שנה קטלנית בכבישים בירושלים: ב-2023 חל בבירה זינוק מדאיג במספר ההרוגים בתאונות דרכים. על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ב־2023 היו בירושלים 11 תאונות קטלניות, עלייה של 38% בהשוואה ל־2022. מספר ההרוגים הסתכם ב־14, זינוק של 40% בתוך שנה אחת בלבד. לשם השוואה, ב־2023 נהרגו בכל מדינת ישראל 358 בני אדם בתאונות, עלייה קטנה יחסית לעומת 351 הרוגים שנה קודם לכן.
2 צפייה בגלריה
תאונות דרכים שאירעו בירושלים
תאונות דרכים שאירעו בירושלים
תאונות דרכים שאירעו בירושלים
(צילום: כבאות והצלה מחוז ירושלים)

יותר הרוגים בתאונות דרכים


יו"ר הוועדה לבטיחות בדרכים בעירייה, אריאל גולן, טוען כי בירושלים המצב חמור במיוחד, בין השאר משום שהעירייה וצוות תוכנית אב לתחבורה מתעקשים לטעון שבידיהם נתונים שונים מאלה של 'הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים' (רלב"ד), שהיא כידוע הגוף המוסמך והרשמי. לדוגמה - בכיכר ספרא טענו בשנה שעברה כי בין ינואר לאוגוסט נהרגו 8 בני אדם נהרגו בתאונות, אף שעל פי נתוני 'הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים' נהרגו 11. בעמותת 'אור ירוק' ציינו כי באותה תקופה אחוז הולכי הרגל שנהרגו בתאונות בירושלים היה גבוה פי שלושה מהממוצע הארצי.
גם לאחר שנשלחו לעירייה הנתונים הרשמיים של הרלב"ד, נמסר בתגובה מכיכר ספרא ומצוות תוכנית אב לתחבורה: "על פי הנתונים העירוניים והמשטרתיים, כפי שהובאו בוועדה לבטיחות בדרכים האחרונה, חלה ירידה במספר ההרוגים בעיר ירושלים. כל נתון אחר מתייחס למספר ההרוגים במחוז ירושלים, שכולל אזורים נוספים".

"לוועדה אין כלים ותקציבים"


מי שאמורה לעמוד בחזית המאבק נגד תאונות הדרכים היא הוועדה לבטיחות בדרכים. ב־3 בספטמבר היו חברי הוועדה אמורים להתכנס ולדון בין היתר בתחקיר תאונת הדרכים הקטלנית שאירעה ברחוב גולומב בפתיחת שנת הלימודים ובשילוב הקמפיין 'זהירות בדרכים' באירועי תרבות של עיריית ירושלים, אלא שרבים מחברי הוועדה כלל לא טרחו להגיע לדיון החשוב.

2 צפייה בגלריה
תאונות דרכים שאירעו בירושלים
תאונות דרכים שאירעו בירושלים
תאונות דרכים שאירעו בירושלים
(צילום: מד"א)

מי שעומד בראש הוועדה הוא חבר המועצה אריאל גולן (ש"ס), אשר מודה כי למעשה מדובר בארגון ללא סמכות. "הוועדה הזאת נטולת שיניים ונטולת סמכות. היא אומנם ועדה סטטוטורית שחייבים אותה בחוק, אבל באמת אין לה הרבה כלים ואין לה תקציבים. אני שם את זה על השולחן.
"נכון שיש מטה בטיחות בדרכים שיש לו תקציב ממש זעום ופעוט יחסית לעיר ירושלים, והתקציב הזה הולך ומקוצץ משנה לשנה. בהתאם לזה גם התקציב הממשלתי מקוצץ, ובאמת זה דבר שכואב. ההרוגים הרבים בתאונות בישראל, זו בהחלט לא גזירת גורל".
כשהוא מתבקש להצביע על דרכים שהיו עשויות להקטין את מספר ההרוגים, גולן אומר: "חלק מהבעיה זה תשתיות. חלקים אחרים הם הסברה וגם שילוט והכוונה. זה מארג שלם של גורמים שיכולים למנוע ולחסוך בעיות בטיחות ופגיעה בתושבים ופגיעות בחיי אדם. גם פגיעות ברכוש זה דבר שהיינו רוצים למנוע".

בעיית התשתיות וסוגיית התקציב


בשנה האחרונה עסק "ידיעות ירושלים" מספר פעמים בסוגיית הכבישים שבהם בורות וליקויים. אף שש"ס חברה בקואליציה, גולן אינו מהסס לתקוף את העירייה בנושא. "אנחנו יודעים שבחלקים מירושלים עדיין אין לצערנו מדרכות בשכונות ותיקות. לשבחו של ראש העיר ייאמר שיש מקומות שהתפתחו בשנים האחרונות".
גורם המעורה בסוגיית הבטיחות בדרכים בעיר אמר השבוע: "בעקבות הירידה בתקציבי הבטיחות בדרכים לאורך השנים, ולנוכח נתוני ההיפגעות שאנו עדים להם מדי שנה, מצופה מעירייה כמו ירושלים, שמנהלת תקציבים של מיליארדים מדי שנה במסגרת תקציבה השוטף, שתקצה תקציב ראוי לשיפור הבטיחות בדרכים ולהפחתת מספר תאונות הדרכים והנפגעים בעיר. זאת כמובן מעבר לתקציב שמקצה הרלב"ד".
מנהל אזור ירושלים ב'רשות הלאומית לבטיחות בדרכים', אבי שמר, ביקר השבוע את תקציב הבטיחות בבירה. "במהלך 15 השנים האחרונות הלך וירד באופן עקבי תקציב בטיחות הדרכים בירושלים, כמו גם ברשויות אחרות ברחבי המדינה. אם נניח שתקציב הרשויות המקומיות ב־2010 היה 44 מיליון שקל, היום אנחנו מדברים על 12 מיליון שקל, שמתוכם יש תקציב להפעלת מרכזי הדרכה בנושא בטיחות בדרכים ברחבי הארץ. התקציב נטו לפעילויות של בטיחות בדרכים ברשויות המקומיות עומד על כ־8.5 מיליוני שקלים.


