ירוט הטילים מאיראן מעל ירושלים, במוצאי השבת האחרונה שב והזכיר כי גם בירת ישראל עדיין נמצאת תחת איום.
1 צפייה בגלריה
העיר ירושלים
העיר ירושלים
העיר ירושלים
(צילום: mynet)

חשוב להקדים ולהדגיש, היקפי הירי לעיר, היו אמנם זעומים בהשוואה לא רק ליישובי הפריפריה בדרום או בצפון, אלא גם ביחס לערים מרכזיות במישור החוף ובשפלה. עם זאת, מנתוני רשות המסים עולה כי מאז 7 באוקטובר שולמו כ-4 מיליון שקל בעקבות נזקים למבנים וכלי רכב בירושלים.
באופן שאינו מפתיע, באזור אשקלון, הכולל בתוכו את כלל יישובי העוטף, הוגשו 70%מכלל הבקשות לפיצויים - 16 אלף בקשות על פגיעות במבנה ו-9,000 בקשות על פגיעות ברכב. באיזור תל אביב הכולל את כלל גוש דן, הוגשו מעל ל-8,000 בקשות לפיצויים. בירושלים והיישובים הסמוכים לה הוגשו 306 בקשות לפיצוי, שכאמור לעיל, גררו פיצויים בהיקף של 4 מיליון שקל. לשם השוואה - בחיפה שולמו פיצויים בהיקף 14 מיליון שקל, בטבריה 21 מיליון שקל, בתל אביב 263 מיליון שקל ובאשקלון 735 מיליון שקל.
עם זאת, צריך לקחת בחשבון שנתוני רשות המסים הם נתונים חלקיים, זאת מכיוון שהם לא לוקחים בחשבון חלק מהנזק ביישובי העוטף שישוקמו בידי מנהלת התקומה, וכן חלק מיישובי הצפון אליהם לא ניתן היה להיכנס להעריך את הזנק בשל ההגבלות הביטחוניות.
כפי שפורסם ב"ידיעות ירושלים", בתחילת המלחמה נרשמה פגיעה בפעילות העסקית בבירה. בבדיקה שערכה בשעתו חברת 'שבא', שמפתחת ומנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי האשראי, התברר כי לפני המלחמה, הירושלמים הוציאו בממוצע כמיליארד שקל.


בחודש בעזרת כרטיסי האשראי. בשבוע הראשון למלחמה ירד היקף ההוצאות באשראי ל־907 מיליון שקל, בשבוע השני נמשכה ההתכווצות והיקף התשלומים עמד על 852 מיליון שקל בלבד. בשבוע השלישי הסתכם היקף ההוצאות ב־776 מיליון שקל, ובשבוע הרביעי
ב־677 מיליון. נתונים אלה גילמו ירידה דרסטית של 38 אחוז בהשוואה לממוצע השנתי. בנוסף, גם כשבערים במרכז הארץ המצב השתפר, בעלי עסקים בירושלים המשיכו לסבול עוד זמן ממושך מהיקפים בקניות.
מסלול חדש
יצוין, כי על פי נתוני רשות המיסים 501 אלף בעלי עסקים מכל הארץ הגישו בקשה לפיצויים בשל נזק כלכלי שנגרם להם כתוצאה מהמלחמה. אושרו כ-%90 מכלל הבקשות בסכום כולל של 11.86מיליארד שקל, אך בשלב זה לא ניתן היה לבצע פילוח לפי ישובים. בתי עסק שבעליהם טוענים כי הם נפגעו כלכלית מהמלחמה, יכולים לבקש פיצוי ב"מסלול אדום" שמספק פיצוי על מלוא הנזק שנגרם לעסק. אבל זהו מסלול מפרך שמיועד לעסקים בעיקר ביישובי ספר. הפעם, ברשות המיסים החליטו להקל על בעלי העסקים ויצרו מסלול פשוט המכונה "הוצאות מזכות", שבו כל העסקים בארץ, ללא תלות במיקומם לקבל פיצוי חלקי על ירידה של יותר מ-%25 במחזור, בתקופה שבין אוקטובר לדצמבר.