בלא מעט בתים ברחבי הארץ יתכנסו לליל סדר בצל המחלוקת שמסעירה את ישראל בשלושת החודשים האחרונים, כאשר במשפחות רבות הדעות נחלקות בעד ונגד הרפורמה המשפטית. כך גם בבית משפחת חזן בירושלים. כבר שבועות שהאחים בשמת חזן (53) מירושלים ועמיחי חזן (47) מכוכב השחר משקיעים את מלוא מרצם כדי למחות ולהוכיח לכל מי שמוכן לשמוע עד כמה הצד השני טועה. כששני עברי המתרס נפגשים בארוחות משפחתיות הפיצוצים כמעט בלתי נמנעים.
3 צפייה בגלריה
עמיחי ובשמת. אוהבים למרות הוויכוחים
עמיחי ובשמת. אוהבים למרות הוויכוחים
עמיחי ובשמת. אוהבים למרות הוויכוחים
(צילום: יואב דודקביץ)
בליל הסדר השנה הם צפויים לשבת יחד לשולחן החג בבית ההורים בשכונת גבעת מרדכי. החשש ממונחים כמו פסקת התגברות, ועדה למינוי שופטים ומצעד השפחות, במקום פסח, מצה ומרור, הדאיג את חוה, אמא שלהם, והמשפחה המורחבת כבר הזהירה מראש – "בלי פוליטיקה!"
"מבחינת אמא שלי, זה מדיר שינה מעיניה. היא לא ישנה בלילה", מודה עמיחי. "אמא שלנו בחרדות מכך שמישהו יזכיר משהו בנוגע לרפורמה המשפטית ויתחיל פיצוץ".
בשמת: "לא רק אמא שלנו, גם הילדים שלי הזהירו אותי באזהרה חמורה שאם נתחיל לדבר פוליטיקה הם ימחו בקול רם. יש לי ארבעה ילדים: בת 23.5, בת 22, בן 14.5 ובת 12.5, הם יודעים לא להביע את דעתם בפורום המשפחתי, למרות שהבנות הגדולות שלי גם יצאו להפגין בעד הרפורמה".
עמיחי: "הילדים שלי בדעות שלי, אבל גם הם לא מתבטאים בפורום המשפחתי. יש לי בת שהיא על אחת הגבעות בדרום הר חברון".
בשמת: "היא גם אחת החברות הכי טובות של הבת שלי, והן לא מדברות פוליטיקה אחת עם השנייה".
איך לדעתכם הגענו למצב הזה שמחלוקת פוליטית הורסת חברויות וקורעת משפחות?
עמיחי: "יש לנו מחלוקות ותהום בשפה. אנחנו מתחילים לדבר, וזה כל כך מתסכל שאי אפשר להמשיך כי התהום כל כך גדולה. מצד שני אנחנו כל כך אוהבים וחברים ומדברים על תיאטרון. חוץ מפוליטיקה אנחנו יכולים לדבר בעצם על הכל באהבה גדולה".


הפתרון למתיחות: צחוקים


כהקדמה לליל הסדר נפגשו משפחות האחים לסעודת חג בפורים. גם אז, מספרים האחים חזן, אמם היתה בלחץ גדול ממריבות משפחתיות על בסיס פוליטי. למרבה המזל, מדובר במשפחה יצירתית מאוד - האב, פרופ' אפרים חזן, הוא אחד החוקרים הבולטים של הפיוט והשירה ביהדות צפון אפריקה, בשמת היא במאית, ועמיחי הוא איש תיאטרון, ככה שלפיל שבחדר מצאו פתרון יצירתי.
עמיחי: "פשוט עשינו מזה צחוקים. חיברנו איזה שיר על המקום כשהפזמון הוא 'אחינו אתה'".
בשמת: "אחרי ששתינו קצת, כל אחד אמר את כל הסטריאוטיפים על הצד השני בשירה ובריקוד. זה מה שהיה בפורים. השאלה היא איך נפתור את זה בפסח רק עם ארבע כוסות.

3 צפייה בגלריה
בשמת )מימין( ובתה בהפגנה
בשמת )מימין( ובתה בהפגנה
בשמת )מימין( ובתה בהפגנה
(צילום: פרטי)

"בשיר שחיברנו בפורים היה חשוב לנו לבטא את האהבה שלנו אחד לשני", מוסיפה בשמת. "הלהט האידיאולוגי הזה בא לידי ביטוי יותר ברשתות החברתיות מאשר בשיח האישי, למרות שגם שם הוא מדי פעם כן מתפרץ. בזכות העובדה שאנחנו כל כך שונים, כל אחד מאיתנו יכול לרגע להגיד לעצמו – ה'הם' האלה, שכל כך מטריפים את דעתי, זה אח שלי או אחותי. האנרכיסטים והפשיסטים האלה הם בעצם אנחנו, לא איזה 'אחרים', כאלה מתל אביב שאנחנו לא מכירים".
עמיחי: "נכון. כשזה רחוק, אז ה'הם' וזה, אבל כשזה קרוב אתה בעצם אומר – 'אבל רגע, אחותי...' כל הנחות היסוד הן שונות לגמרי. מדהים להבין איך שכל אחד מבחינתו השני הוא פרעה, השני משעבד את עם ישראל".
בשמת: "היתה פעם שראיתי סטטוס שעמיחי כתב ואמרתי לאבא שלי שאני לא מבינה איך הוא היה יכול לכתוב כזה דבר. אבא שלי אמר לי שהתגובות של שנינו הן זהות לחלוטין, פשוט בכיוונים הפוכים".


חייבים לשבת יחד


למרות הניסיון להקליל את האווירה בעזרת שירים ובדיחות, שניהם מסכימים שמשהו מאוד לא טוב עובר על המדינה שלנו. "הסיפור של החודשים האחרונים הקצין הכל ברמה שלא היתה כמותה", אומרת בשמת.

קראו גם:

"התחושה היא שאנחנו נאבקים על הצביון של המדינה שלנו. זה לקח כל אחד מאיתנו למקום של מאבק מהותי – אם עד עכשיו היינו מתבדחים על זה לפעמים, בשלושת החודשים האחרונים זו כבר לא בדיחה. זו תחושה שכל אחד מרגיש שהצד השני גונב לו את המדינה. השאלה פה היא איך אנחנו מבינים שבמרקם העדין של החיים אי אפשר בלעדיי ואי אפשר בלעדיו, ואי אפשר בלי שנשב ביחד לליל הסדר ושנבכה יחד ביום הזיכרון וביום השואה. אני חושבת שזה מאוד מכתיב את לאן שאנחנו רוצים להגיע, גם אם ההתבטאויות בדרך הן מאוד קשות".
כבר יצא לכם להיפגש ברחובות משני צידי המתרס?
בשמת: "האמת היא שעוד לא. אני לא הייתי בירושלים ביום שני (שבה התקיימה במקביל מחאת הימין; א"פ), אחרת הייתי עומדת מולו עם דגל והוא היה עומד מולי עם דגל והיינו גם עומדים אחד ליד השני. יצאתי להפגנות כל החודשיים וחצי האחרונים – כל שבוע. אני גם מעלה סטטוטים ותמונות".
עמיחי: "אני לא מגיב לה, כי אני לא אוהב לבאס סטטוסים".

(ראפ דמוקרטיה l עמיחי חזן l קחו מכאן ת'דיקטטורה)

בונים על הילדים


לפני כחודש שחרר עמיחי שיר ראפ בשם 'ראפ דמוקרטיה', ששותף על ידי כמה אנשי תקשורת מהצד הימני, כמו ינון מגל, ונכון לרגע כתיבת שורות אלה, זכה ליותר מ־44 אלף צפיות ביוטיוב.
בשמת, ההצלחה של השיר גרמה לך לגאווה או שהיא מבאסת אותך?
"זה שיר הראפ השלישי שעמיחי מוציא. כבר מאז שהוא נולד חשבתי שעמיחי מבריק, וזה בהחלט גורם לי גאווה גדולה לראות שהוא כזה באמת. זה גם מדהים בעיניי כי זה פורמט שהוא לא טריוויאלי והאיכות של מה שהוא מוציא היא ברמה מאוד גבוהה. אז מהבחינה הזאת הוא גורם לי לגאווה גדולה מאוד. מצד שני, אני חושבת שהשיר רצוף בכשלים לוגיים ואידיאולוגיים. אני מניחה שרוב האנשים ששמעו את זה הם כאלה שמראש תומכים בעמדה שמוצגת בשיר".
שיתפת את השיר?
"היו כמה חברים ששלחו לי את השיר הזה וכתבו לי: 'יואו, זה אח שלך'. את שיר הראפ הזה לא שיתפתי. שיתפתי רק שניים-שלושה אנשים שחשבתי שזה יעניין אותם, למרות שהם גם מסכימים איתי פוליטית. את הילדים שלי שיתפתי בשיר הזה מתוך תסכול, אבל כמו שאמרתי, הילדים שלי מוחים בכל פעם שאני מעיזה לומר משהו נגד עמיחי. הם אומרים לי שזה הדוד שלהם ושהם אוהבים אותו ושאפסיק לדבר ככה. אני עונה להם שגם אני אוהבת אותו אבל לא מסכימה איתו. אני מניחה שאם לא היו בינינו חילוקי דעות אידיאולוגיים הייתי משתפת את השיר יותר".

3 צפייה בגלריה
עמיחי בהפגנת הימין
עמיחי בהפגנת הימין
עמיחי בהפגנת הימין
(צילום: פרטי)

אז נראה שלמרות הכל יהיה בסדר בסדר?
בשמת: "אני חייבת לומר שהדור הבא, של הנכדים, הוא קבוצה מאוד-מאוד מגובשת, וזו קבוצה שבכל מצב אחר בחיים לא היתה נפגשת. אין להם מעגלים משותפים מבחינת החברה הישראלית. הם אוהבים אחד את השני, וזו אחת הקבוצות הכי מדליקות של נוער וילדים מבחינת היכולת שלהם לאהוב ולהכיל את ההפוך מהם. אני חושבת שלי, ואני יודעת שגם לעמיחי, מאוד חשוב לשמר את החברות הזאת ולשים במרכז ובחזית את האהבה שלנו".
עמיחי: "ממש ככה. זה מאוד חזק, החיבור של הדור הצעיר, וזה נובע גם מהחיבור שלנו. אנחנו יודעים בתשעים ומשהו אחוז מהזמן לשים את המחלוקת בצד ולהתחבר בכל כך הרבה המשותף. אנחנו בשורש באמת חברים טובים-טובים".