55 ילדים וילדות בירושלים, החל מגילאי לידה, מחפשים בית חם: ב'מכון סאמיט', המפעיל מזה 17 שנה שרות של גיוס וליווי משפחות אומנה באזור ירושלים, מתארים את הקשיים אותם הביאה הקורונה, ואת הצורך לגייס משפחות אומנה חדשות.
1 צפייה בגלריה
מחפשים משפחות אומנה ל-50 ילדים
מחפשים משפחות אומנה ל-50 ילדים
מחפשים משפחות אומנה ל-55 ילדים
(צילום המחשה: shutterstock)
"הילדים מופנים אלינו על ידי רשויות הרווחה, מדובר בילדים בסיכון, ובדרך כלל ברמת סיכון גבוהה, שלא יכולים להישאר בבית. הילד מביא איתו את הפגיעות שלו – ילדים שיוצאים מהבית על רקע הזנחה, התעללות, מצב נפשי של הורים שלא מסוגלים לטפל בילדים, הורים במאסר, משתמשים בסמים, יש מי שמשתקמים כעבור זמן קצר, ויש מי שלא", מתארת אורית עמיאל, מנהלת השירות למשפחות אומנה במכון סאמיט.
עוד בחדשות:
שניים מהילדים המחכים היום למשפחת אומנה הם אח ואחות בני 6 ו-8, שהוצאו שניהם מבית האם הביולוגית על רקע חשיפה למצבי סיכון. "האחים הם ילדים לאם יחידנית, שהוצאו מהבית על רקע של הזנחה, קושי כלכלי מאוד גדול, ומצבי סיכון שהילדים היו בהם. הם נמצאים כרגע במשפחת קלט חירום. זהו פתרון שמיועד לטווח זמן קצר, עד חצי שנה מקסימום – אלא שהם נמצאים שם כבר שנה, בציפייה למשפחת אומנה", מתארת רוני ברמץ, רכזת השמה בעמותה.
"מקרה נוסף הוא של תינוק בן שנה, שנמצא גם הוא במשפחת קלט. הוא הוצא מהבית על רקע קשים זוגיים מאוד גדולים שהיו בין ההורים, קושי שלהם לטפל בו כראוי, אלימות שהוא היה חשוף אליה, הזנחה", מתארת ברמץ.
"מחכה היום למשפחת אומנה גם ילד בן 10, שסובל מבעיות תקשורת, אך משתלב כיום בכיתה רגילה. ילד מאוד אהוב, בלי בעיות התנהגות בכלל, שהוצא מביתה של אם חד הורית שסובלת מקשיים נפשיים, ועל הרקע הזה לא הצליחה לטפל בו. ילד שממש מחכה למשפחה אוהבת". אומרת ברמץ. "מקרה נוסף הוא של ילדה בת 6, אמא שלה סובלת ממחלה נפשית, ההורים גרושים, האבא קיבל אותה אליו לזמן קצר – אך הבין שהוא לא מסוגל לגדל אותה לבד. גם היא נמצאת היום בקלט חירום ומחכה למשפחה. ילדה מתוקה, טובה, שצריכה הרבה מאוד תשומת לב אוהבת".
"הילדים מגיעים אלינו דרך מערכות הרווחה, לעתים לאחר שהוצאו מהבתים בצו בית משפט. מגיעים ילדים החל מגיל לידה", מתארת עמיאל. "אלא שכרגע יש מחסור מאוד גדול במשפחות שישמשו כאומנה. אנחנו רואים את השפעת הקורונה ממש בחודשים האחרונים. כאשר הילדים היו בבתים, ומחוץ למסגרות, לא נחשפו למערכת החינוך, לא היו במסגרות חינוכיות אחרות – אי אפשר היה לדעת מה עובר עליהם. מאז שמערכת החינוך חזרה לפעול – מופנים אלינו הרבה יותר ילדים. לדעתי אנחנו רק בתחילת העלייה, ככל שיותר יחזרו לבית ספר נראה עלייה במספר הילדים שמופנים".
"בירושלים במיוחד, כדי למצוא בית לילד – צריך להגיע לאוכלוסייה מאוד מגוונת של משפחות שמוכנות לשמש כאומנה, להגיע לכל המגזרים. באיזור ירושלים יש לנו מחסור מאוד גדול במשפחות חילוניות למשל".
מכון סאמיט, המפעיל מזה 17 שנה שרות של גיוס וליווי משפחות אומנה באזור ירושלים והדרום ומסייע למאות ילדים ונוער בסיכון.
רוצים להצטרף למשפחות האומנה של מכון סאמיט? לפרטים נוספים ניתן לפנות למכון באמצעות האתר או באמצעות המייל - etionsummit@gmail.com .
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים