טוליפ ממנוב התביישה לחייך, רות חמו חלמה על טיפול אורתודנטי מאז שהיא ילדה והחיילת אליה בן עמי השקיעה את כספי הפקדון בהליך שאמור היה ליישר את שיניה. להן ולעוד עשרות תושבים מהאזור יש מכנה משותף - העברת אלפי שקלים לרשת מרפאות 'סטרייט סמיילס' כדי לעבור טיפול, אלא שלאחרונה הם גילו כי דלתות הסניף הירושלמי נותרו סגורות והם לא זוכים למענה.
2 צפייה בגלריה
הלקוחות שילמו, הצוות נעלם
הלקוחות שילמו, הצוות נעלם
הלקוחות שילמו, הצוות נעלם
(אילוסטרציה: shutterstock)

מתברר שכבר באמצע אוגוסט, הלקוחות קיבלו הודעה לפיה המרפאה סגורה עד 1 בספטמבר וכל התורים מבוטלים. בתחילת החודש, נמסרה הודעה חדשה: "עקב בעיות טכניות המרפאות יהיו סגורות עד ה-18.9, נשמח לתת מענה לאחר מכן". אלא שגם לאחר שהתאריך חלף, הסניף נותר סגור ומי שהתקשרו בטלפון, שמעו את הודעה מוקלטת. ״פשוט נעלמו באמצע טיפול לאחר שקיבלו את כל הכסף״, כתבה אחת הלוקחות. אחרת הוסיפה: ״גם אנחנו תקועים באמצע טיפול, מנסה להשיג אותם, אין מענה בשום סניף, הם קיבלו את כל הכסף״.
״טופלתי מדצמבר״, מספר ל-mynet נוי שמעוני. ״הגעתי אליהם אחרי שעשיתי השוואת מחירים של יישור שיניים והלכתי עליהם כי הם היו עם המחיר הכי זול וזה קרץ לי. הם סגרו איתי על מחיר של 9,000 ש"ח כאשר בשאר המרפאות המחיר נע בין 15,000-18,000 ש"ח. שמתי לב במהלך הטיפולים שהם לא נותנים לי מענה כל כך טוב מבחינת יישור השיניים שלי. בכל פעם היו מחליפים לי את ה'קשתיות' וזה לא היה עוזר, והרגשתי שהשיניים הקדמיות שלי לא מתיישרות כמו שאני רוצה והן אפילו הופכות להיות יותר בולטות ממה שהן היו קודם״.
"תמיד היה שם עומס של אנשים, ובכל פעם שקבעתי תור, אף פעם לא נכנסתי בזמן. המקום היה מאוד צפוף עם הרבה אנשים שמחכים בתור. הרופא גם לא כל כך מסביר מה הוא מתכוון לעשות בטיפול. עד לפני כמה חודשים שמו לי מעין 'כפתורים' כאלה כדי שהקשתיות יסתדרו עליהן וכדי שהשיניים יתיישרו, אבל גם זה לא עזר. כשפניתי אליהם הבנתי שהם סגורים ואין עם מי לדבר. כשקיבלתי את ההודעה בפעם השניה על כך שהם לא חוזרים עדיין, זה כבר הסריח לי והיה נראה לי ממש לא הגיוני. כתבתי עליהם ביקורת שלילית כדי לבדוק אם עוד מישהו חש כמוני שיש כאן משהו לא בסדר, ואז מישהי פנתה אלי באופן פרטי ואמרה לי שהם פשטו רגל. מכאן התחלתי לאסוף מידע מאנשים שהתחילו לפנות אלי בפייסבוק ואמרו לי שגם הם נפגעו מהמרפאה. אז החלטתי לפתוח קבוצת ווטסאפ פנימית עם אליה ואליה צירפנו אנשים שנפגעו. מהמידע שנאסף גילינו שהמקום של המרפאה הושכר באופן יומי ולא היה שלהם. הם קיבלו מטופלים במרפאה רק יום אחד בשבוע. אני מאמין שיש להם מאות לקוחות בשלושת הסניפים שלהם. ניסיתי לבטל את שאר התשלומים, אבל חברת האשראי לא מוכנה לבטל אותם אני מקווה שימצאו אותם ונקבל את הכסף שלנו חזרה".

דחיות ודמעות

אליה בן עמי (21), חיילת בשירות קבע, היתה בין הראשונות שזיהו את הבעיה. "שלחתי להם שאלה - אני באמצע טיפול, מה קורה? כמובן שלא קיבלתי תשובה. התחלתי לעשות בירורים בעצמי, נכנסתי לקיר שלהם בפייסבוק ואני רואה תגובות – 'עוקץ', 'לקחו לנו את הכסף ונעלמו', אני פותחת את הגוגל וגם שם רואה 'עוקץ'. ככה זה התגלגל, ובתוך 12 שעות הגעתי ל-50 נפגעים. כולם באותו מצב – התחילו תהליך ולא סיימו אותו".
2 צפייה בגלריה
בן עמי (מימין) ושמעוני בסמוך למרפאת 'סטרייט סמיילס'
בן עמי (מימין) ושמעוני בסמוך למרפאת 'סטרייט סמיילס'
בן עמי (מימין) ושמעוני בסמוך למרפאת 'סטרייט סמיילס'
(צילום: רפי קוץ)
מתברר שבאוקטובר אשתקד, בן עמי הגיעה לסניף כדי לעבור יישור שיניים בשיטה המכונה 'קשתיות שקופות'. "הוחלט על מחיר של 10,800 שקל והובטח לי שהטיפול יימשך חצי שנה, אלא שכעת אנחנו נושקים לאוקטובר 2022 ועדיין לא סיימתי. אחרי ארבעה חודשים מתחילת הטיפולים, המזכיר שאיתו הייתי בקשר ונתן לי את הצעת המחיר בהתחלה עזב את המרפאה, ואמר לי שהוא עוזב ו'שיהיה לך בהצלחה, תהיו חזקים'.
"צחקתי ביני לבין עצמי – על מה 'תהיו חזקים'? הוא אמר לי שהוא לא צוחק, שהוא רציני לגמרי ושאנחנו צריכים להיות חזקים. מאז הוא נעלם לגמרי. הטיפול האחרון שלי היה ביולי. קבעתי תור לטיפול הבא באוגוסט ומאז קיבלתי הודעות דחייה. אני פונה אליהם, ומקבלת הודעה אוטומטית – המרפאה סגורה עד ה-18.9 עקב בעיות טכניות.
"פתחתי את הפיקדון ואת כל הכסף שם שמתי על הטיפול", היא סיפרה השבוע ממנוב בדמעות, "לקחתי עוד כסף מההורים, גם מאמא וגם מאבא באמת עשיתי את כל המאמצים כדי להשיג את כל הכסף בשביל הטיפול כי זה משהו שהייתי חייבת. אני עד היום משלמת את זה. החודש זה התשלום האחרון והשיניים שלי עדיין לא מסודרות״.

"אצטרך לשלם שוב"

"כל החיים שלי התביישתי לחייך", אמרה השבוע ממנוב, שמטופלת מזה כשנה. "אפשר לראות את זה בכל התמונות שלי, אף פעם לא חייכתי חיוך שלם. כשהתחלנו לבת שלי את הטיפול האורתודונטי דרך מכבי, החלטתי לעשות גם אני. התביישתי ללכת עם הגשר מברזלים, ונתקלתי בפרסומות של ה'גשר' ללא ברזלים בחצי מחיר ממש. ידעתי שטיפול כזה עולה בסביבות 25,000 שקל והרגשתי שאסור לי לפספס את ההזדמנות.
ממנוב שילמה ב־24 תשלומים. "עד החורף הייתי מאוד מרוצה מהטיפולים והשירות, מפברואר-מרץ השירות התדרדר, אבל ייחסתי את זה לעומס הגדול של הלקוחות. בסוף יולי התקשרתי כדי לקבוע תור לקבל את הקשתיות החדשות, אבל אז אמרו לי שהם לא יכולים להמשיך את הטיפול כי צריך אישור ממומחה החניכיים. נתנו לי זוג קשתיות שאמורות היו לשרת אותי לשבועיים, ואמרו לי לשלוח להם את האישור. שלחתי, אבל הם נעלמו. אמרו שיצאו לחופשה עד ה-1.9. היה לי קצת מוזר, אבל לא דאגתי יותר מדי. בספטמבר, התקשרתי אליהם והגעתי להודעה קולית שאומרת שהם סגורים עד ה-18.9. פה כבר נלחצתי. התשלומים ממשיכים לרדת. אין לי ברירה ואני חייבת להמשיך את הטיפול אז פניתי לאורתודנט נוסף שיעזור לי לסיים את הטיפול. אני אצטרך לשלם שוב".

הלוואה מהעבודה

רות בן חמו (40): "את כל הסכום שילמתי כבר לפני שאפילו קיבלתי את הקשתיות הראשונות. התירוץ היה שיש צורך להעביר את כל הסכום כדי שיזמינו לי את הקשתיות. התחלתי את הטיפול בחודש מאי, היה אמור להיות לי תור באמצע אוגוסט, הם פשוט נעלמו. אין איך לדבר איתם או להשיג אותם. ניסיתי ליצור קשר עם המרפאה וענה איזה מוקד ואמרו שיחזרו אלי, אבל אף אחד לא חזר אלי. זו אכזבה מאוד גדולה, לעשות יישור שיניים היה חלום חיי, חיכיתי לזה כל החיים. כילדה ההורים שלי לא עשו לי יישור שיניים, ועד שאזרתי אומץ וגייסתי את כל הסכום – בעצם לקחתי הלוואה מהעבודה כדי לעשות את זה. קשה לי להתמודד עם העוקץ הזה. נכנסתי לדף שלהם בפייסבוק, במקרה נכנסתי לביקורות וראיתי שיש עוד אנשים שנפגעו. עשיתי בדיקה ברשות המיסים כדי לראות אם יש עיקולים או פשיטת רגל ואין שם שום נתונים כאלה. לצערי למרות ששילמתי את מלוא הסכום, אין שום שינוי במצב השיניים שלי".

"אוכלוסיה מוחלשת"

ארז דהן (44) מטופל במרפאה כשנה וחצי, וראה את האוכלוסיה המטופלת במרפאה וכואב את עזות המצח לפגוע בחלשים ביותר באוכלוסיה: "לפני כעשרה שבועות הייתי אמור לקבל סט חדש של כ-13 קשתיות ושם התחילה הסאגה שלימים התפתחה למה שהיא היום. זה התחיל מכך שביטלו לי את התור מסיבות כאלה ואחרות של כל מיני אילוצים. דחו אותו מספר פעמים. מאז הם לא עונים. לפני שבוע נסעתי למרפאה במרכז העיר, כי כבר הרחתי שמשהו לא מתחבר לי והיה שם רופא, שלא שייך לרשת שבה אני מטופל. הוא סיפר שהחבר'ה האלה היו שוכרים את המקום ממנו בשכירות משנה פעם בשבוע, שהם התקפלו ולא האריכו את החוזה. שמעתי אותו אומר לאסיסטנטית שלו משהו כמו 'נראה לי שיש פה הרבה מאוד חבר'ה שאכלו אותה'.
"מדובר בעשרות ואפילו מאות מטופלים. ראיתי שם הרבה מאוד גברים ונשים צעירים מאוד שהגיעו לשם ושהממון לא בכיסם. כל אחד מהנפגעים האלה, שאני לא נמנה עליהם, הם חרדים צעירים בגילאי 18, 22, 24. או שהם מחפשים להתחתן במסגרת הקהילה שלהם והם רוצים לשפר את האסטטיקה שלהם, או שהם סובלים מזה בדרך זו או אחרת. רחמי עליהם. הם במצוקה מכמה טעמים: 1 – כספם הלך, 2 – הנזק שנגרם להם. האירוע הוא שנסיגת החניכיים ונסיגת השיניים שייגרמו להם בגלל אי המשך הטיפול, זה עניין שהם יצטרכו להוציא הרבה מאוד כספים כדי לטפל בו. מרגע שהתחלת את הטיפול, אתה חייב להשלים אותו. אין מציאות אחרת כי הנסיגה והבעיות של החניכיים יכולות להתפתח לחמורות מאוד. אני מניח שיש עשרות אם לא מאות שנפגעו ושאינם נמצאים בקבוצת הווטסאפ כי הם לא מתעסקים עם רשתות חברתיות, כל מיני אברכים וכלות לפני חתונה. זה פשוט צורם ופושע".
תגובת הנהלת רשת מרפאות 'סטרייט סמיילס' לא נמסרה עד למועד פרסום הכתבה.
פורסם לראשונה: 03:15, 22.09.22