הישג לסוחרים ולתושבים בעמק רפאים אבל המאבק עוד ארוך: למרות החלטת בית המשפט לעניינים מינהלים לבטל את החלטת הוועדה המחוזית בדבר מעבר התוואי הקן הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים, הדיון המחודש הצפוי בוועדה המקומית ולאחריו במחוזית לא יגרור עיכובים בהקמת הקו.
1 צפייה בגלריה
הקו הכחול. מעבר הרכבת במושבה
הקו הכחול. מעבר הרכבת במושבה
הקו הכחול. מעבר הרכבת במושבה
(הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה)
הקו הכחול נמצא כבר תקופה ארוכה על שולחן הדיונים אך על פי החלטת העירייה העבודות בשטח יחלו רק לאחר סיום העבודות לקו הירוק, המתבצעות בימים אלו בכל רחבי העיר. כמו כן, עוד טרם הוצאו כלל מכרזים לעבודות הקו הכחול. כך שההליך החוזר, עליו החליט בית המשפט, לבחינת קטע קטן באורך התוואי כולו לא יגרור עיכובים בביצוע.
יש לציין כי למרות שמדובר בהישג משמעותי לתושבים ולבעלי העסקים במושבה הגרמנית המתנגדים למעבר הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים, הדרך לבחירת חלופה אלטרנטיבית לתוואי מעורר המחלוקת עוד ארוך. ולא מן הנמנע כי בסופו של יום ועדת התכנון המחוזית תחזור ותאשר, לאחר דיון מחדש ושמיעת המלצות הוועדה המקומית, את החלטתה שבוטלה.
(עמק רפאים ב- 360 מעלות. הדמיה: תכנית אב לתחבורה)

תגובות:

עו״ד ומתכנן ערים איתמר שחר, ממובילי קבוצת 'רכבת בעמק': "בית המשפט דחה את מרבית טענות המתנגדים שנדונו בפסק הדין, וקיבל טענה אחת - טענה פרוצדורלית, הנוגעת לשאלה האם היה מקום שהוועדה המקומית תדון בשנית במקטע עמק רפאים בשנת 2018, אחרי שכבר דנה והמליצה עליו במסגרת הקו הכחול בשנת 2016.
"בכל תולדות מדינת ישראל לא היו 800 מטרים שהושקעו בהם כל כך הרבה משאבים תכנוניים ודיונים של ערכאות שונות, כמו מקטע הרק"ל עמק רפאים. כל גורמי המקצוע האובייקטיביים שבחנו את הנושא תמכו בתוואי עמק רפאים והתנגדו לכל פגיעה בפארק המסילה, ואנו סמוכים ובטוחים שהוועדה המחוזית, המוסמכת להכריע בעניין, תשוב ותאשרר את החלטותיה להעביר את הקו בעמק רפאים, לטובת כלל תושבי האזור והעיר".
מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים נמסר: "אנו לומדים החלטה ונבחן כיצד להתקדם".
מעמותת רפאים במושבות נמסר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, שאחרי מאבק של שנים פסק שמאבקנו למען ירושלים צודק, תוך התייחסות לכלל טענותינו הצודקות והחזיר את הדיון המתייחס לסוגיית צביון ועתיד המושבות והעיר לוועדה המחוזית, לוועדה המקומית, למועצת העיר ולראש עיריית ירושלים למציאת חלופה נכונה למושבות ולעיר.
"אנו בטוחים שניתן למצוא אלטרנטיבות שמכבדות את ההיסטוריה של ירושלים ואף את הצורך של כל תושביה ברכבת קלה, יעילה ונוחה. תוכנית שתסייע לתכנן תוואי חלופי לרחוב עמק רפאים שישרת את כל תושבי האיזור והעיר ללא פגיעה באלמנטים היסטוריים שהוכרזו לשימור והם נחלת כל אוהבי ירושלים ומוקיריה. אנו בטוחים שבימים אלה של מגיפת הקורונה גם למצבם של הסוחרים אשר נפגעו קשות מסגירת עסקיהם, יהיה משקל רב, המתחשב בפגיעה האנושה שיחוו במידה וחלילה יוקם קו רק"ל בשכונה".
תגובת העירייה: "בהתאם להחלטת בית המשפט לעניינים מינהליים, תוכנית מעבר הקו הכחול של הרכבת הקלה במקטע עמק רפאים תעלה לדיון נוסף בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ובהמשך גם בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.
"מדובר במקטע באורך של כ- 800 מטרים, אשר מאפשר את חיבור הקו הכחול בצורה מלאה אל שכונות קריית יובל, מלחה, גוננים, תלפיות וארמון הנציב. עיריית ירושלים, באמצעות צוות תכנית אב לתחבורה, פעלה ופועלת במטרה לקדם את הקמת הקו הכחול, תוך בחינת כל החלופות האפשריות ובחירת האפשרות הטובה ביותר.
"כידוע, הוועדה המחוזית, שאישור התכנית הוא בסמכותה, דנה בחלופות רבות למקטע זה והחליטה כי חלופת עמק רפאים היא הנכונה ביותר. עוד יצוין כי פסק הדין עוסק בתקופה שלפני הבחירות לראשות ולמועצת העיר ולא לתקופת כהונתו של ראש העירייה ירושלים, משה ליאון. עיריית ירושלים תמשיך לקדם את התחבורה הציבורית בעיר לרווחת כלל תושביה ולרווחת הציבור הבא בשעריה".