פרויקט ענק במרכז העיר: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים בראשות מ"מ ראה"ע אליעזר ראוכברגר אישרה השבוע (ד') להפקדה את פרויקט הדוידקה במרכז ירושלים. מדובר בפרויקט פינוי בינוי מהגדולים ביותר שתוכננו בירושלים.
4 צפייה בגלריה
הירידה לתחנת הרכבת המהירה מהדווידקה
הירידה לתחנת הרכבת המהירה מהדווידקה
כך תיראה הדוידקה
(הדמייה: IBA)

פרויקט הדוידקה צפוי לשנות את פניו של רחוב יפו. מדובר בפרויקט פינוי בינוי ברחוב יפו 72, במסגרתו ייהרס הבניין הקיים ובו קיים כיום הוסטל, שטחי מסחר וכמה עשרות דירות. במקומם יוקמו שני מגדלי מגורים ובהם 270 דירות, מעל מספר קומות מסד, שיכילו שטחי מסחר, מלונאות ותעסוקה, בסך כולל של 42,000 מ"ר.
הפרויקט, שתוכנן על ידי האדריכלים איאן באדר מניו יורק (מי שתכנן גם את האגף החדש במוזיאון הלובר) ואהרן זילברשטיין מירושלים, צפוי גם לשפר את הכניסה לתחנת הרכבת הבינעירונית המתוכננת במקום, במסגרת הארכת הקו המחבר את תל אביב ונתב"ג לירושלים. את התכנית יזמו חברת א.ב.נ.ר אבן ישראל רזידנס וקבוצת בן דוד, בהובלתו של היזם הירושלמי נחום רוזנברגר.

4 צפייה בגלריה
מחאה ברחוב עזה
מחאה ברחוב עזה
מחאה ברחוב עזה
(הדמייה: IBA)

4 צפייה בגלריה
מכוניות בכיכר הדוידקה
מכוניות בכיכר הדוידקה
כיכר הדוידקה
(צילום: mynet)

לפי התוכנית, יתווספו שתי תחנות חדשות – במרכז העיר (בצמוד לפרויקט הדוידקה) ובמתחם החאן. הפרויקט במתחם הדוידקה יכלול כניסה לתחנת הרכבת, כולל פירי החירום הנדרשים לה, שהקמתם לא תדרוש שימוש במרחב הציבורי. מדובר על תחנה שתהיה בעומק של כ-80 מטר מתחת לאדמה, עם מעליות ותכנון מוסדר לשנע את רבבות הנוסעים.

קראו גם:

במסגרת הפרויקט יתבצע פיתוח מחדש של כיכר הדוידקה, המכילה אלמנטים היסטוריים ומהווה אחד מסמליה של ירושלים. הכיכר תהיה נגישה עבור הציבור הרחב, וגם הכניסה לתחנת הרכבת תמוקם באופן נוח מתוך הכיכר.
כאמור, על מנת לאשר את התכנית, נותר דיון בהתנגדויות, דיון בוועדה המחוזית ומתן תוקף, ולאחר מכן צפוי הפרויקט לעבור לשלב הביצוע ולצאת לדרך.
מ"מ ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית אליעזר ראוכברגר, ציין: "מדובר בתוכנית חשובה ביותר למרכז העיר ובעצם לירושלים כולה. הפרויקט האמור ינגיש את הרכבת הבינעירונית לשדה התעופה ולאזור מרכז הארץ לכל התושבים המתגוררים מסביב, וכן יחדש את כל האזור של כיכר הדוידקה".

4 צפייה בגלריה
כך תראה תחנת הרכבת החדשה ירושלים-מרכז
כך תראה תחנת הרכבת החדשה ירושלים-מרכז
כך תראה תחנת הרכבת החדשה ירושלים-מרכז
(הדמיה: פלג אדריכלים)

ראש העירייה, משה ליאון מסר: "כיכר הדוידקה היא סמל ירושלמי ותיק, והגיע הזמן לשדרג ולחדש אותו לטובת התושבים. פיתוח וחידוש מרכז ירושלים היה אחת המטרות המרכזיות שהצבתי לעצמי בכהונתי כראש העיר ואני שמח ונרגש לממש אותו".
יו"ר חברת א.ב.נ.ר, נחום רוזנברגר, מסר: "אנחנו מרגישים זכות להיות שותפים בבניינה של ירושלים. אני מאמין שהפרויקט יצעיד את מרכז העיר קדימה ויציב אותו בשורה אחת עם מיטב בירות העולם".
מנועם בן-דוד, יו״ר ״קבוצת בן-דוד״ נמסר: ״מדובר בפרויקט התחדשות עירונית בשילוב רכבת, שיעצים את החיבור בין כל חלקי מדינת ישראל לבירתה".