוע יפתח משהו מעניין וחדש בקרוב. אני מסתכל על חצי הכוס מלאה ותמיד יש מקום לעוד מקומות טובים, כך שאני חושב שבמקביל לזה שהצעצוע נסגר, נפתחים מקומות חדשים וייכנסו לחלל הגדול שהוא משאיר".
עדי, אתם כבר עובדים על המועדון הבא? "אולי נפתיע עם הפרויקט הבא, כרגע זה לא על הפרק. העיר לא בנויה למועדונים חיי הלילה גם ככה נמצאים במשבר גם ככה שנים. אני לא חושב שהימים האלו בטח לא של מועדונים גדולים יחזרו".
  • בהכנת הידיעה השתתפו חנית ריקן, רועי אלמן ואדווה חולי