האמבולנס של מד"א שהגיע ביום רביעי שעבר בלילה לחניון העילי של הדיזנגוף סנטר בתל אביב כדי לטפל בנערה ששכבה על ספסל בחוסר אונים, לא הפתיע את השכנים ממגדל היוקרה.
5 צפייה בגלריה
"כבר פניתי למתווכים. אין לי ברירה". המגדל השבוע
"כבר פניתי למתווכים. אין לי ברירה". המגדל השבוע
"כבר פניתי למתווכים. אין לי ברירה". המגדל השבוע
(צילום: ריאן)
זוהי שגרת לילותיהם בחודשים האחרונים. עשרות הנערים שמתגודדים מדי ולילה ויום בשטח של המרכז לקיימות עירונית (סנטר פארק), בין הבריכה למגדל המגורים, הפכו את חייהם של רבים מהדיירים לסיוט.
קראו גם:
זה כולל מפגעי רעש בלתי נסבלים, גרפיטי של איברי מין על קירות הבניין, כמויות גדולות של אשפה, שימוש בסמים וקיום יחסי מין. כל הניסיונות שלהם למגר את התופעה עלו עד כה בתוהו וחלקם אף שוקלים לעזוב את הבניין בשל כך.
השטח עצמו שייך לבעלי הקניון דן פילץ ולדברי דיירים בכל פעם שהם פונים להנהלת הקניון כדי שתסייע לטפל במפגעים הם לא נענים כלל. "גם כשאנחנו פונים לעירייה הפקחים לא מגיעים. המשטרה כן מגיעה", אומר אחד הדיירים ממגדל דיזנגוף.
יש לציין כי בעבר התמודדה הנהלת הקניון עם חבורות של ילדי אימו שהיו מסתובבים בתוך הקניון ומשבשים בין היתר את פעילותן של המדרגות הנעות ומפריעים לבעלי חנויות. כעת, אומרים הדיירים, "החבורות האלה עברו מהסנטר לחלק החיצוני של הקניון והם הפכו בין לילה את החיים שלנו לגיהינום".

שמים פס

במגדל היוקרתי שהוקם מעל לקניון לפני כ־35 שנה יש 220 יחידות דיור. מחצית מהן פונות לכיוון החצר של החווה החקלאית והבריכה לשם מגיעים בני הנוער. הדיירים משלמים מדי חודש בין אלף לאלפיים שקלים דמי אחזקה, תלוי בגודל הדירה, אך לצערם ולמרות הסכומים הגבוהים שהם משלמים, מאוד לא שקט בלילות בגלל ההתקהלויות.
5 צפייה בגלריה
"הזמנו אמבולנס". הפרמדיקים בשבוע שעבר
"הזמנו אמבולנס". הפרמדיקים בשבוע שעבר
"הזמנו אמבולנס". הפרמדיקים בשבוע שעבר
(צילום פרטי)
בין היתר עושים בני הנוער שימוש במתקני מרכז הקיימות, בטריבונות של המבקרים, בסוככי השמש, בשקעי ההטענה ובתאורת הלילה.
דייר הבניין שמתגורר במקום מעל ל־20 שנה מספר: "החל מהשעה אחת בצהריים מגיעים בני נוער בלהקות. יש ביניהם בני טובים שרק אוכלים ושותים בשקט, מנקים אחריהם והולכים. אבל אחר הצהריים מגיעים לכאן חבורות ילדים שעושים רעש ומהומה. הם נוסעים על סקייט בורדים ומרעישים, מעשנים סמים, שותים אלכוהול, מתחילים להתעמת ביניהם, צועקים, מלכלכים את המקום ולא משתמשים בפחי האשפה".
בהקשר למקרה שקרה ביום רביעי האחרון הוא מספר: "תיעדנו מהמרפסות קבוצה של כמה נערות. שתיים מהן נמרחו על ספסל ושתיים ניסו להרים אותן וחוזר חלילה. דיווחנו על זה למשטרה ולמד"א שהגיעו למקום, ופינו את אחת הנערות".
עוד סיפר הדייר על הוונדליזם בקירות של החניון: "בני הנוער משחיתים את המקום ועושים גרפיטי - ציור של איבר מין וגרפיטי בוטה מאוד כמו למשל הכיתוב 'הזרקת הרואין לאיבר המין' ועוד..."
ניסיתם לדבר עם בני הנוער?
"ברגע שדיירים יורדים למקום כדי לדבר עם בני הנוער, החבר'ה מאיימים עליהם. הדיירים שמתגוררים בבניין חשים חוסר אונים".
שקלת לעזוב את הבניין?
"כן. כבר פניתי למתווכים. אין לי ברירה. החיים של הדיירים נהרסו והפכו לגיהינום וסיוט מתמשך. הרעש לא מאפשר לרבים מאיתנו לישון בלילות ובצהריים. כל סדר היום שלנו השתבש לחלוטין. ישנם אנשים מבוגרים וחולים שמתגוררים בבניין ולהם מאוד קשה להתמודד עם הכאוס שיש בשטח הזה. עד לפני שנה וחצי היה פה שקט".
5 צפייה בגלריה
"השחתת רכוש". גרפיטי
"השחתת רכוש". גרפיטי
"השחתת רכוש". גרפיטי
(צילום פרטי)

עד שיקרה אסון

דיירת נוספת המתגוררת בבניין כחמש שנים מספרת שלמרות שהדירה שלה נמצאת באחת הקומות הגבוהות, היא בכל זאת מאוד סובלת: "הרעש מגיע אלינו כשהוא בשיאו. אנחנו שומעים את הסקייטבורד. הם נוסעים בירידה החדה שקיימת בחניון ליד הבריכה, מגיעים למהירויות גבוהות, מסכנים את עצמם וזה רק עניין של זמן עד שיקרה שם אסון. יש פה ברדק שלם.
"זו כמו תהלוכת תחפושת שנמשכת כל השנה. נשמעות לא מעט צרחות מקצה אחד של הרחבה לקצה השני. הם משמיעים מוזיקה בקולי קולות עם אביזרים, הם שותים לשוכרה ולא פעם מקיאים".
כמו האירוע שקרה ביום רביעי.
"נכון. אני, אגב, ניגשתי לאמבולנס שפינה את הנערה וכשהגיעה אמא שלה אני אמרתי לה 'קורה פה משהו רע, את צריכה לדעת' והיא כעסה עליי. אנחנו חיים פה רע. הגרפיטי והזוהמה האין סופיים שמופיעים כאן חדשות לבקרים עושים לך גועל ביציאה ובכניסה לבניין. השקענו ושיפצנו את הדירה ותכננו להזדקן פה בכבוד. עכשיו אני כבר לא יודעת אם נזדקן בכבוד".
5 צפייה בגלריה
"כבר פניתי למתווכים. אין לי ברירה". המגדל השבוע
"כבר פניתי למתווכים. אין לי ברירה". המגדל השבוע
"כבר פניתי למתווכים. אין לי ברירה". המגדל השבוע
(צילום: ריאן)

הקרב המשפטי

חשוב להדגיש כי בין חלק מהדיירים לבין הבעלים של דיזנגוף סנטר דן פילץ קיים סכסוך משפטי המתנהל כבר כמה שנים. לפני כשנתיים הגישו הדיירים התנגדות לוועדה המקומית להקמת שש דירות בקומה הראשונה של הבניין בה כרגע אין דירות.
על פי חוות דעת אדריכל שהם הגישו כחלק מההליך, הקמת ששת הדירות יכולה להוביל לקריסתו, אך הוועדה דחתה את התושבים. הדיירים הגישו ערר על ההחלטה לוועדה ערר מחוזית, שהפכה את ההחלטה וקבעה שהדירות לא ייבנו.
על החלטה זו ערערה העירייה שמעוניינת בהקמת הדירות ובמקביל גם פילץ הגיש עתירה לבית משפט המחוזי כנגד הדיירים. החלטה בעניין טרם התקבלה ובית המשפט ממתין לסיום הדיונים בין הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לבין ועדת הערר המחוזית.
5 צפייה בגלריה
"לא נעים לראות". אשפה במתחם
"לא נעים לראות". אשפה במתחם
"לא נעים לראות". אשפה במתחם
(צילום: פרטי)
ביום שני השבוע, ולאחר הפנייה להנהלת הסנטר בעקבות התלונות, דיווחו דיירים במגדל כי הוצב מאבטח במתחם הבעייתי בחלק משעות היום כדי למנוע את התקהלויות חבורות הנערים.
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "מדובר בשטח פרטי של קניון דיזנגוף סנטר. לצערנו, אין בסמכותנו להיכנס ולמנוע רעש משטח פרטי ויש לפנות למשטרת ישראל במקרה זה".
מהנהלת דיזנגוף סנטר נמסר בתגובה: "על מנת לשמור על הסדר הטוב שעות פעילות הסנטר פארק הוגבלו לתשע עד 14 וכן בין השעות ארבע אחר הצהריים ועד שמונה וחצי. הצבנו שילוט שמעדכן את המבקרים ונפקח על כך באמצעות צוות הביטחון, יחד עם סדרן שממונה על הפיקוח בין השעות 14 ועד עשר בלילה.
"אנו משקיעים משאבים רבים בניקיון ובתחזוקת הפארק לרווחת מבקרינו וכמובן גם לטובת דיירי המגדל, שנהנים מהמתקנים השונים. כתובת הגרפיטי המדוברת שרוססה בשטחנו הפרטי הוסרה.
"לא ידוע לנו על קיום יחסי מין בשטחנו ונציין שהמתחם כולו מרושת במצלמות אבטחה. ידוע לנו על ניסיון לצריכת סמים, אך צוות הביטחון שלנו מנע זאת בזכות פנייה למשטרה שטיפלה באירוע".