"הלוואי שיגישו נגדנו תביעה ייצוגית - לא ייצא מזה כלום". כך מצהיר השבוע אלי כהן, המשנה למנכ"ל תאגיד 'הגיחון', בראיון מיוחד לאחר החשיפה ב-mynet ו"ידיעות ירושלים" על מבול החשבונות החורגים שנשלחו למאות רבות של תושבים. לטענתו, תביעה ייצוגית תוכיח את נקיון כפיו של התאגיד ו"תיתן גושפנקה לכך שאנחנו צודקים".
2 צפייה בגלריה
תיקון של שעון מים
תיקון של שעון מים
תיקון של שעון מים
(צילום: יצחק טסלר)

500 תלונות

חיים גבאי (50) הוא תושב רמת בית הכרם, נשוי ואב לשניים. רק לפני כחודשיים וחצי נכנס לתפקידו כמנהל תאגיד 'הגיחון'. גבאי לא צפה שמשבר המים הראשון בתפקידו יגיע כל כך מהר. "אמא שלי היא תושבת גילה, והיא שלחה לי הודעת וואטסאפ בשאלה על החשבונית שהיא קיבלה. היא אמרה לי שיש לה גידול של 6,200% בצריכה המשותפת. אמרתי לה לעזוב את האחוזים ולבדוק אם בחשבון עצמו יש גידול בסכום לתשלום. היא אמרה שלא. ה־6,200% זו צריכה משותפת של בניין ענק של 50 עד 60 דיירים. מספיק ששניים מהם השקו את הגינה כדי שיראו עלייה כזאת בצריכה המשותפת. אבל בחיוב בסוף מדובר בעלייה של אולי שקל-שניים לחודשיים. זאת דוגמה קיצונית לכך שמה ש'הקפיץ' את התושבים זו ההודעה הזאת שרשות המים חייבה אותנו להוסיף לחשבוניות המים על חריגה בצריכה המשותפת.
2 צפייה בגלריה
חיים גבאי
חיים גבאי
חיים גבאי
(צילום: ראובן קופיצינסקי)

"חברת 'הגיחון' ורשות המים לא שינו מדיניות לגבי אופן מדידת המים. יש לנו יותר מ־240 אלף צרכנים, ולאחרונה קיבלנו מנציגי ציבור כאלה ואחרים בסביבות 500 תלונות מתוך 240 אלף לקוחות. אנחנו מחויבים לשירות, לכן כש־500 לקוחות מגישים לי תלונות אני מחויב לבדוק אחד אחד ולתת להם תשובה מקצועית מפורטת בתוך 72 שעות.
"במקביל, אנחנו עושים גם את הבדיקות שלנו כדי להבין מניין הגיע הרעש על זה. הסברה שלנו היא שלפני כמה חודשים, בגלל הנחיה של רשות המים שרצתה להגביר את רמת השקיפות היא אילצה אותנו לכתוב בחשבונית של הצרכנים את הגדילה ברמת הצריכה באחוזים. גם אם מדובר בקובים בודדים, הגדילה שנראה בחשבון היא של מאות אחוזים. לצערנו הרב, רמת השקיפות הזאת מבלבלת את התושבים וגורמת להם לחשוב שגוזלים אותם.
עוד כתבות בנושא:
"מתוך כ־500 פניות שכבר בדקנו, מצאנו כי ב־30%-25% מהן לא היה בכלל גידול בחיוב או בצריכה; חלק מהתושבים הודו שהיתה להם נזילה והם לא היו מודעים לה; ול־20%-30% יש באמת חיוב גבוה יותר בגלל צריכה גבוהה יותר עובדתית, שלא קשורה בתקלה. במקביל אני עושה בדיקה רוחבית לגבי כל העיר. הממצאים שלנו כיום מעלים שאין שונות בצריכה. נפגשנו גם עם חברי מועצה והסברנו להם, את הפניות שהגיעו אליהם העברנו לבדיקה מיידית, כולל יציאה לשטח. הכל התנהגות רגילה לחלוטין".

"המכתב המקומם"

30% פניות לא רלוונטיות - מה בנוגע ל־70% האחרים?ֿגבאי: "יש תאגידי מים נוספים, בתקופה הזאת, שאותן התלונות קיימות גם כנגדם. זה צירוף מקרים, שגם לקוחות בשכונות בירושלים מקבלים חיוב גבוה וגם לקוחות בראשון לציון? אנחנו טוענים שהמצת שהדליק את הבעירה הזאת היה המכתב שמקומם את התושבים, ואנחנו בהחלט מבינים אותם, אבל לא מדובר בשינוי אמיתי בפועל. אבל מצד שני, אני לא יכול להתעלם ממה שקורה אז אני נפגש עם נציגי הציבור ומסביר להם".
התושבים גם מדברים על עלייה בפועל של התשלום. לשיחה מצטרף אלי כהן, המשנה למנכ"ל 'הגיחון': "אנחנו לא מקבלים כמות גדולה יותר של תלונות על גבייה גבוהה או צריכה חריגה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. צריך לזכור שעכשיו היתה שנה של קורונה. 90% מהאנשים קיבלו 50%-40% יותר מאשר בדרך כלל - וזה הגיוני: אין בית ספר, הילדים בבית, ואני אגלה סוד: יותר מ־50% מהצריכה הביתית היא באסלות".
איך קורה שסיפורים כאלה צצים בכל השכונות בירושלים? גבאי: "זה הכוח של הרשת החברתית. אומרים להם לפנות והם פונים. יכול להיות מקרה של אדם שפונה אלי ואני אומר לו שהוא קיבל חיוב נמוך יותר מאשר בשנה שעברה, והוא מתנצל ואומר שהוא פנה כי 'אמרו לו'. וזה לא מקרה אחד או שניים. אם זו היתה בעיה קבועה אז לא היינו שומעים על בלוק אחד כאן ובלוק אחר שם אלא זו היתה בעיה רוחבית".
מה יקרה בתביעה ייצוגית? אלי כהן: "לא ייצא מזה כלום. אנחנו לא פועלים על דעת עצמנו. הכל מגובה על ידי רשות המים. אין סיכוי שיחליטו ש'הגיחון' פעלו באופן שפגע בתושבים, אלא אם שופט יחליט שכל מדי המים במדינת ישראל שרשות המים שחררה לשוק לא תקינים. לא היתה תביעה ייצוגית אחת ש'הגיחון' יצאה בה חייבת. מי שרוצה לתבוע אותנו - בבקשה, יש בתי משפט במדינת ישראל ואנחנו לא חוששים.
"זוהי לדעתי סערה בכוס מים. מה שחשוב לי זה להסתכל בעיניים של התושבים ולהיות בטוח שלא לקחנו ולו שקל אחד בגזל", מסכם כהן.