אולי סוף סוף תושבי מוצא יוכלו לישון בשקט? מאבקם כנגד מטרדי הרעש שבוקע מהתנועה הסואנת בכביש 16, הוביל סוף סוף לבדיקה ממשלתית שמצאה כי יש אמת בתלונותיהם. בדוח של המשרד להגנת הסביבה לניטור מטרדי הרעש בכניסה למנהרות כביש 16 ליד מוצא, תועדו לא פחות מ־135 אירועים של מטרדי רעש לתחקור בפרק זמן של 24 שעות. עקב כך המומחה מטעם המשרד ממליץ להקים מחסום אקוסטי שיצמצם את המטרד הפוגע באיכות חייהם.
2 צפייה בגלריה
כביש 16 -  "אריאל שרון"
כביש 16 -  "אריאל שרון"
כביש 16 - "אריאל שרון"
(צילום: אריק מרמור)

הכביש מרעיש


על דוח הניטור חתום מנהל אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, פרופ' סטליאן גלברג. הוא מתבסס על ממצאי מכשיר הבדיקה שהוצב בשבוע בעבר באחד מבתי התושבים המתלוננים.
בדוח נקבע כי עיקר הרעש נובע ממעבר כלי הרכב על פסי החיבור של הגשרים. כל אירוע שכזה מביא לעלייה ניכרת של מספר דציבלים. המדידה בוצעה באמצע שבוע עבודה שמתאפיין בתנועת כלי רכב שגרתית. בפרק הזמן שנדגם משעות הצהריים ועד לשש בבוקר שלמחרת נמדדו 135 אירועים שונים של חריגות בהיקפי הרעש. כל חריגה ואירוע של מטרד רעש כזה נמשך פרק זמן משמעותי של 11 שניות.

קראו גם:

"חריגות רעש נמדדו הן ביום והן בלילה" אומר גלברג. "בשעות היום הרעש נבלע עם כל שאר הרעשים, אך בבוא הערב והלילה זה בהחלט מפריע ובלתי נסבל". גלברג מדגיש כי מרגע שהכביש הושלם מדובר במפגע עירוני שנמצא בסמכות העירייה, ולכן היא זו שצריכה לטפל בפתרון הבעיה. "הם כמובן רשאים לעשות בדיקות נוספות", הוא מציין, "אבל הבדיקה שערכנו היא מקצועית, אובייקטיבית ובהחלט מספקת. כתבתי בנושא זה מכתב למהנדס העיר כדי שיטפל בזה בהקדם".


קיצור תולדות הרעש

2019 תחילת הקמת כביש 16
פברואר 2021 עתירת תושבי מוצא לבית המשפט נגד מטרדי הרעש
אוגוסט 2022 חנוכת הכביש
אוגוסט 2023 דוח המשרד להגנ"ס קובע: טענות התושבים מוצדקות

יש לתושבים מוצא


לפי המצוין בהחלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) שאישרה את סלילת כביש 16, האפשרות של הקמת קיר אקוסטי תיבחן לאחר הפעלת הכביש בהתאם לנתונים של דוח הניטור. אלא שכל זאת מתרחש כזכור רק כעבור שנתיים מאז דרישתם הראשונה של תושבי רמת מוצא, עוד בשלב ההקמה, לחייב את 'נתיבי ישראל' להקים פתרון למזעור הרעש שהיה צפוי כבר אז.

2 צפייה בגלריה
כביש 16
כביש 16
מי יטפל ברעש? כביש 16
(צילום: mynet)

כעת לתושבים שאף פנו לבית המשפט בנושא, יש מנוף לחץ על הרשויות, והם לא יהססו לחזור איתו לאולם הדיונים במידת הצורך. "מאז פתיחת הכביש אין לילה שאני לא מתעורר מהרעשים הללו", אומר תושב מוצא הפעיל במאבק, יעקב קלדרון, "ובשעות היום, אם אני רוצה להתרכז, לקרוא או לשמוע את הטלוויזיה, אני חייב לסגור את החלונות בבית.
"הגיע הזמן שהות"ל והעירייה יקימו את הקיר האקוסטי, כפי שהוחלט בפסק הדין, ובהתאם לדוח מטרדי הרעש החדש. אם זה לא יקרה נחזור איתם לבית המשפט".
מהעירייה נמסר: "אנו נקיים דיאלוג בנושא הטיפול בחריגות הרעש עם חברת 'נתיבי ישראל', שהיא הרשות הממונה על הפרויקט".