"מתוך זה עיריית ירושלים קיבלה ב־2023 סכום של 552 אלף שקל למטה הבטיחות העירוני. בנוסף לתקציב הזה הרלב"ד העבירה לעיריית ירושלים תקציב נוסף בסך 590 אלף שקל לטיפול בכשלי בטיחות בקרבת מוסדות חינוך, ובסך הכל הרלב"ד העבירה תקציב של יותר מ־1.1 מיליון שקל".
שמר מדגיש כי לאור גודלה של ירושלים היה מצופה שתהיה השקעה תקציבית גדולה יותר בנושא הזה. "מודל חלוקת התקציב הוא לפי מספר תושבים ונתוני תאונות דרכים ונפגעים. מאחר שיש בירושלים הרבה תאונות והרבה תושבים התקציב גבוה ביחס לרשויות האחרות. אבל הסכום הכולל המוקצה על ידי עיריית ירושלים לקידום הבטיחות בדרכים עומד כ־300 אלף שקל, שהם כ־20 אחוז מתוך הסכום הכולל שנותנת הרלב"ד. עם זאת, חשוב לי להביע את הערכתי למטה הבטיחות העירוני בראשות הגברת דיאנה קוגן, שפועל באופן נחוש ומקצועי כדי להפחית את מספר תאונות הדרכים והנפגעים בהתאם לתוכנית העבודה השנתית".

"לא מדובר בגזירת גורל"


עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת 'אור ירוק': "ריבוי הולכי הרגל ההרוגים חייב להדליק נורה אדומה, וכפועל יוצא יש לבחון אם מתקיימים בעיר הסדרי מיתון וריסון תנועה לטובת הולכי הרגל. יש למפות את תאונות הדרכים הקטלניות לפי רחובות אדומים, לשפר את התשתית ולהגביר את האכיפה והנראות המשטרתית, כמו גם את האכיפה העירונית".
מנכ"ל אסטרטגיה ותקשורת בעמותת 'אור ירוק', עוז דרור, תקף השבוע בחריפות את עיריית ירושלים ואמר ל"ידיעות ירושלים": "העלייה במספר ההרוגים בתאונות בירושלים וההיפגעות הגבוהה של הולכי רגל זה נתון שחייב להדליק נורה אדומה בעירייה, והוא אינו יכול להתקבל באדישות כאילו מדובר בגזירת גורל. חייבים לבדוק מה גרם לכך. כאשר העירייה לא מייחסת מקום מרכזי לבטיחות בדרכים ולא מקצה את סכומי הכסף שיכולים לחזק את ערכי הבטיחות, התוצאה עלולה להוביל להיפגעות גבוהה בתאונות דרכים. הרשות המקומית לא אחראית רק על פינוי הזבל, קיום מופעים תרבותיים או מתן דוחות חניה, אלא יש לה אחריות ישירה גם על בטיחות התושבים בכבישים וברחובות. כאשר מטה הבטיחות של העירייה סובל מקיצוצי תקציב, כפי שעולה מהדברים, הדבר עלול להשליך באופן ישיר גם על בטיחותם של התושבים. לעיריית ירושלים יש תקציבי עתק, ולכן עליה לשים בראש סדר העדיפויות את בטיחות חייהם של התושבים, המבקרים היומיים בעיר והתיירים ולחזק את הבטיחות בעיר. תאונות הדרכים הן לא גורל משמיים, ומדובר במאבק שניתן להצליח בו רק כאשר שמים בראש סדר העדיפויות את קדושת החיים וכפועל יוצא מקצים גם תקציבים מתאימים לחיזוק הבטיחות, שיכולים לעשות את ההבדל בין חיים למוות ולמנוע צער, סבל וכאב ממשפחות רבות".
מעיריית ירושלים נמסר כי הוועדה לבטיחות בדרכים "היא מסוג הוועדות הסטטוטוריות, כלומר היא פועלת מתוקף חוק אך אינה מחויבת במקורות תקציביים. בנוגע לתקצוב - בשנת 2015 בוצע קיצוץ רוחבי ברמה הארצית, שנמשך עד ימים אלה. למרות הקיצוץ, שבוצע, העירייה לקחה על עצמה מימון רחב של תוכניות תוספתיות בבטיחות בדרכים במוסדות החינוך לשלושת המגזרים: כללי, חרדי ומזרח העיר. במרכז ההדרכה לבטיחות בדרכים שבירושלים מבקרות בכל יום שתי כיתות מבתי ספר שונים ברחבי העיר ללימוד חצייה בטוחה, בדגש על רכיבה בטוחה באופניים.
"באשר להסברה, מלבד קיום תוכניות של משרד החינוך, העירייה, באמצעות המטה העירוני, מקיימת פעילויות מגוונות בנושא במרכזים קהילתיים, מועדוני קשישים, אירועי תרבות וספורט ועוד. עיריית ירושלים תמשיך לפעול למען בטיחות תושביה ולהעמיק את ההסברה והחשיבות של בטיחות בדרכים באופן נחוש".
אשר לטענות שלפיהן ליקויי תשתית ועבודות בדרכים גורמים לתאונות, מכיכר ספרא נמסר: "אין תאונה אחת שהחוקרים המקצועיים טוענים שהיא נבעה מעבודות התשתית בעיר".
  • השתתפה בהכנת הידיעה אבישג זוהר