מהפכת שבילי האופניים של ירושלים: העירייה מקדמת בימים אלה תוכנית אב אסטרטגית לתכנון וביצוע של שבילי אופניים לאורכה ולרוחבה של העיר ובסך כולל של 188 ק"מ. השבילים יקשרו את שכונות העיר הקרובות והרחוקות אל מרכז העיר, מערכות הסעה המוניות ומרכזי מסחר ותיירות.
4 צפייה בגלריה
שביל האופניים החדש בקרית המוזיאונים
שביל האופניים החדש בקרית המוזיאונים
שביל האופניים החדש בקרית המוזיאונים
(צילום: עיריית ירושלים)
השבילים יסללו בשכונות, צירים מרכזיים ולצד אוטוסטרדות, במטרה לאפשר גישה בטוחה ומהירה למרכז העיר, לאזורי המסחר (תלפיות), לשכונות ולתחנת הרכבת בכניסה לעיר באמצעות אופניים. כדי לשלב את השבילים במערך הכבישים השכונתי יבחנו שינויים בהסדרי התנועה הקיימים, אשר יתבטאו בין היתר בהגבלת מהירות לכלי הרכב באמצעות סימוני כביש. כמו כן, ייבחנו הקמת מעברים מיוחדים (מסילות או מעליות ייחודיות לרוכבי אופניים) שיאפשרו מעבר אופניים בין רחובות הנמצאים במפלסי גובה שונים.
עוד בחדשות:
השבילים יקושרו לצירי הרכבת הקלה ובכך יאפשרו גישה מהירה למערכות הסעת המונים ובכך יחסכו את הצורך בהחזקת רכב פרטי ויצמצמו את זיהום האוויר בעיר. תוכנית האב היא התפתחות של תוכנית החומש העירונית משנת 2018. עד ליום זה הוקמו 45 ק"מ של שבילי אופניים, ועוד 70 ק"מ נמצאים בשלבי תכנון וביצוע, לקראת השלמת היעד המופיע בתוכנית האב – כ-200 ק"מ של שבילי אופניים.
4 צפייה בגלריה
מפת שבילי האופניים הקיימת בירושלים
מפת שבילי האופניים הקיימת בירושלים
מפת שבילי האופניים הקיימת בירושלים
(צילום: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה)

בין הפרויקטים הנמצאים בתהליכי תכנון וביצוע ניתן למנות את:

שביל אופניים תחנה לתחנה - יחבר בין תחנת רכבת מלחה לבין תחנת הרכבת נבון/תחנת האוטובוסים בכניסה לעיר. עד כה נסללו שני המקטעים המרכזיים של השביל משכונת גבעת מרדכי ועד צפון גן סאקר בואכה בית החייל.
המקטע המחבר את שביל האופניים מכביש בגין ועמק הצבאים עד לגבעת מרדכי בהליכי ביצוע במסגרת עבודות הרק"ל. המקטע מצפון גן סאקר ועד תחנת נבון יסללו במסגרת פרויקט הכניסה לעיר. יש לציין כי פרויקט ''תחנה לתחנה'' הינו חלק מ"טבעת מילטון" (ע"ש מילטון גוטסמן) - טבעת שבילי אופניים באורך 17 ק"מ אשר תשמש לניידות במרחב העיר הפנימית.
שביל האופניים בשדרות רופין – מצומת מוזיאון ישראל ועד לצומת הג'וינט. שביל האופניים נמצא בתהליכי ביצוע.
שביל אופניים מתוכנן מצומת מוזיאון ישראל ועד לתחנת רכבת נבון - לאורכו של רחוב קפלן, אשר חוצה את קריית הממשלה, הכנסת, בית המשפט ומוסדות לאומיים נוספים.
שביל אופניים לסגירת טבעת מילטון - מכיכר צה"ל ועד למתחם התחנה הראשונה.
4 צפייה בגלריה
פארק המסילה
פארק המסילה
פארק המסילה
(צילום: לירן תמרי)
שביל אופניים (בפיתוח) מפארק גילה, לכיוון צומת פת והתחברות לטבעת מילטון.
שביל אופניים ברחוב דוד המלך - השביל נמצא בתהליך ביצוע בימים אלו ממש.
בנוסף פועלת העירייה להקמת שבילי אופניים למטרות פנאי. בין המיזמים למטרות אלו ניתן לציין את שביל סובב ירושלים, אשר נסלל במסגרת פיתוח פארק ירושלים הכולל מנהרת רכיבה המחברת בין פארק רפאים ופארק מוצא.
4 צפייה בגלריה
מפת שבילי האופניים המתוכננת בירושלים
מפת שבילי האופניים המתוכננת בירושלים
מפת שבילי האופניים המתוכננת בירושלים
(צילום: באדיבות צוות תוכנית אב לתחבורה)
שבילי האופניים בירושלים מבוצעים ומתוכננים ע"י עיריית ירושלים (תוך הסתייעות במימון ממשרד התחבורה), חברת עדן – החברה הכלכלית לפיתוח העיר, הרשות לפיתוח ירושלים, צוות תוכנית אב לתחבורה חברת מוריה ומשרד השיכון.
כזכור, החודש נחנך שביל אופניים מצומת מוזיאון ישראל ועד למשרד רוה"מ לזכרו של רוכב האופניים דניאל פינצי ז"ל שנהרג בתאונה לפני כ-9 שנים. העלות: 21 מיליון שקלים. בהמשך התכנית יוקם בית קפה, רחבות למשאיות אוכל ומתקני משחקים בקרית המוזיאונים.
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "שבילי האופניים הם אחד מהנושאים שאני מקדם באופן אינטנסיבי. אני סבור כי תחבורה ציבורית ותחבורה ירוקה הם הבשורה של העתיד וירושלים תהפוך תוך מספר שנים לעיר המובילה בארץ גם בתום התחבורה. נמשיך בשנים הקרובות לשדרג ולהוסיף שבילי אופניים בטוחים ונגישים לכל תושבי ירושלים ולאחר מכן נכניס גם קורקינטים שייסעו על השבילים באופן בטוח. סעו בזהירות".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים