סיבוב הפרסה של הספריה הלאומית: בסוף השבוע הושק הלוגו החדש של הספרייה הלאומית שעורר סערה בקרב הגולשים. לאחר שזכה לתגובות שליליות הוחלט להחזיר את הלוגו הקודם שלה. בין היתר טענו הגולשים כי לא הוצמדה המילה "ישראל" ל"סיפרייה הלאומית" בדומה לתרגום באנגלית ובערבית, וכי אין חידוש בלוגו.
2 צפייה בגלריה
הספרייה הלאומית
הספרייה הלאומית
הספרייה הלאומית
(צילום: שלו שלום)
בעמוד הפייסבוק של הסיפרייה הלאומית נכתב: "לפני יומיים הושק הסמליל (לוגו) החדש של הספרייה הלאומית. הסמליל החדש זכה לשלל תגובות. חלקן תומכות, חלקן מתנגדות. אנו מעריכים את כל הדעות ולומדים אותן בעיון. אנו גם שמחים על ההתעניינות הרבה בספרייה הלאומית ובסמליל שלה. לאחר שקראנו בעיון את כלל התגובות חשבנו שיהיה נכון להסביר מה עמד מאחורי שינוי הסמליל ולהתייחס לכמה מהטענות המרכזיות שעלו.
"שינוי הסמליל נעשה כחלק מתהליך ההתחדשות שהספרייה מצויה בשיאו ולקראת המעבר בחודש הקרוב למשכן החדש בקריית הלאום המצוי מול הכנסת.

2 צפייה בגלריה
הלוגו החדש של הסיפרייה הלאומית
הלוגו החדש של הסיפרייה הלאומית
הלוגו של הסיפרייה הלאומית שעורר סערה
(עיצוב הלוגו: רותם כהן-סואיה)

"הסמליל החדש שונה מקודמו מבחינה גרפית בלבד, והוא תוצר של דיונים רבים שנתמכו גם בסקר רחב וגם בסקירה של סמלילים של ספריות לאומיות ומוסדות דומים ברחבי העולם. השינוי נועד ליצור סמליל עדכני, גרפי בעיקרו, שידבר גם לדור הצעיר וגם לדור הבוגר.


"טענה מרכזית שעלתה עסקה בכך שבלוגו כתוב "הספרייה הלאומית" ולא "הספרייה הלאומית של ישראל". נבקש להבהיר ששמה הרשמי של הספרייה על פי חוק הוא 'הספרייה הלאומית'. לכן כך הוא מופיע גם בסמליל בעברית. בעוד השפה העברית מיוחדת למדינת ישראל ולעם היהודי, וכל הקורא את השם בעברית מבין כי מדובר בספרייה של ישראל, בתרגום השם לשפות אחרות היה צורך להבהיר שמדובר בספרייה הלאומית של ישראל שכן יש הרבה ספריות לאומיות אחרות בעולם. נדגיש, כי כך בדיוק היה כתוב גם בסמליל הישן לאורך השנים ואין כל שינוי בעניין זה. הכתובת בעברית מופיעה ראשונה, לפני הכתובת בערבית ובאנגלית, כראוי וכמקובל.

קראו גם:

"טענה אחרת עסקה בצבעי הסמליל. חשוב להבהיר כי הסמליל הרשמי נותר בצבעי כחול לבן - צבעי דגל ישראל. הספרייה הינה ספריית העם היהודי ומדינת ישראל והדבר מתבטא בין היתר בכך שצבעי הסמליל היו ונשארו צבעי כחול לבן, כיאה למוסד לאומי ועמוד תווך משמעותי במדינת ישראל.
"מבחינה צורנית, שלושת הקווים העוטפים את שם הספרייה מסמלים ספרים עומדים, כמו גם את עמודי התווך שהבניין החדש של הספרייה נשען עליהם. בסמליל הקודם היה סמל בצורת ספר פתוח. היה זה סמליל יפה וראוי, אך חשבנו שהגיעה העת להתחדש.
"סממני העם, המדינה והציונות חשובים מאד לספרייה הלאומית. לכן הסמליל נשאר בצבעי כחול לבן. כל מי שיגיע בקרוב למשכן החדש ולתערוכות שייפתחו לקהל, יוכל להיווכח כי הספרייה בכלל והתערוכות בפרט נועדו לחבר את המבקרים בה למורשת העם היהודי, מדינת ישראל והציונות. מכל מקום, אנו קשובים לכל ביקורת עניינית ונמשיך להאזין בקשב לתגובות המגיעות בנושא זה כמו גם בכל נושא אחר".
היום (א') בצהריים פורסם כי הוחלט להחזיר את הלוגו ללוגו הקודם. וכך נכתב: "לפני מספר ימים החלטנו לשנות את הסמליל (לוגו) ולהעלות סמליל חדש. שינוי הסמליל עורר דיון ציבורי - חשוב ורחב היקף. דיון זה מעיד על הקשר הרגשי והחזק שבין הציבור, על כל גווניו, לבין הספרייה הלאומית.
"בימים האחרונים קיימנו דיונים בהם שקלנו את הדעות השונות והנימוקים שהושמעו, והוחלט כי הספרייה תחזור לסמליל הקודם שלה".