השריפה, השיקום וההכרזה מחדש: שמורת הטבע ״כפירה״ שהוכרזה בשנת 2014 על שטח של 8,781 דונם במרחב שבין הישובים מבוא חורון ונטף, היא המסדרון האקולוגי הצפוני ביותר המחבר את הרי יהודה לעמק איילון וגבעות מודיעין, וייחודה הוא בשטחי הבתה הגדולים והיפים שהשתמרו באזור זה.
3 צפייה בגלריה
שמורת הכפירה
שמורת הכפירה
שמורת הכפירה
(צילום: יעקב שקולינק)

בסוף 2016, שריפה עזה כילתה את רוב שטחה של השמורה והשמידה את רוב הצומח המעוצה הטבעי ושטחי הבתות על כלל אוכלוסיות בעלי החיים השוכנים בהם. מאז ועד היום הצמחייה ואוכלוסיות חיות הבר טרם השתקמו במלואן והדבר צפוי לארוך עוד שנים. עכשיו, היא הוכרזה מחדש וכל שטחיה הם שטחים מוגנים תחת אחריות רשות הטבע והגנים.
מעתה, תורחב שטח השמורה הקיימת ויתווספו לשטחה כ-570 דונם על צדו המערבי של רכס העוזרר הינו מהשטחים הבודדים שכמעט ולא נפגעו בשריפה ואוצר בחובו נכסים חיוניים לשמירת הטבע באזור ומהווה חלק בלתי נפרד ממארג השמורה המקיפה אותו. מורדותיו של נחל הכפירה, שהעניק לשמורה את שמה, מדגים מפתח נחל מרשים ורחב, עתיר חלוקי נחל, בשטח הנוסף לשמורה. כמו כן, בשטח המתווסף מתקיימים תשעה מיני בעלי חיים מוגנים ומינים המוגדרים בדרגות שונות של סכנת הכחדה, בהם צבי ארץ ישראלי, צבוע מפוספס, צב יבשה מצוי, שרקרק מצוי ונוספים.

3 צפייה בגלריה
נזקי השריפה בשמורת הכפירה
נזקי השריפה בשמורת הכפירה
נזקי השריפה בשמורת הכפירה
(צילום: יעקב שקולינק)
3 צפייה בגלריה
נזקי השריפה בשמורת הכפירה
נזקי השריפה בשמורת הכפירה
נזקי השריפה בשמורת הכפירה
(צילום: יניב כהן, רשות הגנים)

מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: "כל הכרזה על שמורת טבע או גן לאומי היא סיבה לשמחה על אחת כמה וכמה בתקופה זו בה השטחים הפתוחים משלמים מחיר כבד כתוצאה מנזקי המלחמה. הנזק לטבע לחי ולצומח הוא רב וידרשו שנים לשיקום. הציבור מחפש מקומות בהם אפשר לתת לנפש מרגוע ולטעון מצברים ולכן בשנה זו ההכרזות מקבלות משנה תוקף. אנו ברשות הטבע והגנים מברכים על הכרזתן של שתי שמורות טבע וגן לאומי חדש, ונפעל לשמור על ערכי הטבע לטפח את ערכי המורשת ולהנגיש אותם למבקרים. אני מודה למנהל תכנון על שיתופי הפעולה המקצועיים וקידום ההכרזות ומאחלת שנזכה בהקדם לקבל את המטיילים והמטיילות במסלולי הטיול החדשים שיונגשו עבורם".


מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון רואה חשיבות רבה בשמירת השטחים הפתוחים כחלק בלתי נפרד מהתכנון במדינה. הנושא אף קיבל משנה חשיבות בתוכנית האסטרטגית המרחבית החדשה הקובעת את יעדי התכנון של ישראל לעשורים הקרובים. השמורות החדשות שהוכרזו מהוות חלק מרצף משמעותי של השטחים הפתוחים, כחלק מהתוכנית הארצית למסדרונות אקולוגיים שמקדם מינהל התכנון לצורך שמירת הרציפות של כלל השטחים הפתוחים מצפון ועד דרום הארץ. שטחים אלו אף יהוו שטחי פנאי ונופש עבור תושבי ישראל. הגן הלאומי תל קאקון מתבסס על שרידי מצודה צלבנית- ממלוכית וחושף לציבור המבקרים אתר ארכיאולוגי מרשים אשר ישוקם וישוחזר".