בית המשפט המחוזי התיר היום (ראשון) לפרסום כי אתי מתתיהו היא המטפלת החשודה בהתעללות בילדים בפעוטון בשכונת קריית היובל. מתתיהו תועדה על ידי אחת האמהות בגן מאיימת על הפעוטות בצורה בוטה ותוקפנית. האם, בינה שחר, חשדה כי בתה עוברת התעללות בגן והחליטה להצמיד לה מכשיר הקלטה.
4 צפייה בגלריה
עצורה
עצורה
עצורה
(צילום: shutterstock)

כששחר האזינה למכשיר ההקלטה שהצמידה לבתה, היא הרגישה שעולמה מתמוטט. אז גילתה מה עוברות בתה ופעוטות אחרים במשפחתון בקרית יובל, המקום שבו הם אמורים להיות שמחים ורגועים. "מגיע לה אוסקר על רמת המשחק", אומרת שחר, שבתה בת השנתיים ושמונה חודשים שהתה במשפחתון בקרית יובל בשנה האחרונה. "היא היתה ממציאה לכל ילד שם חיבה, היתה מכינה להם עוגות אישיות הביתה, חלות ביום שישי. תמיד אמרתי לבעלי שהיא אומנם לא סימפטית למבוגרים, אבל לילדים יש לה גישה".
4 צפייה בגלריה
בינה שחר
בינה שחר
בינה שחר
(צילום: אלכס קולומויסקי)

ההחלטה לשלוח את בתה למשפחתון לא היתה קלה לה לדבריה. "לא שלחתי אותה למסגרת עד גיל שנה וחצי, ועד שהגעתי למשפחתון הזה שללתי לפחות 15 מסגרות אחרות", היא מספרת. "על המשפחתון הספציפי הזה קיבלתי המון המלצות, מטפלת ותיקה עם 10 שנות ניסיון. מבחינתי חשבתי שעשיתי הכל. היא היתה יוצאת לרחוב עם הילדים עם עגלול כמו בקיבוץ, ואהבתי את זה. היא היתה לוקחת אותם למרכז המסחרי, לגלידה, לפארק. אנשים היו עוברים ושולחים לי תמונה של הבת שלי באמצע היום, הרגשתי בטוחה. הבית שלה גם היה על הרחוב הראשי, והיא היתה משאירה דלת פתוחה. אפשר היה לעבור שם בהפתעה מתי שרוצים".

4 צפייה בגלריה
החבלות על פניו וזרועו של הבן של שילת מזוז
החבלות על פניו וזרועו של הבן של שילת מזוז
החבלות על פניו וזרועו של הבן של שילת מזוז
(צילום: mynet)
הכל התנהל על מי מנוחות, אולם לדברי שחר גם את סימני האזהרה שהיו בדיעבד היא פירשה אחרת, משום שלא העלתה על דעתה אפשרות שמשהו לא טוב קורה במשפחתון, "היו פעמים שהילדה לא רצתה ללכת לגן, היו פעמים שכשהיא הגיעה והמטפלת קיבלה אותה בחום, הבת שלי היתה צועקת לה 'די' ובורחת לחצר. חשבתי שאולי סתם היתה לה קריזה. בדיעבד אני מבינה שזה לא הגיוני. היו ימים שהיא היתה חוזרת בוכה והיה לה מצב רוח רע כל הערב. כששאלתי את המטפלת אם קרה משהו במהלך היום היא היתה אומרת שלא. פתאום התחיל גם קטע שהיא התחילה לפחד מכלבים, למרות שהיא ממש אהבה כלבים".

4 צפייה בגלריה
החבלות על פניו וזרועו של הבן של שילת מזוז
החבלות על פניו וזרועו של הבן של שילת מזוז
החבלות על פניו וזרועו של הבן של שילת מזוז
(צילום: mynet)

ההחלטה להצמיד לבתה מכשיר הקלטה באה רק אחרי שבתה התלוננה במפורש שהמטפלת הכתה אותה. "שמעתי את ההקלטה כבר למחרת, ובתוך חצי שעה הגעתי לקטעים שזעזעו אותי. שומעים אותה צועקת על הילדים. היא שטפה לבת שלי את הידיים במים חמים, וכשהילדה צרחה שזה חם המטפלת אמרה לה שזה מה שקורה למי שמשחק עם אוכל. בהמשך שומעים אותה אומרת להם שהם יאכלו קקי וימרחו אותו על עצמם. יש ילדה שאומרת שיש לה קקי, והמטפלת נשמעת אומרת לה שהיא תביא לה כפית כדי שתאכל אותו. בסוף ההקלטה גם שומעים שהיא מענישה את אחת הילדות שמפחדת מכלבים ואומרת לה שהיא תשים אותה בכלוב של הכלב שלה. כעבור מספר שניות של גרירות שומעים את הילדה צורחת מאימה".
עוד באותו לילה התקשרה שחר להורים האחרים שילדיהם במשפחתון, "בחצות בלילה התקשרתי לכל ההורים. הם לא ידעו איך לעכל את זה, וגם אני - כל הגוף רעד לי ולא הצלחתי להפסיק. הרגשתי בתוך חלום בלהות. זה הסיוט של כל אמא. אני תופסת את עצמי כאחת שלא סומכת על אנשים, אבל איכשהו היא אלחשה אותנו - דיברה איתנו על שיטות חינוך, על החיים. בדיעבד אני מבינה שהיו לאורך הדרך מלא נורות אזהרה, אבל ייחסתי אותן לדברים אחרים. לא ראיתי את זה, ולא רק אני, כולם. 10 שנים אנשים שלחו את הילדים שלהם ולא ידעו מה קורה".

"הדבר שפחדתי ממנו"


"תכננתי לשים מכשיר הקלטה בעצמי", מספרת שילת מזוז, שגם בנה היה במשפחתון. "זה קרה כי יום אחד הלכתי עם הבן שלי לגן המשחקים ופגשנו שם את המטפלת. היא אמרה לו שלום והוא נרתע ממנה, ממש הזיז את הראש לצד השני כדי שלא להסתכל עליה והעיף את היד שלה כשנגעה בו. זה היה לי מוזר, כי הוא ממש אוהב אנשים. חזרתי איתו הביתה ושלחתי הודעה קולית לבעלי, אמרתי לו שאנחנו חייבים לבדוק מה קורה בגן.
"היו עוד סימנים. התחלנו טעימות בגיל חצי שנה והוא אהב לאכול כל מה שהבאתי לו. אחרי שהוא נכנס לגן חל שינוי, אבל לא חשבתי שזה קשור. יצא שבחודשים האחרונים הוא ממש לא היה אוכל ארוחות ערב בכלל, לא מוכן לפתוח בכלל את הפה. הוא עדיין נורא מפחד מכיסא האוכל, וכששמים אותו בעגלה וקושרים אותו. היו פעמים שהיינו חוזרים מהגן וכשהיינו נכנסים הביתה הוא היה בוכה ולא מוכן להסתכל עליי. בכל פעם שהיינו מתקרבים לבית שלה הוא היה בוכה. היום בדיעבד אני מבינה שהוא סימן לי בכל כך הרבה דרכים שלא שמתי לב אליהם. "היא אמרה לי מספר פעמים שהוא היחיד שהיא לא מצליחה לחנך", מוסיפה מזוז.
עוד בחדשות:

"מוזר שרק מהמשפט הזה לא הבנתי שמשהו קורה שם. הוא היה חוזר הביתה עם מכות וחבלות, והייתי מצלמת לה. היא היתה אומרת לי שהיא ראתה את זה ושהוא גם בכה, אבל שהיא לא יודעת ממה זה. היא לא הכחישה מעולם שזה קרה אצלה. פעם בזרוע היה לו סימן כאילו תפסו אותו חזק, פעם היתה לו מכה בעפעף של העין, שהתנפחה כאילו הוא חטף מכה מחפץ חד. "מדובר במשפחתון עם המון-המון המלצות. אני גרה קרוב אליה ועובדת מהבית, אז הייתי יוצאת ורואה אותם בפארק בעגלול ומרגישה רגועה. אבל הדברים הצטברו, וברגע ששמעתי על ההקלטה כל הנקודות התחברו לי כמו פאזל והכל היה ברור ומובן. זה הדבר שהכי פחדתי ממנו. עד גיל שנה וחודשיים הוא היה צמוד אליי בבית בהנקה מלאה ולידה משותפת. לא שמתי אותו אצל אף אחד, אפילו לא אצל ההורים שלי".

סטטיסטיקה מטורפת

לאחר שההורים התלוננו במשטרה המטפלת נעצרה ובהמשך שוחררה בתנאים מגבילים והמשפחתון נסגר. מאז שחר ומזוז החליטו להשאיר את ילדיהן בבית. לדברי שחר, אצל בתה החלו לצוף קשיים רגשיים. "הילדה התחילה לפחד מחושך, כשעד אז היא ישנה בחושך מוחלט. בהת־ חלה היא לא הסכימה לעזוב אותי והייתי עומדת לידה ארבע שעות וקוראת לה ספר. היא התחילה לפחד מכלבים וחיות, ממגלשות כמו בגן 'המפלצת', שהיא מאוד אהבה בעבר".
לשחר חשוב לשלוח מסר להורים אחרים: אל תחכו לסימנים. "אין דבר כזה 'לסמוך בעיניים עצומות'. אחד מתוך חמישה ילדים נפגע ועובר התעללות. באחת מתוך שלוש מסגרות מתגלה פגיעה בילדים. הסטטיסטיקה מטורפת. זה לא עוד 'איזה עצוב'. אנחנו צריכות למגר את זה. שיהיו מכשירי הקלטה בגן, ולא להתבייש בזה. בעידן שלנו לא לשלוח ילד עם מכשיר הקלטה לגן זו רשלנות. אנחנו כאמהות צריכות לשמור על הילדים שלנו".
עו"ד לימור זקן, שמייצגת את המטפלת: "מדובר במטפלת ותיקה ומוערכת באזור מגוריה, ששיתפה פעולה באופן מלא עם היחידה החוקרת ומכחישה באופן מוחלט שנהגה באלימות כלשהי כלפי הילדים".
מהמשטרה נמסר: "מיד עם קבלת התלונות נפתחה חקירה שעודנה מתנהלת במטרה להגיע לחקר האמת. החקירה נמשכת".