כחצי מיליארד שקל וקרוב לארבע שנים של עבודה, הושקעו בתחנה מרכזית חדשה שנחנכה בשבוע שעבר בסמוך לרמות. לכאורה מדובר בחג של ממש עבור נוסעי התחבורה הציבורית באזור, שעד היום היו צריכים לנסוע חצי שעה ויותר עד לתחנה המרכזית שבכניסה לבירה, כדי לנסוע משם לערים אחרות.
7 צפייה בגלריה
מסוף הארזים
מסוף הארזים
מסוף הארזים
(צילום: עמית שאבי )
7 צפייה בגלריה
מסוף הארזים
מסוף הארזים
מסוף הארזים
(צילום: שי שחר, חברת מוריה)

אבל כשנכנסים למסוף התחבורה החדש מגלים שבעוד שמהתחנה יוצא קו 404 לבני ברק, 996 ליישוב החרדי רכסים שבצפון ואפילו 546 למושב החרדי קוממיות שבדרום, כדי להגיע לתל אביב או לבאר שבע צריך לנסוע לתחנה המרכזית בכניסה לעיר. הצצה ברשימת הקווים המלאה שפרסמו עיריית ירושלים ומשרד התחבורה מעלה את התהייה הבאה: האם המקום הותאם לצרכיו של הציבור החרדי בעוד שאר תושבי שכונות צפון העיר לא נלקחו בחשבון?
יובהר כי המגזר החרדי מרבה להשתמש בתחבורה הציבורית וזכאי לפיתוח השירות, אבל כמוהו גם הציבור החילוני שמתגורר באזור, בוודאי כשברמת ההצהרה הרשויות הממשלתיות והעירוניות מעודדות את הציבור לעבור מרכב פרטי לאוטובוסים ורכבות.

7 צפייה בגלריה
מסוף הארזים
מסוף הארזים
מסוף הארזים
(צילום: עמית שאבי )

קווים נוספים שיוצאים מהתחנה החדשה הם בין היתר 859 לטבריה, 982 לצפת, 983 לחצור הגלילית, 952 למגדל העמק ו-997 לקריית אתא - כולם יישובים עם ריכוזים גדולים של אוכלוסייה חרדית. בתחנה החדשה יש גם אוטובוס לחיפה, אבל לא מדובר בקו 940, אלא ב-972 הנוסע ישירות לשכונת הדר החרדית שבחיפה וגם לרמת ויז'ניץ.
כשרואים את רשימת הקווים מבינים את התגובה הנלהבת לפתיחת התחנה של אורי מקלב מ"יהדות התורה", הנושא בתואר סגן שר לפיתוח ותחבורה חרדית במשרד ראש הממשלה ובמשרד התחבורה: "מדובר בבשורה חשובה לתושבי השכונות, שמנגישה עבורם קווי אוטובוס לתוככי העיר ומקצרת את זמני הנסיעה", אמר סגן השר. "התחבורה בירושלים הכפילה את עצמה בשנים האחרונות והארזים נותן לכך מענה הולם".

עניין של גישה

השם הרשמי של התחנה החדשה הוא "מסוף ארזים" והוא כולל 12 רציפי אוטובוסים, וגם חניון ענק המתפרס על 50 אלף מ"ר. מנכ"ל חברת מוריה לפיתוח ירושלים, גלעד בר-אדון ציין כי "החניון והמסוף החדשים נועדו להנגיש לתושבי העיר ולמבקרים בה שיפור בנוחות, בשירות וביעילות התחבורה הציבורית, והם מהווים פרויקט דגל ארצי בתחום התחבורה הציבורית הירוקה. בעתיד יצטרפו לפרויקט זה גם הקו הכחול של הרכבת הקלה וכן חניון "חנה וסע" (שורק), אשר כולם יחוברו ביניהם בקישוריות וישמשו כמרכז תחבורתי גדול ומשמעותי בצפון העיר".
7 צפייה בגלריה
מסוף הארזים
מסוף הארזים
מסוף הארזים
(צילום: שי שחר, חברת מוריה)

בר-אדון הדגיש שבמסוף יש גם חניון חשמלי מלא לאוטובוסים, הכולל 215 עמדות לטעינה חשמלית מהירה, במסגרת המעבר לתחבורה ציבורית ירוקה ונקייה.
אבל העיקר הוא כמובן הנוסע ולכן הצעד הטבעי היה לשמוע חוויות מהפעילה החברתית דקלה אלון, שכבר שנים נלחמת בדרישה לתחבורה ציבורית טובה באזור רמות, ואשר שנוסעת באוטובוסים באופן קבוע, מדי יום.

ביקורת וגם מחמאות

"עדיין לא הייתי בתחנה החדשה", אמרה השבוע אלון ל"ידיעות ירושלים", "מסוף הארזים הוא בבחינת בשורה טובה לתושבי צפון ירושלים שיאפשר נסיעה קלה ונוחה מחוץ לירושלים, אבל ישנם מספר מכשולים: הבעיה הראשונה היא מיקום התחנה וחוסר הנגישות שלה - נכון לעכשיו, למרות שהתחנה נפתחה, הגישה של הולכי רגל ושל מי שמגיעים בתחבורה ציבורית אליה אינה נוחה. אין מנהרה או גשר עילי להולכי הרגל ולמשתמשי התחבורה הציבורית. כדי להגיע אליה על הנוסע לעבור מספר מעברי חציה גדולים.


"סוגיה נוספת היא שהמסוף לא משרת את הנוסעים לתל אביב, באר שבע, ורמת גן, אלו מרכזים אקדמיים גדולים שחשובים מאוד לצעירים המתגוררים בצפון העיר ולומדים באוניברסיטאות אחרות וגם לחיילים בשירות חובה ומילואים. גם לאשדוד ולאשקלון אין נסיעות ממסוף הארזים, כל אלו לא מזמינים את הנוסעים להגיע למסוף הארזים ואלו ממשיכים לפקוד את התחנה המרכזית של העיר".

7 צפייה בגלריה
מסוף הארזים
מסוף הארזים
מסוף הארזים
(צילום: שי שחר, חברת מוריה)


גם ליאת אריה, פעילה ציבורית מרמות, לא מבינה את ההיגיון של העירייה ושל משרד התחבורה: "אנחנו פועלים לחזק ולהרחיב את האוכלוסייה החילונית והפלורליסטית ברמות. יש כמה צעדים חיובים - הקימו כאן במיוחד את השכונה החדשה של השוטרים. הילדים שלנו כאן גדלים ומתבגרים. אנחנו צריכים תחבורה ציבורית ליעדים מרכזים בארץ כמו תל אביב וחבל שאין את האופציות האלו בתחנה החדשה והמושקעת למה אני צריכה להמשיך לנסוע לתחנה בכניסה לעיר שיש לי כאן, מתחת לבית, תחנה מיני-מרכזית יפה, חדשה ונוחה. זה לא היה פוגע באף אחד עם היו מוסיפים לפה עוד יעדים שיש להם ביקוש לכלל האוכלוסיה".
דניאל לוי, שמתגוררת במורדות מלחה אמרה השבוע: "זה שיש מסוף מרוכז זה מצוין ומקל על אוכלוסייה גדולה. היינו שמחים אם היו עושים את אותו הדבר גם בצד השני של העיר - במקום לצאת מהשכונות לתחנה המרכזית ומשם לאוטובוסים מחוץ לעיר".
אלכס טנצר פעיל חברתי ותושב פסגת זאב: "אני משלם ארנונה ומגיע לי שירות תחבורה ציבורית בדיוק כמו לתושב ירושלמי אחר, חרדי או לא חרדי. אני דורש שיקימו בהשקעה דומה גם תחנה לאוכולסייה הכללית. אנחנו לא צריכים לסבול ואין סיבה שצריך להעניש אותנו".
עו"ד רונן בן יאיר, פעיל חברתי מפסגת זאב: "תחנה מרכזית נוספת בירושלים זה דבר מבורך אבל חייבים לשרת את כלל האוכלוסיה".
7 צפייה בגלריה
מסוף הארזים
מסוף הארזים
מסוף הארזים
(צילום: שי שחר, חברת מוריה)

פעיל הציבור הירושלמי יוסי סעידוב מרבה לבקר את העירייה ואת משה ליאון העומד בראשה. אבל פתיחת התחנה המרכזית החדשה, גרמה לו דווקא לפרגן, למרות הטענות שהועלו,"ככל שנוסיף יותר תשתיות של תחבורה ציבורית, אנחנו מקבלים תחבורה ציבורית שהיא יותר מהירה, יותר נוסעים בתחבורה הציבורית וזה רק מחזק אותה. כל הכבוד למשרד התחבורה ולעיריית ירושלים, מגיעה להם מילה טובה על זה שהם קידמו תשתית כל כך חשובה של תחבורה ציבורית".
יצוין, כי סעידוב הוא מהפעילים הבולטים בארץ, בקידום תחבורה ציבורית, ובין השאר הוא ייסד את "15 דקות", ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל. לכן גם הופתע לגלות כי מחוץ למסוף התחבורה החדש שמיועד לקווים הבינעירוניים, אין תחנות מקורות עבור מי שנוסעים בקווים העירוניים. על כך אמר סעידוב: "יש לדאוג שהתחנה תהיה נגישה להולכי רגל ולדאוג לצל לנוסעים הממתינים".

תחנה ממוזגת? 
סעו לחיפה

בתחנה המרכזית "לב המפרץ" שמחוץ לחיפה חנכו ממש החודש קוביות ממוזגות המשמשות את הנוסעים הממתינים לאוטובוס, כדי למנוע מהם להיות חשופים לשמש הקופחת בקיץ, ולגשם ולרוח בחורף.
אז איך יכול להיות שבעירייה ובצוות "תוכנית אב לתחבורה" לא חשבו שגם הנוסעים בקווים העירוניים זקוקים לצל. מהעירייה נמסר: "ביצוע הצללה בתחנות המדוברות יבוצע בהקדם על ידי צוות תוכנית אב לתחבורה, אשר מפעיל את המתחם. זאת כחלק משיפור השירות לתושב והגברת נוחות השימוש במסוף החדיש, שהינו חלק מהמהפכה התחבורתית שעוברת על העיר ירושלים".

7 צפייה בגלריה
מסוף הארזים
מסוף הארזים
מסוף הארזים
(צילום: שי שחר, חברת מוריה)


אגב, שהיה שפע של זמן לעדכן את מפעילת האפליקציה "מוביט", על המסוף החדש, ההתחלה היתה צולעת. היישומון הפופולרי המשרת חלק ניכר מנוסעי התחבורה הציבורית, לא זיהה בימי ההפעלה הראשונים את הקווים שבתחנה החדשה. מי שניסו למשל לנסוע ממסוף ארזים לבנייני האומה, גילו שהאפליקציה לא זיהתה את המוסף ואת קו 89 שעבר שם, ושלחה את הנוסעים אל מעבר לכביש, אל צומת רמות, כדי לקחת משם קווים אחרים.
מחברת מוביט נמסר: "המידע לגבי המסוף והקווים העוברים בו נמצא במוביט. תכנון נסיעה ואפשרויות הניווט סביב המסוף החדש יונגשו לנוסעים בהקדם".

"ביקוש נמוך לת"א"

עיריית ירושלים, צוות תכנית אב לתחבורה ומשרד התחבורה שיגרו תגובה משותפת: "הפעלת מסוף הארזים מתבצעת בשלביות, תוך התאמת הפעילות לצרכים ולביקושים העולים מהשטח.
"על פי בדיקות שנעשו, קיים ביקוש נמוך באזור לקווי אוטובוסים לאזורים מסוימים, בהם תל אביב ובאר שבע ועל כן, בשלב זה, לא מופעלות נסיעות קבועות לאורך היום מהמסוף לאזורים אלו.
"יחד עם זאת, קיימות נסיעות בוקר לתל אביב מהשכונות הסמוכות, כמענה ייעודי לביקושים בשעות אלו.
"הפעלת הקווים מתבצעת על פי שיקולים מקצועיים, ולא על פי שייכות למגזר כזה או אחר. באשר לסוגיית הנגישות – מדובר באזור המצוי עדיין בעבודות תשתית נרחבות ועל כן, קיימים בו לעיתים קשיים פיזיים זמניים. בסביבת מסוף הנוסעים הארזים קיימות תחנות אוטובוס במרחקי הליכה קצרים, ללא שיפועים ובנגישות מלאה, המאפשרות מעבר נוח ליעדים רבים בירושלים ומחוצה לה. עם הפעלת הקו הכחול של הרכבת הקלה, תבוצע הנגשה מלאה למסוף, לרבות מעליות ומעברים תת קרקעיים אשר יאפשרו הגעה ישירה לרציפים".