בעוד המשטרה ממשיכה לחקור את מותו המזעזע של עובד אגף התברואה דוד זינו ז"ל, בני משפחתו זועמים ומאיימים להגיש תביעת ענק נגד עיריית ירושלים.
3 צפייה בגלריה
דוד זינו ז"ל
דוד זינו ז"ל
דוד זינו ז"ל
(צילום: מתוך עמוד הפייסבוק)

עיכוב רגע לפני הלוויה

ב־8 במרץ, בשעה שזינו (64) עבד בגבעת שאול, במתחם הלוגיסטי של הרשות המקומית, הוא נכנס מתחת לכף מנוף, כאשר המטרה היתה להתקין וו מיוחד במטרה לאפשר למנוף לשלוף פחים מוטמנים, כחלק ממבצע הניקיון העירוני לקראת פסח. אלא שאז אירע האסון הקטלני. הפועל שהפעיל את הכלי סגר את כף המנוף על העובד בזמן שהוא חיבר את הוו המיוחד. כתוצאה מהפגיעה נגרמה חבלה חמורה לאיבריו הפנימיים של זינו והוא פונה לחדר הטראומה בבית החולים שערי צדק. במשך כארבעה שבועות נאבק הפצוע על חייו, עד שנפטר ביום שני שעבר, כשהוא מניח אחריו אשה, שישה ילדים ו־16 נכדים.
בעקבות הפציעה הקשה פתחה המשטרה בחקירה, וכשעה בלבד לפני מועד ההלוויה היא ביקשה להעביר את גופתו של המנוח לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו־כביר.
3 צפייה בגלריה
מאות המתינו לקחת חלק בהלוויתו של עובד העירייה, דוד זינו
מאות המתינו לקחת חלק בהלוויתו של עובד העירייה, דוד זינו
מאות המתינו לקחת חלק בהלוויתו של עובד העירייה, דוד זינו
(צילום: אלינור פבריקר)
כפי שפורסם ב-mynet ירושלים, קרובי משפחה וחברים שהתאספו ביום שני שעבר באזור בית ההספד הספרדי בהר המנוחות זעמו על העיכוב בלוויה. "שייתנו לו סוף סוף לנוח בקבר", אמר אז אחד הנוכחים. בסופו של דבר ויתרה המשטרה על הנתיחה, ורק בסמוך לחצות הלילה הגיעה הגופה ומסע הלוויה יצא לדרך בנוכחות מספר קטן יחסית של בני משפחה ועמיתים לעבודה.

מפגש טעון עם ליאון

בני המשפחה האבלים טוענים כי המנוח לא קיבל את ההכשרה המתאימה כדי לבצע עבודה בצמוד לכף של מנוף. במשפחת זינו גם דרשו שראש העירייה משה ליאון יבוא לנחם אותם בשבעה, יאפשר להם להציג את השאלות הקשות, ויחשוף מידע שיאפשר להם להבין כיצד התאפשר אירוע כה חמור. ביום שישי שעבר הוא אכן הגיע, ולדברי המשפחה הוא אמר להם כי ללא קשר לחקירת המשטרה תיפתח חקירה פנימית של הרשות המקומית.
רחל, אשתו של ההרוג: "יש בעירייה אלפי עובדים שקופים. ההרגשה שלנו היא שדוד היה אחד מהם. אנחנו לא נשתוק עד שנדע בדיוק כיצד אירע האסון". לטענת רחל ושני ילדיו של דוד, אבי ואסתר – במהלך האשפוז של דוד במחלקה לטיפול נמרץ איש מנציגי העירייה לא בא לבקרם, לספק להם מענה לשאלותיהם או להנחות אותם כיצד להתנהל. ליאון הופתע מהדברים, וכעבור יומיים הגיע נציג מטעם העירייה לבית המשפחה ושמע את טענותיהם.

הפוגע חזר לעבודה כבר למחרת

בזמן שבו זינו היה בטיפול נמרץ נחרדה המשפחה לשמוע כי למחרת התאונה המזעזעת הגיע הפועל החשוד שגרם לפציעה ולמוות של עמיתו, לעבודה כרגיל. כאשר משפחתו של ההרוג ביקשו הסבר לכך, מנהליו השיבו כי מכיוון שהמשטרה לא עצרה אותו, להם בוודאי אין סמכות לפעול נגדו.
יצוין כי במשטרה טענו כי מכיוון שדווח להם בתחילה שמדובר בעובד שנפצע באורח בינוני לא נפתחה חקירה ואת השאלות בנושא יש להפנות אל משרד העבודה והרווחה. עוד נמסר כי גוף זה מוסמך ואחראי על תחקור תאונות עבודה שאינן קטלניות אך מוגדרות קשות.
רק לאחר הפנייה של mynet ו-"ידיעות ירושלים" למשטרה הבינו שם כי מדובר בפציעה חמורה ויצרו קשר עם בני משפחת המנוח, בניסיון לברר בין היתר את יחסי העבודה שהיו בינו לבין הפועל שגרם לאסון. הפועל הזה נדרש שלא להגיע לעבודתו במשך 14 יום.
3 צפייה בגלריה
המנוף שפגע בעובד. בני המשפחה נדהמו מתגובת המשטרה
המנוף שפגע בעובד. בני המשפחה נדהמו מתגובת המשטרה
המנוף שפגע בעובד. בני המשפחה נדהמו מתגובת המשטרה
(צילום: פרטי)
לטענת משפחת זינו, במשך תקופה ארוכה סירב דוד לעבוד עם אותו פועל וגם באותו יום ביקש שלא לעבוד איתו. למרות זאת, הם שובצו יחד ועבדו שעות ספורות עד שהתרחש האסון.
מהעירייה נמסר כי הם מביעים צער על פטירתו של העובד ושולחים תנחומים למשפחה. עוד נמסר בתגובה: "ראש העירייה, מנכ"ל העירייה והמנהלים הבכירים שומרים על קשר טוב עם המשפחה ועושים הכל על מנת לסייע לה. העירייה ממתינה בשלב זה לתוצאות החקירה והבדיקה של משרד העבודה ומשטרת ישראל ותפעל בהתאם".
יצוין כי ברשות המקומית בחרו שלא להשיב לשאלה אם מהנדס מכונות אישר את התקנת הוו ואם למנוח היתה הסמכה להתקין את הוו או אישור לעמוד מתחתיו. הם הסבירו זאת בכך שחקירת המשטרה נמצאת בעיצומה.
מהמשטרה נמסר: "חקירת המקרה החלה מייד עם קרות התאונה ודיווח הועבר על ידי המשטרה לחוקרי משרד העבודה. נוסיף ונציין כי חקירת המקרה טרם הסתיימה ולאחר שתסתיים יועברו חומריה לעיון והחלטת הפרקליטות כמקובל".