מי שמסתובב בלילות במרכז העיר בוודאי נתקל במתנדבות שתולות שוב ושוב ושוב, תמונות של החטופים. מתברר כי מאז אוקטובר הושחתו בירושלים אלפי כרזות ותמונות. מקרה בולט היה השחתת פניה של החטופה קרינה ארייב על שלט בשכונת פסגת זאב. "התגובה הראשונית להשחתת השלטים היא לב שבור, ולאחר מכן אני אוספת את עצמי ומזמינה עוד שלטים", אומרת אחראית פעילות שטח ושילוט במטה החטופים, מורן אהרוני.

2 צפייה בגלריה
שלטי חטופים שנתלשו
שלטי חטופים שנתלשו
שלטי חטופים שנתלשו
(צילום: mynet)

"קשה לי להיכנס לראש של מי שעושה מעשה כזה, אני פשוט לא יכולה להבין מאיפה זה בא. קשה לי לדמיין לעצמי שזה מגיע מתוך כעס ושנאה כלפי החטופים שלא עשו דבר לאף אחד, מאחר ומדובר בפעולה אגרסיבית. בחוץ לארץ מי שעשה זאת היה אנטישמי ואנטי ישראלי, ובישראל קשה לי לדמיין מי עושה זאת. אני לא רוצה להגיע למסקנות שמכאיבות לי".
2 צפייה בגלריה
התצפיתניות שבשבי חמאס. מימין לשמאל: נעמה לוי, לירי אלבג, קרינה ארייב, דניאלה גלבוע ואגם ברגר
התצפיתניות שבשבי חמאס. מימין לשמאל: נעמה לוי, לירי אלבג, קרינה ארייב, דניאלה גלבוע ואגם ברגר
התצפיתניות שבשבי חמאס: נעמה לוי, לירי אלבג, קרינה ארייב, דניאלה גלבוע ואגם ברגר
(צילום: באדיבות המשפחות)

"מהרגע הראשון של המאבק אנשים פרטיים החלו להדביק תמונות ואחרים הורידו", אומרת אהרוני, "אחד מהדברים שהובילו אותי לקחת את פעילות השטח זה שברחוב הירושלמי אין לזה נראות ועולם כמנהגו נוהג. זה לא מתבטא רק בתלישה, אלא גם בחיתוך בסכינים וקריעה לגזרים של הבאנרים בצורה שלא ניתנת לתיקון. כשהיה סלוגן שהיה כתוב 'פידיון השבויים - ניצחון למדינה' ומסביב היו תמונות של כל החטופים הם חתכו החוצה את המילים 'פדיון השבויים', והשאירו את המילים 'ניצחון למדינה'.


"זה החריד אותי - הורדנו את הפוסטר ותלינו חדש, אנחנו במלחמת התשה בכל מקום בארץ שהוא אינו גוש דן ואני לא חושבת שזה רוח העם אלא גרעין אגרסיבי שלא רוצה לראות את זה בשטח. ראינו בסקרים שרוב העם רוצה לטפל בעניין החטופים אני מאמינה שאנשים שמחבלים לנו הוא מיעוט נחוש וכועס".
מה אתם עושה כשתולשים לך שלט? "מזמינה עוד שלטים מהמטה שעולים להם הרבה כסף. היה אפשר בכסף הזה להשתמש למטרות טובות יותר מאשר שהם יקרעו ואנחנו נמשיך לשים".
כמה בדיוק שלטים הסירו? "תלינו בירושלים מעל 1,000 'שמשוניות' (כרזות מודפסות על ברזנט, מש"מ), ולהערכתנו כ-90 אחוז נתלשו. תלינו כ-3,000 שלטים של ציורי החטופים שעברו עיבוד על ידי המאייר זאב אנגלמאיר, מתוכם אני מעריכה שכ- 60% נתלשו. בעקבות הסרת המודעות יש פעילים שהתייאשו ולקחו הפסקה על מנת לאסוף כוחות, זה בנפשנו וזה שובר את הלב. אנשים צריכים לזכור מה זה עושה לבני משפחה שרואים שקורעים תמונה של הילד שלהם. זה מייאש אותם מלתלות את תמונת האהוב שלהם החטוף ברחוב. זו נקודת שפל של העם שלנו".
מה עם המשטרה? "לא פנינו מאחר ואין לנו עדויות מצולמת של משחיתי השילוט. כעת בימים אלו אנו מתחילים באיסוף ראיות בשטח. מעבר לזה אני לא רוצה להוסיף".
פורסם לראשונה: 13:29, 17.07.24