הנה חופשת הקיץ הגיעה אל סופה, ובענף התיירות כבר ניתן לסכם את השנה החולפת כ"ברבור שחור'. בצל המלחמה בדרום ובצפון, צווי 8 וביטולי טיסות, תיירות הפנים והחוץ כמעט ונכחדה, ומפונים רבים תפסו את חדרי בתי המלון בעיר.
4 צפייה בגלריה
סיור בנחלאות
סיור בנחלאות
קמפיינים והטבות למשיכת קבוצות. תיירים בעיר
(צילום: אלכס קולומויסקי)

אלא שכעת נעשים בירושלים מאמצים אחרונים לסייע לאנשי התיירות לשרוד עד סוף השנה, החל מסוכני הנסיעות, מדריכי הטיולים והמלונאים ועד לנהגי האוטובוסים וההסעות. 'קמפיין' ההצלה מסתמכת על אירועי הסליחות שמושכים מדי שנה אלפי ישראלים בטווחי גילאים שונים, בודדים לצד קבוצות מאורגנות.
חבילות האירוח המוצעות החל מחודש זה מגוונות, מביקור סטנדרטי בכותל או באיזה בית כנסת גדול ועד להצעות מושקעות הכוללות הופעות של פייטנים ושחקנים, וכן שירותים ופונקציות שגויסו בכדי שחווית הסליחות בעיר הקודש, תותיר רושם חזק בקרב המבקרים בעיר ותמשוך מהם כמה שיותר.
"יש קריסה כלל ארצית בקרב גורמי התיירות", אומרת מחזיקת תיק התיירות בעירייה, יעלה דה לנגה, בעצמה מדריכת סיורים עם ותק של כ-20 שנה. "כשזה קורה חייבים לפעול לגייס את כל מי שאפשר במישור של תיירות פנים, כשבראש ובראשונה "עניי עירך קודמים" ויש לדאוג קודם כל לדאוג לירושלמים שבחבורה. ממש חייבים להנשים את המערכת.
איך זה יבוא לידי ביטוי?
"ככלל נושא סיורי הסליחות זה בעיקר ההתמחות של המדריכים הירושלמים, ועל כן, בפתיחת אתרי המורשת תינתן להן עדיפות, כלומר הם יקבלו ראשונים הקצאות להירשם ורק לאחר מכן זה ייפתח לכולם".

4 צפייה בגלריה
סיורי סליחות בנחלאות
סיורי סליחות בנחלאות
יתרון למדריכים המקומיים. סיורי לילה בנחלאות
(צילום: שאטרסטוק)

מי נחלץ לסייע בעניין?
"המוצר שנקרא "סיור סליחות" הוא בבסיסו מוצר יקר יחסית ומורכב ממספר תחנות. לכן הסכמתה של הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) להרים את הכפפה בכיסוי חלק מעלויות ההדרכה ואף לשלם ישירות למדרכי הטיולים הוא צעד חשוב מאוד. הוא יביא להוזלה משמעותית כשלצד הטבות נוספות, סיורי סליחות יהפכו לאטרקטיביים ושווים לכל כיס".

4 צפייה בגלריה
דה לנגה
דה לנגה
דה לנגה
(צילום: פרטי)

"אנחנו גם חייבנו כל ספק וכל מפיק וכל מדריך לכלול בחבילה שהוא בונה גם ארוחת ערב באחת מהמסעדות בעיר לבחירתו ולפי התקציב שניתן לו על ידי הקבוצה או הארגון שמולם הוא עובד. גם ענף ההסעדה על סף וקריסה ויש לתת לו סיוע מיידי".

להתפלל, לישון, לבלות


גם בתי המלון קפצו על העגלה, והם מציעים לדוגמא, חבילה שמתחילה בלילה של סיורי סליחות ומופעי פייטנים, ובסופו מקבלים האורחים לינה וארוחת בוקר ביום שלמחרת. זאת כאשר קודם לכן החליטו בהתאחדות המלונות להמשיך את המבצע מהקיץ של לילה שלישי חינם לקבוצות מאורגנות, לכל חודש אלול וגם לכל תקופת חגי תשרי עד סוכות.

4 צפייה בגלריה
מלון ענבל
מלון ענבל
מגוון חבילות והצעות במלונות. מלון ענבל
(צילום: יואב דודקביץ')

כמו כן כל מי שמזמין אפילו לילה בודד במלון במהלך תקופת הסליחות, יקבל מהרל"י הטבה בדמות ארנק אלקטרוני עם 100 שקלים לטובת תשלום על אטרקציות תרבות ובילוי בעיר. ההטבה חלה גם לקבוצות, וכל סוכן שירכוש חבילה של סיורי סליחות עם לינת לילה בודד בבית מלון (כולל ארוחת בוקר), יקבל מאה שקלים לאדם למימוש בעיר בלבד.
במשרד למורשת נערכים מצידם לפתוח ללא תשלום רשימה ארוכה של אתרי מורשת, בהטבה שתישמר אך ורק לטובת קבוצות של סיורי סליחות. בנוסף, שני הגופים הללו ביחד עם העירייה יצרו סל של סיוע והטבות במיוחד למדריכי טיולים ירושלמים, כמו כן, באתר העירייה החליטו לאפשר למדריכים ירושלמים בלבד לפרסם ללא תשלום את הסיורים שלהם ולקדם את שיווקם.

הישרדות ראש בראש


אומנם מדריכי הטיולים הירושלמים בוודאי ישמחו לקבל עוד עבודה אך במקרה שלהם, עידוד הגעת תיירים לעיר לא תתורגם בהכרח לכיסם. נכון שהם הנהנים העיקריים מסל ההטבות ומהקמפיין המשולב, אבל אי אפשר למנוע זליגה של ההטבות גם לסוכני תיירות ומדריכי תיירים מחוץ לבירה.
"זה נכון שמרבית מובילי סיורי סליחות הם מדריכים ירושלמים", מעידה המדריכה הירושלמית הוותיקה אסתר סעד, "אפילו ערכנו לאחרונה באופן עצמאי שתי השתלמויות עבורם לטובת חיזוק הצד המקצועי, שיהיה הכי טוב ומעודכן שיש. אלא שיש גם תופעה הולכת וגוברת של מדריכים מהמרכז ומחוץ לעיר שסוגרים קבוצות ומצטרפים אליהם כבר מנקודת המוצא שלהם בהסעות מאורגנות. לכן ה"עוגה" לבסוף תתחלק בין כולם.
"אומנם לתקופת הסליחות יש פוטנציאל רב לשנות את המצב לטובה", סעד מסכמת, "אבל מדובר במשהו נקודתי בלבד שלא יכול לבוא כפיצוי מלא על שנה שלמה ובכלל לא ידוע עד מתי המצב הקיים עוד ימשך".