היסטוריה בבית החולים הדסה עין כרם: לאחר אינספור עיכובים, בימים האחרונים החלו נסיעות המבחן של הרכבת הקלה לבית החולים הדסה עין כרם. הקו האדום החל לפעול בעיר באוגוסט 2011 ואחרי דחיות רבות החלו עבודות להארכה שלו מ-14 ק"מ ל-22 ק"מ. בצפון ירושלים יוארך הקו משדרות משה דיין שבפסגת זאב ועד לשכונת נווה יעקב ויתווספו ארבע תחנות חדשות. בדרום ירושלים המקטע החדש יהיה מתחנת הר הרצל ועד להדסה והוא יכלול תוספת של שמונה תחנות חדשות.
2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בתחנת הדסה עין כרם
הרכבת הקלה בתחנת הדסה עין כרם
הרכבת הקלה בתחנת הדסה עין כרם
(צילום: מתנאל רחמים)
2 צפייה בגלריה
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
הדסה עין כרם
(צילום: יואב דודקביץ')

הפרויקט אמור היה להסתיים ב-2017 אך נדחה שוב ושוב. בינואר 2023 שרת התחבורה מירי רגב הגיע לירושלים והצטלמה עם ראש העירייה משה ליאון בנסיעות המבחן של המקטע הצפוני. ראש העירייה הצהיר אז שבקיץ 2023 הקו ייפתח לציבור. אחר כך הודיעו שזה יקרה "אחרי החגים", אלא שבשמחת תורה פרצה המלחמה.
לאחרונה פורסמו הדוחות הכספיים של חברת שפיר הנדסה לשנת 2023, שמקימה את המיזם עם החברה הספרדית "כאף". בדוחות נכתב כי המדינה הטילה קנסות בגין אי-עמידה בלוחות זמנים, ושבתגובה לכך שפיר הגישה תביעות בגין ביצוע עבודות מעבר להסכם הזיכיון. ב"שפיר" טענו כי עובדים מחו"ל שאחראים על ביצוע מבחני הנסיעה עזבו את הארץ עם פרוץ המלחמה, ובשל כך הפרויקט מתעכב. בסופו של דבר שני הצדדים התקפלו - התביעות והקנס בוטלו ובדוחות החברה נכתב כי המועד לתחילת ההפעלה יחול במחצית השנייה של 2024.


מצוות תוכנית אב לתחבורה נמסר: "הרכבת הקלה מקיימת נסיעות מבחן על ציר הדסה עין כרם / הנרייטה סאלד כחלק מההכנות לפתיחת הארכת הקו האדום. המבחנים השבוע בין השעות 9 בבוקר ל2- בצהריים. על פי התכנון, יחל הקו את נסיעתו עד להדסה עין כרם במהלך החודשים הקרובים ובכפוף לקבלת האישורים הרגולטוריים המתבקשים".
ובתוך כך, לאחר הפרסום ב-mynet על זינוק צפוי של 45% במחיר הנסיעה ברכבת, סגן ראש העירייה אדיר שוורץ ("התעוררות") פנה לח"כ זאב אלקין כדי לקדם דיון מהיר בכנסת. "מי שמגדיר את הרכבת הקלה בירושלים כשירות 'פרימיום' שמצדיק העלאת מחירים דרסטית כזאת ככל הנראה לא נסע בה מעולם", אמר שוורץ. "התכנון שמזין את הרכבת לא משאיר ברירה אלא לשימוש בה. במקום לעודד את התחבורה הציבורית כפי שראוי לעשות, הצעד הזה יפגע בה".
"ההחלטה לייקר בצורה דרמטית את עלות הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים היא איוולת מוחלטת", אמר אלקין, "שתפגע קשה בירושלמים רבים. זאת החלטה אנטי חברתית, שפוגעת קשה בירושלמים ותושביה".