2 צפייה בגלריה
הדמיה של הרכבת הקלה בעמק רפאים: צוות אב לתחבורה
הדמיה של הרכבת הקלה בעמק רפאים: צוות אב לתחבורה
הדמיה של הרכבת הקלה בעמק רפאים: צוות אב לתחבורה
"זה בהחלט לא סוף פסוק", כך מסרה רבקה שרגא, יועצת מטה המאבק נגד מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים בשיחה עם מיינט ירושלים.
למרות ההתנגדויות, החליטה ועדת המשנה של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים לקדם את החלופה לפיה הקו הכחול של הרכבת הקלה יעבור בעמק רפאים. כמו כן, ההחלטה אינה סופית והפעילים לא מתכוונים לוותר, כך מסרו.
עוד הוסיפה שרגא: "צפוי עוד מאבק ארוך בוועדת הערר הארצית ובערכאות משפטיות. לא הופתענו מההחלטה במחוזית וחבל רק שבמקרה זה לא יושם הנוהל שלא דנים בתוכניות במחוזית לפני שזה נידון בוועדה המקומית".
"נילחם עד טיפת המרץ האחרונה"
אסף אובספלד, בעל סניף ארומה ושותף במשרד עורכי דין ברחוב שבחר בראש העירייה, משה ליאון התאכזב הבוקר: "זה קרב שהפסדנו בו והמלחמה כל כך ארוכה, ממש לא מודאג. ראיתי במשה ליאון אדם שהבטיח כל מיני הבטחות, ולצערי אנחנו מבינים היום שאותם כוחות שפעלו בזמן תקופת כהונת ברקת פועלים גם עכשיו. משה ליאון נכנע להם, 130 בתי עסק ברחוב עמק רפאים, וקרוב ל-1,300 עובדים 'הולכים להיעלם'".
אם הרכבת בסופו של דבר תעבור בעמק רפאים אתה צופה עזיבה המונית של עסקים? "חד משמעית לא יהיה לאף אחד זכות קיום. כל הזמן מנסים להשוות אותנו לרחוב יפו במרכז העיר, אין השוואה בשום פרמטר, לא במיקום, לא ברוחב (12 לעומת 25 ברחוב יפו), לא בתנועה של רכבים, אבל בעיקר אם מנסים להשוות, בעמק רפאים רוב בעלי העסקים שוכרים את החנויות".
המטרה של הרכבת בעמק רפאים היא לחבר בין צומת גן הפעמון לצומת אורנים. "מצאנו חלופה שאומרת שאפשר להעביר את הרכבת למעבר תת קרקעי, והוצאנו עליה כל כך הרבה כספים, אבל זה לא שווה שום דבר".
קראו גם: למרות ההתנגדויות: הרכבת הקלה תעבור בעמק רפאים פרסום ראשון: רגע לפני שהוא עוזב - ברקת ינסה לאשר את מעבר הרכבת בעמק רפאים מיוחד למיינט ירושלים: כך תיראה הרכבת הקלה בעמק רפאים ב-360 מעלות
מה שמאפיין את רוב אוכלוסיית תושבי המושבה הגרמנית, הסביר אובספלד, "כולם בגיל השלישי צפונה, כולם בתחושה חסרת אונים לא יודעים איך יגיעו לבית שלה, איך יגיע אמבולנס אליהם, שאלות שאנחנו לא חושבים עליהם. ומה במקרה של פיגוע? באמצע הכביש יש גדר הפרדה, איך ייכנסו רכבי הצלה? רכבת זה לא משהו שאפשר להסית הצידה. הם אמרו שימצאו לזה פתרון. אי אפשר לשבת ולהאמין שיהיה בסדר. נילחם עד טיפת המרץ האחרונה. אני מעריך שב-10 שנים הקרובות לא תהיה שם רכבת".
לא מופתעים
כמו כן, פחות מחודש לפני עזיבת ראש העירייה הקודם, ניר ברקת, למיינט ירושלים נודע כי ברקת ניסה להעביר את הדיון לוועדה המחוזית ללא כל התנגדות התושבים, כפי שנעשה בנושא מכללות צה"ל בעין כרם.
באשר לכך מגיבים בעמותת 'רפאים במושבות': "ההחלטה המלאה של הוועדה המחוזית עדיין לא הגיעה לידינו, ולכן נגיב עליה בהרחבה כאשר נקרא את לשון ההחלטה המלאה. אין כל דבר מפתיע בהחלטת הוועדה המחוזית, חשנו היטב את הלך הרוח במהלך הישיבות ולכן איננו מופתעים מהחלטתם. יחד עם זאת, מנוי וגמור איתנו להמשיך ולהאבק בהחלטה זו בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותנו.
2 צפייה בגלריה
המושבה הגרמנית. עמק רפאים. צילום: אדווה חולי
המושבה הגרמנית. עמק רפאים. צילום: אדווה חולי
המושבה הגרמנית. עמק רפאים. צילום: אדווה חולי
"במקרה של הרכבת בעמק רפאים אנו מחזיקים בידינו מכתב של 11 חברי מועצה הדורשים מניר ברקת לקיים דיון בוועדה המקומית ולעצור את הדיון במחוזית. הוא כמובן התעלם מן הפנייה. כל מי שהחוק קרוב לליבו צריך לקום ולמחות נגד הנוהלים הפסולים בהם נקט ברקת ללא כל קשר לעמדתו בקשר לתוואי הרכבת".
"זו מלחמה על עתיד ירושלים ועל נכס בירושלים"
מרדכי אברהם, יו"ר המאבק הקודם מסר בשיחה עם מיינט ירושלים כי הוא אינו מופתע: "ציפינו לזה. זו תגובה יזומה ויש מאחוריה כל מיני אינטרסים שנברר אותם. אין קשר בין ההחלטה לבין העובדות, היא נעשתה בצורה שהיא לא חוקית, ואת זה נסביר בבית המשפט.
"אנחנו לא מתכוונים לוותר, נמצה את כל ההליכים שאפשר ולא נעצור עד שנגיע לעליון. זו מלחמה על עתיד ירושלים ועל נכס בירושלים, ולא ניתן לדבר הזה ללכת לאיבוד בגלל גחמה של מישהו או אינטרס. צריך לבדוק מה הסיבות שזה מתנהל כך. פארק המסילה הוא החצר האחורית שלנו, לא נפגע בו".