שנה לא פשוטה עברה על אלעד עמדי: השדרן, שקולו מוכר לירושלמים רבים, רגיל לעורר עניין, אבל נראה שאפילו הוא לא האמין שההתבטאות נגד אוהדי הפועל ירושלים תערער את האדמה היציבה שעליה התרגל ללכת לאורך הקריירה שלו - השעיה ממושכת, תביעה משפטית והדרה מאירועים עירוניים גדולים שהיה אמור להנחות.
8 צפייה בגלריה
אלעד עמדי
אלעד עמדי
אלעד עמדי
(צילום: עמית שאבי)

תזכורת: בינואר השנה, במונולוג הפותח את תוכניתו 'עמדינה', כינה עמדי את אוהדי הפועל ירושלים בכדורגל 'אנרכיסטים'. במילים קשות שעוררו זעם רב הוא אמר בין היתר כי "הם השתלטו על יציע אוהדי הפועל, הכרוז מדבר בערבית. זה לא הפועל ירושלים, זה הפועל אל־קודס. ציונים שרוצים להרים את דגל ישראל מקבלים מכות רצח. אני אלעד עמדי אגיע, אנחנו צבא שלם, שיהיה מוכן לטפל בכל דבר שיבזה את דגל ישראל. בוא נראה את הכרוז הגבר של הפועל".
8 צפייה בגלריה
אלעד עמדי
אלעד עמדי
אלעד עמדי
(צילום: עמית שאבי)
חברי מועצה, שרים וחברי כנסת יצאו נגד הדברים ונגד עמדי באופן אישי, והפועל ירושלים אף הגישה נגדו ונגד תחנת הרדיו תביעה אזרחית.
אתה מבין את הזעם?
"אני בן אדם שאוהב כל קבוצה ירושלמית. הייתי הכרוז של הפועל ירושלים בכדורסל, אני עוזר גם לשחקני הפועל להגיע לקבוצות גדולות. חשובה לי כל הצלחה ירושלמית. הטעות שלי היתה ששיגרו לי מידע שלא עיבדתי אותו תקשורתית נכון ואמרתי דברים שיצאו לא נכון. דאגו להעביר לי מידע שרצו להעביר וניצלו את אהבתי לדגל ולמדינה וכן, נפלתי בפח. זו תמונה מאוד מסובכת, אבל התנצלתי כי טעיתי ואני מצר על כל מילה".

"נולדתי בצד הלא נכון"

לטענת עמדי, ההתבטאות נגד הפועל נפלה כפרי בשל לידיהם של מתנגדיו. "הפועל זה טריגר קטן. הדברים החלו עוד לפני כן. לפני הבחירות האחרונות התקשרו אליי מהמשרד של בנימין נתניהו ואמרו שהוא רוצה להתארח אצלי באולפן. בשבילי נתניהו זו הבחירה הכי נכונה שיש. אומנם הוא עדין לי מדי והוא לא מתנהג כמו איש ימני, אבל אני שמח שהוא ראש הממשלה שלי. הראיון הזה לא מצא חן אצל מהנדסי המוחות בשמאל, ואז נפתחו שערי הגיהינום. היות שאני אדם בלי שלדים בארון, לא שותה, לא מעשן, איש משפחה, אז מחפשים אותי בדרכים אחרות. ולא, אני לא מתחרט שאירחתי את היהודי החכם בעולם. זאת זכות".
כששואלים את עמדי מה כוללת ההגדרה 'שערי הגיהינום', הוא טוען שבראש ובראשונה ניסיון לפגוע בו מקצועית וכלכלית. "מהרגע שנתניהו היה אצלי בשידור פתאום עיתונים מחפשים אותי מילה במילה, כל יום תביעה. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, אנחנו הרוב, אבל לצערי מהנדסי התודעה, בג"ץ והתקשורת, לא. אצלנו אין שנאה, אצלנו אין סרבנות או חסימות כבישים. אני מקבל בומים כי נולדתי בצד הלא נכון, אבל אני גאה בצד הזה.

8 צפייה בגלריה
נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות
נשיאת העליון השופטת אסתר חיות
(צילום: דוברות בתי המשפט)


"אני תקליטן בחתונות. ארגונים של שמאל קיצוני היו מתקשרים לזוגות שאני מחתן ובאיומים גרמו להם לבטל אותי", הוא טוען. "הם גם דאגו שיוציאו אותי מהרדיו, למרות שהורדתי את המינון של האקטואליה למינימום".
במקרה אחד, הנחיית אירועי יום העצמאות בעיר, הוא החליט בעצמו לסגת. "חששתי שהיום המאחד בעם ישראל לא יהיה מושלם אם אפילו רק אדם אחד יתבאס שאני הוא זה שמנחה. למען האחדות והאהבה ויתרתי ולמען ירושלים, כי זו הנקודה שלי - לכבד. זה שבר אותי, אבל לא התלוננתי כי זו האמת שלי. מעולם לא היו לי כוונות לא טובות כלפי מישהו. אני ימני אבל אוהב ומכבד את כולם. חשוב לי שאנשים שלא סובלים אותי ואת דעותיי יאזינו לי - והצלחתי".

"אני ימני מצליח"

כמעט שלושה עשורים שעמדי הוא הקול הכי מזוהה עם 'רדיו ירושלים'. התוכנית שלו זוכה לנתוני האזנה גבוהים ועם השנים הפכה לפוליטית יותר, או ימנית יותר אם נרצה לדייק. במונולוגים נוקבים עמדי מעביר מדי יום את תחושותיו לגבי מה שקורה במדינה. "אני איש ימין, וככזה אני מייצג את הריבון, ועם ישראל הוא הריבון פה. יהודי ימני בעיניי זה קודם כל להיות ליברל ולדעת שכל יהודי, דתי, חילוני, מזרחי, אתיופי, רוסי, להט"ב, כולם כולל כולם הם אחים שלי.

8 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ירושלים. הכי טובים שיש
אוהדי הפועל ירושלים. הכי טובים שיש
אוהדי הפועל ירושלים. מתנצל
(צילום: עוז מועלם)

חברתית? אני בכלל איש שמאל. אני רוצה שתהיה בירושלים קהילה גאה גדולה כי בעיניי קהילת הלהט"ב היא מנוע צמיחה מטורף. אני רוצה פה אוהבי כל אדם ומגדר. אידיאולוגית, אני ימין ואני ימני מצליח, ופה כנראה אני נופל כי מרגישים שאפשר לפגוע בי. אם אני אומר שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, מה אלים בזה? אריתראים אינם פליטים, הם מסתננים - מה לא נכון בזה? למה צריך לפגוע בי?"


8 צפייה בגלריה
אלעד עמדי
אלעד עמדי
אלעד עמדי
(צילום: עמית שאבי)

איימת על הנשיאה חיות עם נבוט.
"לא היה ולא נברא. אתן רוצות לשמוע את המשפט האמיתי? 'יריב לוין, יאללה יריב, מהר יותר. אתה איטי מדי! שר המשפטים הגדול, אתה איטי מדי, הלאה! אסתר חיות עם נבוט… יאללה, הביתה הביתה'. זה היה הלך הרוח של המשפט. מה אמרו לי אחרי חמש דקות? אלעד עמדי איים על נשיאת בית המשפט. מעולם לא היתה לי כוונה לפגוע פיזית, אני לא בן אדם אלים. זה היה פשוט חרוז, אבל למה שמישהו יקשיב לי? במקום זה כולם יצאו מהחורים, מה שגרר הרבה איומים על חיי ועל חיי משפחתי. עוד בחדשות:
"היו תקופות שהיו שולחים לי איומים: 'אתה מת, הילדים שלך מתים'. בכלל, אנשים ימניים במדינת ישראל מאוימים באופן טבעי. בגלל הרדיו והדעות שלי ובגלל שאני מאוד ישיר קיבלתי הרבה מאוד איומים, והרגשתי גם על בשרי מה זה להיות ימני ומזרחי במקום שכביכול אתה לא שייך אליו".
תסביר."שידרתי רצועת לילה שנקראת 'ציפורי לילה'. שמעון אלקבץ, שפיקד על התחנה, פנה אליי ואמר לי להגיע. אמרתי לו: 'אתה רציני?' התרגשתי מאוד. מבחינתי זה להגיע לרמה הכי גבוהה בארץ, הגשמתי חלום. ביום הראשון שהגעתי אמר לי אחד העובדים: 'שלום, מה שמך?' אמרתי לו: 'אלעד עמדי', והוא אמר לי: 'עמדי זה לא מצלצל פה טוב'. זה נשאר לי בראש. לא האמנתי שבאמת קיימת גזענות כזו בתקשורת. אחרי 3 שנים, כשהתוכנית כבר היתה מאוד מצליחה ואפילו גרמתי לגלי צה"ל לפתוח וואטסאפ כדי שהמאזינים יוכלו לשלוח שמות של שירים שהם אוהבים, היו שינויים והעיפו את כל האנשים שלא מתאימים לדנ"א. כשקיבלתי את הטלפון מייד אמרתי: 'אני לא מאמין שלקח לכם 3 שנים לפטר אותי'".

8 צפייה בגלריה
אלעד עמדי
אלעד עמדי
עמדי באולפן
(צילום: עמית שאבי)

התגובה של מי הכי הרגיזה אותך?
"היו אנשים שלא היו מעורבים, שדיברו נגדי. למשל יוסי חביליו אמר: 'איך אדם שמאיים על חיות משדר פה?' אני כועס עליו כעס אדיר, לא שונא אותו אבל כועס. אם הוא היה יושב איתי ושומע את ההסברים האמיתיים שאני לא יכול לדבר עליהם, כי אסור לי משפטית, הוא היה מתבטא אחרת. הוא טיפס על הגב של הסיפור הזה ושל הפועל". במענה לפנית mynet, חביליו מסר בתגובה כי "שמעתי את ההקלטות בעניין נשיאת בית משפט העליון חיות ואוהדי הפועל ירושלים לא ניתן להסביר את הדברים שמהווים הסתה לאלימות ואסור לקבלם בשום פנים ואופן. אני שמח שאלעד עמדי התנצל בפני אוהדי הפועל ירושלים וראוי שיתנצל גם בפני הנשיאה חיות, אני מצפה שיזהר מאוד בדבריו בעתיד".

יש לך הסבר למה הנושא המשפטי מסעיר אותנו כל כך?
"באופן כללי, התנגדות למהפכה המשפטית זה לשמר את מה שעשה אהרון ברק ב־94'. יחד עם כל השמאל הם פשוט השתלטו על המדינה. זה לא הגיוני וזה לא פיר. כמזרחי ימני אני מרגיש שאין לי ייצוג. גם כשאני מגיע לבית המשפט אני חושש מי יהיה בעדי. הבמה של בית המשפט נוגעת בצד מאוד מסוים של הבמה הפוליטית ועל זה המלחמה. גם אני רוצה ייצוג בבית המשפט". לפני מספר שבועות עמדי העלה בתוכניתו שעשועון טריוויה שנקרא 'תפוס ת'מחבל'. הדבר גרר ביקורת, ואחת מנותנות החסות אף הודיעה שתבקש להסיר את שמה.

יש תחושה שאתה די נהנה ללכת על הקצה.
"אני חייב ללכת על הקצה. אנחנו אנשי הימין לא קיבלנו שום מתנות. אנסו אותנו לא לעשות שום דבר, אז עכשיו יש לנו הזדמנות להגיד את מה שיש לנו להגיד. אני הולך על מה שמושך רייטינג. עשינו משחק שמפאר את צה"ל - לקחנו מבוקשים שצה"ל כבר חיסל ושאלנו את המאזינים איך הם היו מחסלים אותם. זה הכל. אנשי הימין השתתפו במשחק, ואנשי השמאל האזינו כי רצו לדעת מה אני אומר. אני הולך על משחקים מגניבים וזאת לא היתה דרמה כזאת גדולה, אבל אני מבין שכשאתה נמצא בעין הסערה כל זבוב הוא F16. המטרה לא היתה להכעיס אלא רק לפאר את צה”ל".

הסמל שנשאר

עמדי (48) נולד וגדל בירושלים. "העיר הזו היא הדבר הכי חשוב לי בעולם. פה גדלתי, פה אמות, ואין לי עיר אחרת. הכי מצחיק זה שאני תמיד אומר בהופעות שלי 'ערב טוב ירושלים' גם אם אין אף ירושלמי". הוא נשוי לדנה (שאותה הוא מכנה 'המלכה') ואבא ליהונתן, שבעוד חצי שנה צפוי להשתחרר מהצבא; דניאל, שמתגייסת בעוד חודש; ואיתמר, שבקרוב יחגוג בר מצווה. אף שהוא עצמו מאוד מפורסם בעיר, את משפחתו לא מכירים. "עוד לפני שהתחלתי בתקשורת החלטתי שחיי המשפחה שלי יהיו פרטיים", הוא מסביר.
לא פחדת כשאיימו עליהם?
"אני לא מפחד על החיים שלי או של ילדיי כי מההתחלה ידעתי לשמור עליהם ועל זהותם. אני פשוט מאוכזב שיש אנשים ששמים לנגד עיניהם מטרה ללא גבול וללא אכפתיות. קרה מה שלא האמנתי שיקרה וחיפשו אותם בבתי הספר, שלחו להם הודעות קשות, וזאת היתה תקופה לא פשוטה. ישבנו אישתי ואני והסברנו להם את הסיטואציה, ולמזלי הילדים והמשפחה המהממת שלי הבינה ועברנו את זה".

8 צפייה בגלריה
יוסי חביליו
יוסי חביליו
יוסי חביליו
(צילום: יואב דודקביץ')

ואתה גם אוהד בית"ר. "בית"ר ירושלים זו הסימבוליות היחידה שנשארה בעיר. בית"ר היא מעל כל אדם, כל בעלים, כל שחקן, כל פוזיציה, והפלא הענק הוא שהרבה מאוד שמאלנים הפכו להיות אוהדים".
לא פעם השם של חלק מהאוהדים שלה נקשר לאירועים לא ספורטיביים, בלשון המעטה. "אני נגד אלימות, ולכן גם כאן חשוב לי להגיד שאני מגנה בצורה הכי חריפה כל רבב של אלימות פיזית במגרש כדורגל. כל אוהד שמרים יד או מקלל - הוא לא בית"רי בעיניי. בית"ר חשובה לי לא פחות ממשפחה. היא צריכה יחסי ציבור נכונים וטובים. צריך לראיין יותר פרופסורים אוהדי בית"ר, לא רק אוהדים בגופייה".

לא הולך להשקות בתל אביב

כאיש חיי לילה, מה מפוספס פה בעיר? "סוף שנות ה־90 היה הזמן הכי מדהים של ירושלים, תור הזהב של חיי הלילה. היה פה ים של מועדונים ברמה גבוהה מאוד וכולם היו פה משפחה, דתיים וחילונים. ואז החלו הפיגועים וירידה בחיי הלילה. לצעירים אין איפה לבלות. יש לנו ראש עיר מדהים שהסביבה שלו לא נותנת לו מידע נכון לגבי חיי הלילה. כשמזמינים אותי להשקות בתל אביב אני אוכל את הלב ולא הולך כי בפרנציפ אני רוצה את ההשקות בירושלים. יש מעט מאוד אנשים כמו החבר'ה במחנה יהודה, החבר'ה של 'האומן 17' שהיו פה וזהו".

8 צפייה בגלריה
אלעד עמדי
אלעד עמדי
אלעד עמדי
(צילום: עמית שאבי)

אפרופו ראש העירייה, יש שמועה שליאון עזר עם הסולחה בינך לבין הפועל? "משה ליאון עזר לי להבין את הטעות שעשיתי ולא הייתי רגיש אליה. הוא הסביר לי עד כמה חשוב להתייצב מול הציבור ולהתנצל מעומק ליבי, שזה המעשה שראוי לעשות. חשוב לי שאנשים יבינו מה קרה", הוא מסכם. "לא דיברתי עד עכשיו עם אף אחד כי החלטתי שברגע שהסיטואציה הזו תבשיל לידי הסכמה אעשה זאת, במיוחד לפני יום הכיפורים. אני בן אדם שהרצון שלו הוא לאחד את עם ישראל, ואם דבריי הובנו לא נכון ביקשתי ואני מבקש סליחה. אני חוזר ואומר לאוהדי הפועל: לא היתה לי כוונה לפגוע בכם, אני אוהב לא רק אתכם, את כולם. לא מעניין אותי שמאל וימין. סליחה מכל מי שפגעתי בו, לשנה הבאה טובה יותר, ושעם ישראל ימצא את הדרך לאהוב אחד את השני".