זמני כניסת ויציאת שבת

זמני כניסת ויציאת שבת בירושלים: השבת של ה-27 באפריל בירושלים, י"ט בניסן התשפ"ד, תיכנס ביום שישי בשעה 18:40 ותצא למחרת בשעה 19:55. השבוע אנו קוראים פרקים מפרשת כי תישא.

"ורב חסד ואמת" (פרק ל"ד, פסוק ו)

בחול המועד פסח ובשבת של חול המועד, אנו קוראים פרקים מפרשיות שונות שקשורות לפסח ולשלושת הרגלים. בשבת נקרא את פרק ל"ד מפרשת כי תישא שבספר שמות, פסוקים א-כ"ו.
הגאון מוילנא מפרש בספרו 'טובך יביעו', כי "חסד" - זהו מתנת חינם, ו"אמת" - זהו תשלום חובה. והחובה היא או משום שהאדם הבטיח והתחייב או מכיוון שהוא רוצה לגמול על טובה שקיבל. אנחנו יודעים שיש חשיבות גדולה לחסד, ופרשה הקודמת גם התייחסנו למעלה העצומה של חסד ללא ציפיה לתמורה. הקב"ה מעניק לנו חסד בשפע, שנאמר "רב חסד".
אנחנו נמצאים בעיצומו של חג החירות. לכאורה, אנחנו לא באמת בחירות, החטופים עדיין לא פה (נכון לכתיבת שורות אלו), חיילינו הקדושים והיקרים נלחמים בדרום ובצפון והתחושה הכללית שבכלל לא שקט פה. אז איך חירות?
מסופר על קבוצת יהודים באחד ממחנות ההשמדה שערכו את ליל הסדר ותהו איזו מן חירות יש להם שם? לבסוף נענה זקן החבורה ואמר: "הסכיתו ושמעו יהודים יקרים, הרי הצוררים הרשעים משעבדים אותנו עד כלות כוחותינו, ומאיימים עלינו לבל נחוג את ימי חגינו, ובכל זאת הנה אנחנו, קבוצה לא קטנה של יהודים שיושבים כאן, למרות הסכנה ומקיימים את ליל הסדר במסירות נפש. את גופנו הם יכולים לשעבד, אבל בשום אופן לא את נפשותינו, היש לכם חירות גדולה מזו?".
אומר רבי גמליאל הכהן רבינוביץ בספרו טיב הפנינים: בימים אלו עלינו לזכור כי יציאת מצרים התרחשה בזכות האמונה, והגאולה היתה אז ותהיה גם היום, לא על ידי מלאך ולא על ידי שליח, אלא על ידי הקב"ה בעצמו. יהי רצון שנזכה להיגאל והפעם, גאולת עולם.
השבוע במסגרת 'קבלה לשבוע' אחד בלבד, נקבל על עצמנו להאמין. זה הדבר הכי קשה אולי. פשוט להאמין. להאמין בהקב"ה, להאמין שהוא טוב והוא עושה לנו רק טוב, למרות שלא תמיד זה נראה כך. להאמין שהוא יגאל אותנו, להאמין שהוא יחזיר לנו את החטופים - הילדים שלו - הביתה, להאמין שיהיה פה שלום, להאמין שאין עוד מלבדו. להאמין.
וכמובן, נקדיש את הזכויות של הקבלה הטובה שלנו לזכות החטופים והחטופות שישובו כבר הביתה, לזכות חיילי ישראל ולזכות העם שלנו. שבת שלום.