פרסום ראשון: עדות הסוכן בפרשה שטלטלה את הפשע והבירה כמעט לחיסול מוחלט של 'המאפיה הירושלמית'. הוא נחשב לאחת הדמויות המוכרות בעולם התחתון. לפני כשנתיים החליט 'ליאון (על שם הסרט הידוע) לחצות את הקווים ולהפוך לסוכן משטרתי שהביא להפללה של עשרות עברייניים בפרשה שזכתה לכינוי "216". הפרשה כמעט חיסלה את מה שכונה אז 'המאפיה הירושלמית' ובין היתר מי שמככב שם הוא העבריין הירושלמי הידוע אלי ("קוסם") נעים. עכשיו מאפשר 'ליאון' להציץ אל דרכי ההתנהלות בעולם התחתון בעיר.
2 צפייה בגלריה
נעים (משמאל) עם עו"ד ירון גיגי במהלך הארכת מעצר
נעים (משמאל) עם עו"ד ירון גיגי במהלך הארכת מעצר
נעים (משמאל) עם עו"ד ירון גיגי במהלך הארכת מעצר
(צילום ארכיון: נעם מושקוביץ )

"הוא בא במרצדס"

('ליאון' על עסקת הסמים הראשונה)
לפני מספר שבועות נשמעה לראשונה עדותו של הסוכן המשטרתי, שהיה מקורב ל"קוסם". האיש שחצה את הקווים סיפר על הפגישות בהם ביצעו השניים עסקאות סמים, אשר שבוצעו מחוץ למפעל הבטון "נשר" והעדות המפתיעה בה גולל הסוכן 'ליאון' את עברו הפלילי האישי ועסקת הסמים בה שלשל לכיסו 50 אלף שקלים כבר בגיל 16.
במהלך עדותו עלה הסוכן המשטרתי על הדוכן וסיפר על יחסיו עם 'קוסם'. "אני מכיר אותו הרבה שנים, בערך 20 שנים מבית הסוהר, אפשר להגיד שהחברים שלי זה החברים שלו", החל 'ליאון' בדבריו על דוכן העדים.
הסוכן נשאל על המפגש עם 'קוסם' במהלך פעילותו. "הלכתי אליו לבית וחיפשנו קבלן", סיפר. "התקשרתי ובאתי אליו הביתה לירושלים, הוא שלח אלי מיקום וישבנו אצלו בבית, צילמתי שתי תמונות והעברתי אותן".
"במפגש עם 'קוסם' שדיברת אתו על עניין הכספים מה עוד הוא אמר לך בקשר לזה?, נשאל עוד 'ליאון'.
הסוכן: "הוא דיבר איתי על המחיר, 300 גרם והוא מוכר ב-330 שקל לגרם, דיברנו וסיימנו ואמרתי שנהיה בקשר, דיברתי עם המפעילים, חיכינו עם זה (העסקה) שבועיים או שלושה"
'ליאון' מתאר כיצד נרקמה עסקת הסמים: "ניסיתי לתפוס אותו באותו יום. הוא התקשר לחבר שלו ולא תפס אותו אז זה לקח עוד יום, דיברנו על סמים שאני רוצה לקנת ממנו, 300 גרם, השיחה התנהלה בווידאו, סימנתי לו ביד 300 הוא אמר שאין בעיה. 'אני אתפוס את החבר ואחזור אליך' הוא אמר לי ולמחרת ונפגשנו ברמלה, בשכונת אפקה".
במהלך דיון ההוכחות הסוכן נשאל על המפגש ברמלה.
"איך 'קוסם' הגיע?"
"לא היה לו אוטו", משחזר הסוכן. "הוא בא עם חבר שלו באוטו מרצדס. הבאתי לו 90 אלף שקל. והוא אמר שזה לא מספיק ל-300 גרם 'קריסטל' (סוג של סם, ל"ת). אחר כך הוא נסע. חיכיתי לו שיביא את הסמים והוא חזר".
2 צפייה בגלריה
אחד המעצרים שבוצעו בפרשה 216
אחד המעצרים שבוצעו בפרשה 216
אחד המעצרים שבוצעו בפרשה 216
(צילום: באדיבות המשטרה)

"300 גרם מהשרוול"

('ליאון' על קנייה נוספת של סם)
על מפגש 'סמים' נוסף סיפר הסוכן: "התקשרתי אליו עוד פעם ודיברתי אתו. סימנתי לו ביד שאני צריך 300 גרם. זה היה בשיחת וידאו, קבענו עוד פעם באפקה. הוא בא לשם עם עוד צעיר. חשבתי שזה אחד מקרובי משפחתו. הם הגיעו עם סקודה אפורה. הצעיר הלך הצידה לבד אז דיברנו ושילמתי לו 95 אלף שקל ל-300 גרם. דיברנו והם נסעו באוטו ואחרי 20 דקות חזרו. אחד מהם אמר לי 'הנה הדברים' והצעיר הוציא 300 גרם מהשרוול ביד, הוציא לי קריסטל וחזרתי לדירה".
בבית המשפט נחשף כי העבריין שהפך לסוכן חתם על הסכם במסגרתו הוא יקבל מהמדינה סכום של 800 אלף שקלים, זאת בנוסף למשכורת חודשית
במהלך הפרשה, שעודנה מתבררת בבית המשפט המחוזי, עולה כי הסוכן המשטרתי, בעל עבר פלילי עשיר חתם על הסכם במסגרתו בסיום הפרשה ועבור הפעלתו יקבל מהמדינה סכום של 800 אלף שקלים, זאת בנוסף למשכורת חודשית. במהלך אחד הדיונים העיד על עצמו אותו סוכן: "אני בן 47, נולדתי למשפחת פשע, כל החיים שלי בפשע, מתעסק בסמים, בשודים ובעצם בהכול. בגיל 13 הייתי גונב מכוניות ומתעסק בסמים, הייתי אוהב את האקשן להיות בבית סוהר – לצאת ולהיכנס". אחד הסנגורים שאל את הסוכן האם "בית סוהר זה מקום נעים?" וזכה לתשובה: "לא רע" .
בגיל 16 אותו סוכן ביצע את עסקת הסמים הראשונה שלו "הייתי בפנימייה בעכו, ברחתי ממנה מיליון פעמים במהלך אחת העסקאות הרווחתי 50 אלף שקלים".
'ליאון' התוודא כי בנעוריו אף גנב רכב של פרקליטת מחוז. הסוכן סיפר כי במהלך הפעלתו העיד ה שמכונה "הודעת ניקיון" - הודעה במסגרתה סוכן מספר על כל הפשעים שביצע.

"הסוכן הודה במחיקה"

('ליאון' מאשר שמחק הודעות מהנייד)
לטענת צוות ההגנה של 'קוסם, במהלך הפעלת הסוכן "אותר אירוע חריג אשר כללה שיחת האזנת סתר בה הסוכן רקם עסקת סמים, לכאורה, עם אחד היעדים נשוא המבצע אשר לא דווחה על ידו. בעקבות אירוע זה נתקבלה הנחיה של פרקליטות המחוז להקפיא את המשך הפעלתו של הסוכן עד לקבלת ממצאי התחקיר. לאחר שהסתיים התחקיר נמצא "כשל 'נקודתי' בהיעדר הדיווח ופעולה שמנוגדת להנחיית מפעיליו".
צוות ההגנה אף ציין כי הטלפון הראשון ששימש את הסוכן במהלך ההפעלה, נשבר לחלוטין והיחידה החוקרה זרקה אותו. בין לבין, הסוכן קיבל מכשיר חדש מהצוות אשר בסופו של יום (ובמזל רב) החוזר ליחידה החוקרת בסיום ההפעלה.
במהלך ניהול התיק ביקשו בהגנה לחשוף חומרים אותם מחק הסוכן ממכשירו הנייד, זאת על ידי הפעלת חברת בעלת התמחות לפריקת תוכן ממכשירים ניידים. "הסוכן הודה בהודעותיו במשטרה כי מחק באופן יזום הודעות, תמונות ומיקומים רבים, תוך כדי ביצוע עסקאות מבוקרות בזמן הפעלתו כנגד יעדים רבים. המדובר במסה לא מבוטל של מחיקות. ההגנה תוסיף ותטען שהודעת הסוכן בדבר המחיקות הוא רק קצה הקרחון בהיבט הכמותי בטח בהיבט האיכותי."
לבסוף הוסכם כי נציגי חברת "סלברייט" – חברה עולמית המפיקה תוצרים פורנזיים מטלפונים ניידים, תפעל להפיק את אותו תוכן שנמחק על ידי הסוכן אשר יש בו כדי לסייע להגנה.
אגב, עלות עבודת החברה הפרטית להפקת תוצרים כפי שרצו בצוות ההגנה, נאמדת בסכום של כ־15 אלף דולר.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים