יום רביעי, 2 בנומבר 2023, השעה 12:00. אחרי בוקר בהיר, חם מהרגיל עם שמיים כחולים, טיפות כבדות ובודדות מתחילות לרדת מהשמיים ובתוך דקות הופכות לגשם זלעפות עוצמתי שירד כמעט ללא הפסקה במשך שעתיים.
3 צפייה בגלריה
ירושלים מוצפת ברביעי האחרון
ירושלים מוצפת ברביעי האחרון
ההצפות בתחילת החודש
(צילום: מהרשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א )

כתוצאה מכך נוצרו שלוליות גדולות ועמוקות בחלקים נרחבים של העיר. כך למשל, במורדות שכונת גבעת משואה נוצרו הצפות חריגות ביותר שגרמו לטביעת רכבים מה שהצריך חילוץ של הנהגים. הצפות חריגות נרשמו גם באזור הקטמונים, בכביש בגין ובאזור מלחה. במזל, האירועים הסתיימו בנזק לרכוש בלבד — אבל לכולם ברור שמדובר רק בעניין של זמן עד לאירוע הבא.


לפי החזאים והחוקרים, זו רק טעימה ממה שצפוי לנו בחורף הקרוב, כי כחלק מההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים החורף צפוי להיות סוער וקשה מהרגיל. "אנחנו נמצאים בעיצומה של תופעה, שהיא, אגב, לא כל כך חריגה ומתרחשת אחת לכמה שנים, שהחורף מתמהמה", מסביר מומחה האקלים, פרופ' עודד פוצ'טר. "כשהחורף מתמהמה בתקופה הזאת מתרחשת תופעה של 'אפיק ים סוף'. "אנשים קצת שכחו שהחורף בדרך, שאנחנו בעונת השלכת שבה העלים נושרים וסותמים את הניקוז. העיריות לא ממהרות לנקות ניקוזים, על אחת כמה וכמה במלחמה, והגשם הפתיע את כולנו.

3 צפייה בגלריה
הצפות בגבעת משואה
הצפות בגבעת משואה
הצפות בגבעת משואה
(צילום: שימוש לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצאים)

"בעיריות חייבים למהר לנקות את המסננים של מערכות הניקוז", הוא מזהיר. "כולם שוכחים שבשנה שעברה בזמן הזה היה אירוע קשה של הצפה בראשון לציון והיו צריכים לחלץ את הילדים עם אוטובוסים מבתי הספר. אנחנו לא לומדים כלום והדברים חוזרים משנה לשנה".
לדברי פרופ' פוצ'טר, אירועים של ירידת כמות גבוהה של משקעים בתוך זמן קצר הם תופעה שהולכת ומתגברת והיא מסוכנת. "כל ההצפות מתרחשות בתחילת העונה. אחר כך אין בעיה של פילטרים והעיריות מודעות לכך, ולכן עיקר הסכנה היא בתחילת העונה, שבה יש משקעים חזקים ביותר.
"בירושלים יש עמקים וגבעות. העמקים מועדים להצפות", הוא מוסיף. "צריך להגדיל את מערכות הניקוז כדי שיהיו מותאמות לגשמים החזקים. לפי כל הסימנים, כשנעבור את העיכוב של החורף צפוי חורף גשום בהרבה מהממוצע".

עוד הצפות בדרך


"הצפות מסוג זה הן משהו שהוא לגמרי צפוי כתוצאה מהתחממות כדור הארץ, שמביאה להגברה של תופעות קיצוניות, ובהן גשם חזק בזמן קצר או שבר ענן, כמו שהיה בשבוע שעבר. אלה דברים שיקרו יותר ויותר", מסכים חזאי אתר 'ירושמיים', בועז נחמיה. לדבריו, עונת הסתיו השנה היתה חמה ביחס לעונות הקודמות. "הסתיו הוכיח שזו לגמרי התחממות קלאסית של כדור הארץ, כי חם והטמפרטורות גבוהות ב־5 עד 7 מעלות יותר ממה שצריך להיות. הוא התנהג כמו ספטמבר ואז היה גשם בסגנון נוח, ואז שוב חוזרים לשרב. זו התחממות כדור הארץ".
3 צפייה בגלריה
הצפות בגבעת משואה
הצפות בגבעת משואה
הצפות בגבעת משואה
(צילום: שימוש לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצאים)

נחמיה מעריך מה צפוי לנו בהמשך: "רואים לקראת אמצע החודש שמתקרבים לטמפרטורות רגילות של נובמבר, בעוד 9-8 ימים רואים שתהיה התקררות. זה לא אומר שיהיה חורף אבל לפחות נגיע לטמפרטורות נורמליות לחודש הזה".
עם זאת, הוא סבור שדווקא יהיה חורף חם מהרגיל עם משקעים קרובים לממוצע. "לא צפוי להיות חורף קשה, אך צריך לסייג את הצפי בכך שאחוזי ההצלחה נמוכים מתחזית רגילה. הרשות אמורה להיערך אליו כמו לחורף רגיל, עם צפי לרוחות ולשלגים. עם זאת על מהנדסי ומתכנני הדרכים בעיר לקחת בחשבון שמערכות הניקוז צריכות לקלוט יותר מים בפרק זמן קצר שכן מדובר בתופעה שנראה יותר ויותר. השאלה אם הם מוכנים לזה".

עיריית ירושלים ערוכה? לא בטוח בכלל


כבר בסוף חודש אוגוסט האחרון התריע פרופ' פוצ'טר כי החורף הקרוב צפוי להיות קשה במיוחד ואף קרא לרשויות להיערך. פנייה לעיריית ירושלים העלתה אז את התגובה הזאת: "עיריית ירושלים נערכת לחורף הקרוב, כמו בכל שנה, בתיאום עם כלל גורמי החירום וארגוני העזר, כולל הטמעת לקחים מאירועי השנה החולפת ומוכנות לאירועי מזג אוויר קיצון. בעיריית ירושלים יש צוותים מקצועיים ובעלי ניסיון רב שהצטבר לאורך השנים וכולם ערוכים לכל תרחיש".
בפועל, על פי ההצפות החריגות נראה שלא ממש התכוננו שם לבאות, ורק ביום שני השבוע נערך בעירייה דיון בנושא ההיערכות לחורף, בהשתתפות מטה החירום העירוני וכלל אגפי העירייה. לפי הדיווח שנמסר, צוותי העירייה מבצעים גיזום וטיפול בעצים מסוכנים במרחב הציבורי, הושלם מלאי המלח לאירועי מזג אוויר חריג ושלג, חברת 'הגיחון' ממשיכה בניקיון מערכת הניקוזים העירונית.

עוד בחדשות:

"מה שמאפיין אותנו בהיערכות גם לחורף וגם לקיץ זו ההיערכות המקדימה", אומר מנכ"ל העירייה, איציק לארי. "לשמחתי ההיערכות הזו הוכיחה את עצמה בקיץ. מראש ניכשנו עשבים וצמצמנו מקרים של שריפות. גם בחורף אנו מבצעים היערכות מקדימה ובייחוד ניקוי של הניקוזים, ועדיין יש אירועים קיצוניים של גשם רב שיורד בזמן קצר. יש פה צוותים מנוסים ומקצועיים וטיפלנו במצבי קיצון. אנחנו מתכוננים לכל תרחיש, וגם היינו בתרחישים של שלג רב שנערם לפני כשבע שנים, עד כדי כך שירושלים הושבתה למספר ימים".
ובכל זאת, למרות ההיערכות היו הצפות בשבוע שעבר. "לפני כחמש שנים עשינו בדיקות. גילינו שכל ההצפות היו באתרי בנייה או שצמיג חסם פתח ניקוז. מאז הפקנו לקחים ואתרי הבנייה נערכים לחורף שלא יפגע בניקוזים ויהווה בעיה. מה שקרה בשבוע שעבר היה אירוע קיצוני שהסתיים מהר ובשלום, כמו שהוא היה כך הוא נעלם, אבל זה בהחלט אתגר שלנו להיערך בהתאם".