דוח חדש של מבקר המדינה חושף ליקויים בעבודת בית הדין הרבני בירושלים. כידוע, לטיפול במקרה חירום המחייב צו שיפוטי מיידי, כמו למשל כשיש חשש שאחד מבני הזוג יעזוב את הארץ, מתקשרים לקווי החירום של בית הדין האזורי למשפחה או לבית דין רבני. אלא שבאתר האינטרנט של בתי הדין הרבניים לא מוצגים המספרים של קווי החירום, בניגוד לאתר בתי המשפט.
1 צפייה בגלריה
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
בית הדין הרבני בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
לכן, בלית ברירה, אלה שנמצאים במצוקה נאלצים להגיע פיזית אל בתי הדין הרבניים ולראות בכניסה לבניין שֶלט שעליו מספרי הטלפון הנדרשים. בדוח מבקר המדינה נכתב: "בעוד בבתי הדין באשקלון ובפתח תקווה מוצב השלט מחוץ למבנה, כך שמתאפשרת נגישות למידע גם בעת שהמבנה סגור, בבית הדין האזורי בירושלים השלט מוצב בתוך המבנה, ולכן במקרי חירום, כשהמבנה סגור, אין גישה למידע זה".

מסרון? מה זה בכלל?

הנהלת בית הדין טענה בתגובה כי למרות נסיונותיהם להסדיר הצבת שלט מחוץ למבנה השכור, האישור לא התקבל. המבקר המליץ להנהלת בתי הדין לשקול להפעיל קו טלפון ארצי או אזורי לטיפול במקרים דחופים וגם לוודא שבכל בית דין יוצב שלט שעליו מספרי חירום מחוץ למבנה, ובכלל זה בירושלים.
אגב, בכלל בתי הדין הרבניים בארץ לא פועלת מערכת לשליחת מסרונים ועדכונים לציבור המתדיינים והמייצגים. דבר זה הפתיע את מבקר המדינה, בשל העובדה שהשנה היא 2021. ההמתנה הממוצעת לדיון ראשון בתיק גירושין בירושלים, ב־2019, עמדה על 77 ימים. בבירה נפתחו באותה שנה 638 תיקי גירושין, בהשוואה ל־769 בתל אביב, הגם שמספר התושבים בירושלים כפול.
המבקר מתניהו אנגלמן ציין כי במטרה לשפר את השירות הניתן לציבור וכדי להקל על הזוגות המתגרשים ומשפחותיהם, הוא ממליץ שהנהלת הגוף הזה תוודא כי כלל בתי הדין הרבניים מקיימים דיון ראשון בתיקי גירושין עד 75 יום לאחר פתיחתם, כפי שנקבע בתוכנית העבודה.
ב־2019 נפתחו בירושלים 336 תיקי מזונות ילדים, בהשוואה ל־348 בתל אביב. זמן ההמתנה לדיון ראשון בתיק מסוג זה בבית הדין הרבני בירושלים היה 87 ימים בממוצע. ממוצע ימי ההמתנה לדיון ראשון בתיקי מזונות בתיקי הסדרת החזקת ילדים היה 91 ימים בירושלים, ו־378 תיקים נפתחו בנושא זה באותה שנה.
מכיוון שפעמים רבות דיונים על הסדרי החזקת ילדים נובעים מכך שהילדים בסכנה, כתב מבקר המדינה: "מומלץ כי הנהלת בתי הדין תסדיר ותקבע יעד לקביעת דיון ראשון בתיקי הסדרת החזקת ילדים, לרבות במקרים דחופים, שבהם קיימת חשיבות רבה יותר בקביעתם".
מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר: "בית הדין הרבני האזורי בירושלים ממוקם בבניין משרדים שבו שוכנים משרדי ממשלה רבים. אנו בודקים אפשרות להבליט את השילוט מול בעלי הנכס על רקע המגבלות השונות שאינן תלויות בנו. הנהלת בתי הדין מקבלת כל הערה כביקורת בונה לייעול השירות הניתן לציבור. יצוין כי מהירות הדיונים התייעלה מאוד בשנים האחרונות וזמני ההמתנה התקצרו באופן משמעותי. עם זאת נמשיך לעשות כל מאמץ כדי לזרז את משך הדיונים במידת האפשר".
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים