הותר לפרסום: עסקת הנשק שבוצעה בחניון מתחם הרכבת, מטעני הדמה והחשוד שנטמן לו פח על ידי סוכן משטרתי. וגם: כך הביאו גורמי ביטחון באוסטריה לחשיפה של סוכן נשק אחר בירושלים.
1 צפייה בגלריה
חניון מתחם הרכבת. ביקש אקדח ואבק שריפה
חניון מתחם הרכבת. ביקש אקדח ואבק שריפה
חניון מתחם הרכבת. ביקש אקדח ואבק שריפה
(צילום: יואב דודקביץ')

הדרישה: עיסקה בתוך 24 שעות

השבוע חושף מיינט ו"ידיעות ירושלים" כי ביחידה המרכזית הפעילו בתקופה האחרונה סוכן משטרתי שזכה לכינוי 'אבו אל נור'. העצור בפרשה, תושב מזרח ירושלים בשם מוחמד עבאסי, ביקש להצטייד באמצעי לחימה ומטעני נפץ. במחוז קיבלו על כך מידע מודיעיני והחליטו לבצע עיסקה כדי לתפוס את עבאסי 'על חם'. לקראת סוף מאי השנה יצר החשוד קשר עם הסוכן המשטרתי וביקש שזה יספק לו אבק שריפה שחור, שמשמש להרכבת מטענים, וגם אקדח מסוג גלוק 45. לעבאסי היה תנאי קשוח: הוא רצה את הסחורה בתוך 24 שעות בלבד.
עוד בחדשות:
אבו אל נור נענה ללוח הזמנים הצפוף שהציב לו החשוד. לא חלפה יממה והוא טלפן לעבאסי והודיע לו כי כל הציוד שביקש מוכן. יום לאחר מכן אסף אותו הסוכן ויחד נסעו השניים לחניון מתחם הרכבת בירושלים.
אבו אל נור העביר לחשוד שקית ובה שני מטעני דמה המכילים ניטרוגליצרין ודיפניל־אמין. בעת שביצעו את העיסקה שוחחו השניים על יכולת ההרס של המטענים ועל הדרך הנכונה להפעילם. זמן לא רב לאחר ביצוע העיסקה נעצר עבאסי.

הטוויסט המפתיע

לקראת סוף יולי הוצגה בבית המשפט רשימת העדים שמביאה המשטרה כדי להרשיע את עבאסי. על מנת שלא לחשוף את זהות הסוכנים שפעלו במסגרת המבצע, נמחקו שמותיהם של חלק מעדי התביעה והם הוצגו כמספרים. עדי תביעה נוספים מופיעים בכתב האישום בכינויים בלבד. כך מצוין עד המכונה רינו, עד אחר שמכונה מרסל, וגם איש משטרה בשם מיכה.
אלא שלמרות שהיה נראה כי במשטרה הולכים 'בכל הכוח' על התיק, לפני כחודש חל טוויסט מפתיע. ימים ספורים לאחר הבקשה לקיים בתיק הליך של שמיעת ראיות, בין הפרקליטות לסנגורו של עבאסי נרקמה עסקת טיעון שבמסגרתה הוא הודה בעבירה של נסיון החזקת נשק. רוכש המטענים הוא דמות בטחונית ידועה. עבאסי השתחרר רק לפני מספר חודשים לאחר שריצה שבע שנות מאסר בגין עבירות בטחוניות חמורות, ביניהן קשירת קשר לביצוע פשע, ייצור ונשיאת נשק.

החשיפה האוסטרית

מה הקשר בין סוכן מספר 600147 ממשטרת אוסטריה לבין עסקת נשק בירושלים?
נתחיל דווקא מהסוף - בית המשפט המחוזי בעיר גזר לאחרונה על תושב מזרח העיר תשעה חודשי מאסר לאחר שהורשע בעבירה של ניסיון לבצע עסקת נשק. מה שיוצא דופן בפרשה זו הוא הדרך שבה הגיעה משטרת המחוז לאותו חשוד. תחילת הפרשה היתה כאשר סוכן מטעם המשטרה הפדראלית האוסטרית עקב אחר מספר אתרים בינלאומיים ברשת, שיש חשד כי מתבצעות בהם עסקאות נשק. כאשר נכנס לאחד האתרים הוא הבחין כי קיימת בקשה של תושב מזרח ירושלים לרכוש אקדחים.
מחירון נשק לא־חוקי
רימון רסס: 4,500 שקל
מטען חבלה: 350 שקל
טיל כתף: 60 אלף שקל
רובה: 67-52 אלף שקל
על פי כתב האישום, הנאשם ניסה לרכוש אקדח מסוג גלוק 19 ואקדח נוסף באמצעות האתר האינטרנטי. הסוכן האוסטרי יצר עימו קשר והשניים סיכמו על רכישת אקדח בסכום של 1,400 דולר בתוספת עמלות. איש המשטרה האוסטרי הבטיח לשלוח את האקדח לישראל באמצעות חברת משלוחים בינלאומית דיסקרטית. "בהתאם לסיכומים הנאשם העביר לסוכן את התמורה באמצעות מטבע וירטואלי מסוג ביטקוין", מצוין בכתב האישום. לאחר מכן הוחלף אתר ההספקה בטענה שהאתר הקודם "אינו יציב". הנאשם החל לבצע מספר פעולות במטרה להסדיר את הגעת האקדח אליו. בין היתר הוא בדק באתר חברת השליחויות את מספר ההזמנה ששלח לו הסוכן, וזאת בתדירות גבוהה ולעיתים מספר פעמים ביום, עדות ללחץ שבו היה נתון.
אביו של הנאשם, עורך דין במקצועו, הופתע מהמעשים של בנו. במסגרת הטיעונים לעונש הוא ציין כי בנו גדל במשפחה נורמטיבית וכי הם מאוד כעסו כאשר נודע להם על נסיון רכישת הנשק.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים