לצד שמו השני, חג האסיף, את חג הסוכות שמתקרב אפשר לכנות גם 'חג תוספות הבנייה'. אז נכון שמדובר במבנים והרחבות שקיומם במרחב לא עולה על שבוע, אבל גם במהלך תקופה כה קצרה עלולים להתרחש אסונות כתוצאה מבנייה לא בטיחותית.
5 צפייה בגלריה
סוכה במאה שערים
סוכה במאה שערים
סוכה במאה שערים
(צילום ארכיון: רועי אלמן )

בירושלים מדובר בנושא רגיש במיוחד שכן יש בה את אחוז האוכלסייה הדתית ושומרת המסורת מהגבוהים בארץ ובמרבית השכונות מקיימים את המצווה. הצפיפות הרבה וריבוי הסוכות הדרושות מנגד, גורם לעיתים לאילתורים לא בטוחים.

סוכה תלויה באוויר

התופעה של קיום המצווה גם ללא היתרים ובאופן מסכן חיים הגיעה לשיאה לפני כשנתיים. כוחות משטרה גדולים בליווי הפיקוח העירוני הגיעו לסוכת הענק שהוקמה ללא היתר בשכונת מאה שערים. זאת בזמן שכ־20 מפגינים חרדים קיבלו את פניהם בזריקת חפצים לעברם, מה שהוביל לכניסת צוותי יס״מ לשכונה בגיבוי רכב מכת״זית.
5 צפייה בגלריה
סוכה במאה שערים
סוכה במאה שערים
סוכה במאה שערים
(צילום ארכיון: לירן תמרי)

במכתב ששלח המשנה ליועץ המשפטי לעירייה, עו״ד חיים נרגסי, למקימי הסוכה נכתב: "לאחרונה הובא לידיעתנו כי חברתכם הקימה סוכה תלויה באוויר ללא כל היתר מעיריית ירושלים, במרחב הציבורי, תוך גרימת סכנה מוחשית להולכי הרגל ולבאים בסביבתה. הקמת סוכה תלויה באוויר במרחב הציבורי על נתיב נסיעה ובאמצע הרחוב ללא כל היתר מאת העירייה היא עבירה פלילית חמורה, ועל פי החוק היא מטילה עליכם אחריות במישור הפלילי". לבסוף המבצע המשטרתי צלח והסוכה פורקה, אך התופעה נמשכת.
כמה ימים לאחר מכן קרסה סוכה שהוצבה על פיגומים בגובה של שני מטרים ברחוב שומרי אמונים בשכונה. כתוצאה מכך שתי נשים בשנות השלושים לחייהן, פעוטה כבת שנתיים וילד כבן חמש נפצעו באורח קל.
באותה שנה, אגב, פורסם ב'בונוס' כי בבניין ברחוב שרי ישראל אותרו כ־5 מרפסות שנבנו ללא היתר. מדובר במבנים התלויים בין שמיים לארץ שאינם עומדים בתקנים של העירייה, מה שבקלות היה עלול להוביל לאסון במקרה שחוגגים רבים היו נאספים באחת המרפסות הללו.

עוד בחדשות:

למרבה הצער, דירות ישנות רבות במבני מגורים בעיר אינן בעלות מרפסות סוכה, אף שעבור הציבור החרדי ושומר המסורת מדובר בצורך בסיסי. על כן במקרים רבים חלק לא מבוטל מבעליהן מתפתה להקים עבורן מרפסות בקונסטרוקציות שונות, וזאת ללא הוצאת היתר ומבלי שהן יעמדו בתקנים.

היתר לסוכה הוצאתם?

כלקח משנים עברו החליטו בעירייה להגביר את מאמצי ההסברה, ההסדרה והאכיפה בנושא, זאת כדי למנוע הקמת סוכות ללא היתר במרחב הציבורי או כאלה שמסכנות את התושבים אפילו אם הן מוקמות על שטחים פרטיים. בשנה שעברה החלו בנוהל חדש של אישור בקשות ופרסום קריטריונים להקמת סוכה במרחב הציבורי והפרטי. לצד זאת פעלו באגף האכיפה להריסה ופירוק בהסכמה של סוכות שהיו עלולות לסכן את היושבים בהם.
5 צפייה בגלריה
סוכה במאה שערים
סוכה במאה שערים
סוכה במאה שערים
(ארכיון: לירן תמרי)

הנוהל כולל את דרישות הבטיחות השונות בנוגע להקמת הסוכות, וזאת בתיאום עם משטרת ישראל. לפי הנוהל עובדי אגף האכיפה מגיעים לשטח ובודקים שיש מעבר להולכי רגל, עגלות ונכים, שהחסימה לא מפריעה לציבור ושכמובן שאין נזקים לשטח הציבורי והעירוני. הפקחים מחתימים את הבונים על התחייבות לשמירת הניקיון, אי מניעת נזק, ושהכל יחזור לקדמותו.
לצד זאת העירייה מפעילה צוות ייעודיי לאכיפה בזמן אמת נגד סוכות שנבנו מחוץ לשטחים פרטיים ללא אישור. "הנוהל החדש הוכיח את עצמו בשנה שעברה כיעיל ואפקטיבי", אומר עו"ד חיים נרגסי, התובע העירוני בעיריית ירושלים, שגיבש את הנוהל הייחודי לבניית סוכות בשטחים ציבוריים. "עיריית ירושלים היא הראשונה להסדיר את הנושא והנוהל מאפשר לבוא לקראת התושבים ולתת להם מענה לבניית סוכות ברחבי העיר- תוך שמירה על בטיחותם".

5 צפייה בגלריה
סוכה במאה שערים
סוכה במאה שערים
סוכה במאה שערים
(צילום: לירן תמרי)


ומה קורה כשלא התקבל אישור ובכל זאת מקימים סוכה? "במקרים כאלה אנחנו מאתרים את הבונה ומעניקים לו התראה. אם לא מתבצע שינוי כמה שעות לאחר ההתראה, אנחנו מגיעים ומפרקים את הסוכה. אנחנו עושים זאת רק לאחר שאנחנו מנסים לתמוך ולתת מקום חילופי לסוכה. הנוהל מאפשר לכל תושב ליהנות מחג סוכות שמח ובטוח, תוך שמירה על המרחב הציבורי נקי ומזמין".

עשרות סוכות פורקו

"בחג הקודם כ־300 תושבים ואנשים פרטיים הגישו בקשות להקמת סוכה", מספר גורם באגף האכיפה העירוני, "לצד גופים עסקיים וארגונים שונים, וזאת מראש ולפני הקמתן. הצפי הוא שמספרן השנה רק ילך ויגדל. לאחר קבלת הבקשה, צוותים מעיריית ירושלים הגיעו לאזור, בחנו את הבקשה ואת מיקומה, ורק לאחר קבלת אישור בטיחות ניתן אישור לבניית הסוכה. כך יקרה גם השנה. הסדרת הקמת הסוכות מתבצעת בהנחיית התביעה העירונית, יחד עם מהנדס העיר וסמנכ"ל תפעול ובשיתוף פעולה מלא עם אגף אכיפה ושיטור ואגף רישוי ופיקוח.
5 צפייה בגלריה
סוכה במאה שערים
סוכה במאה שערים
סוכה במאה שערים
(צילום: לירן תמרי)

הגורם הוסיף וציין כי "בשנה שעברה נאכפו וניתנו הודעות לפירוק של 14 סוכות, המוניות ופרטיות בכל רחבי העיר אשר נבנו בצורה שמפריעה למרחב הציבורי ולבטיחות הולכי הרגל, וזאת ללא קבלת אישור מראש".
באגף מבטיחים שגם הפעם יסיירו צוותי העירייה ברחבי העיר לפני חג הסוכות ובמהלכו, במטרה למנוע פגיעה במרחב הציבורי וסכנה לתושבים, והם אף יבחנו תלונות מצד תושבים שגרים בסמיכות לסוכות שמפריעות למרחב הציבורי.
פורסם לראשונה: 08:32, 26.09.23