הוועדה המחוזית ירושלים החליטה להפקיד שתי תוכניות לאורך צירי הרכבת הקלה הכוללות 600 יחידות דיור - מחציתן דירות להשכרה, שטחי מסחר ותעסוקה ודיור מוגן. המיקום הוא בצומת הרחובות קינג ג׳ורג׳ ויפו — הנודע בתור ״צומת האיקסים״ המיתולוגי של ירושלים.
4 צפייה בגלריה
כך יראה המתחם החדש
כך יראה המתחם החדש
כך יראה המתחם החדש
(הדמיה: באדר אדרכילים)

צומת האיקסים הוא אחד מהצמתים הכי מפורסמים של ירושלים, הוא נחנך בשנת 1924 והוצב בו הרמזור הראשון בירושלים אי פעם. הוא קיבל את שמו כ״צומת האיקסים״ הודות לשני מעברי החציה הארוכים שחצו אותו באלכסון במשך עשרות שנים, עד שנת 2011 בה הוסב רחוב יפו למדרחוב.

4 צפייה בגלריה
כך יראה המתחם החדש
כך יראה המתחם החדש
כך יראה המתחם החדש
(הדמיה: באדר אדרכילים)
4 צפייה בגלריה
צומת האיקסים, לפני הרכבת הקלה
צומת האיקסים, לפני הרכבת הקלה
צומת האיקסים, לפני הרכבת הקלה
(צילום: חיים צח)

הפרויקט יוקם ב"מתחם קוקיא", בשטח כולל של כ-7 דונם. התוכנית כוללת כ-300 יחידות בשני מגדלים בגובה עד 35 ומסד בגובה 5 קומות שישלבו שטחי מסחר ותעסוקה. במפלס שבין הקומות מסחר ותעסוקה ובין מגדל המגורים, יוקמו מבני ציבור. התכנית כוללת 20% יחידות דיור קטנות עד 55 מ"ר.

4 צפייה בגלריה
הקו הכחול של הרכבת הקלה
הקו הכחול של הרכבת הקלה
הדמית הקו הכחול בצומת האיקסים
(הדמיה: צוות תכנית אב לתחבורה)

״כמו כן, התוכנית מקצה שטח עבור כניסה לתחנת רכבת ישראל המצויה בתחום התכנית, כהמשך לקו הרכבת המגיעה מתל אביב ונמל התעופה בן גוריון. באופן זה עתיד להיות המתחם משורת בצורה מיטבית על ידי תחבורה ציבורית עירונית ובין עירונית, ונגיש לתיירות״.


״התוכנית שמה דגש על שיפור המרחב הציבורי באמצעות הקמת מעבר אשר יהווה המשך של גן אנה טיכו המצוי מצפון לתוכנית ויחבר בינו לבין רחוב יפו. התוכנית הינה ביוזמת עזרא קוקיא ונערכה על ידי האדריכל הבין לאומי איאן באדר״.