הוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, אישרה היום (ב') סופית את התוכנית למעבר הקו הכחול של הרכבת קלה ברחוב עמק רפאים, זאת לאחר שקיבלה את המלצת הוועדה המקומית. בהחלטתה קראה הוועדה למגישי התוכנית "לפעול לקידומה ביעילות ובהקדם האפשרי, וזאת נוכח חשיבותה של התוכנית לעיר ולהמשך פיתוחה".
כזכור, באוגוסט 2020 קבע בית המשפט המחוזי ירושלים, כי התוכנית תוחזר לדיון נוסף בוועדה המחוזית לאחר שזו תקבל את המלצת הוועדה המקומית. בהמשך לפסק הדין של בית המשפט המחוזי, ביום 16.09.2020, התקיים דיון בוועדה המקומית בעניינה של התוכנית. לאחר בחינת החלופות להתוויית קו הרק"ל, הוועדה המקומית קבעה בהחלטתה כי החלופה שהופקדה בוועדה המחוזית, היינו חלופת רכבת על הקרקע ברחוב עמק רפאים, היא החלופה הנכונה והראויה, והיא ממליצה עליה לוועדה המחוזית.
עוד בחדשות:
תוואי הרכבת בעמק רפאים שאורכו כקילומטר, מחבר בין צומת הרחובות עמק רפאים ודרך בית לחם (בצפון) לבין צומת אורנים (בדרום) והוא כולל הקמה של תחנת נוסעים במרכז הרחוב. בנוסף, מציעה התוכנית שינוי בהסדרי התנועה ברחוב אשר יצמצמו באופן משמעותי את התנועה החולפת הרבה העוברת כיום ברחוב וגורמת למטרדים סביבתיים קשים באזור. בחלקו הצפוני של הרחוב תפעל הרכבת באמצעות מסילה בודדת וזאת בכדי שלא לפגוע בגישת רכב פרטי לתושבי הסביבה.
מקטע עמק רפאים משלים את תוואי "הקן הכחול" של הרכבת הקלה המקשר את אזור דרום ירושלים - ובפרט את שכונת "גוננים" - אל מערכת הסעת ההמונים ברכבת קלה בירושלים.
בהחלטתה קבעה הוועדה המחוזית כי לחלופה על קרקעית בעמק רפאית יש יתרונות רבים בהיבטים תחבורתיים, סביבתיים ואורבניים: "בהיבט התחבורתי, החלופה מציעה פתרון תחבורתי למערכת הרכבת הקלה, בכך שהיא משלימה את שלוחת מלחה של הקו הכחול, ומאפשרת את חיבור שכונות דרום העיר לרשת הרכבת הקלה. כמו כן, הוועדה כי ביצוע מקטע של מסילה בודדת, לא יעכב את תפעול הרכבות ולא יפגע בשירותיות של הקו, זאת בהתבסס על חוות דעת שקיבלה מחברת "סיסטרא" (החברה הצרפתית המייעצת לתוכנית אב לתחבורה).
"בהיבט הסביבתי, מצאה הוועדה כי בטווח הארוך, חלופת עמק רפאים היא העדיפה ביותר מאחר ותביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר וברעש ברחוב עמק רפאים בשל הצמצום המשמעותי בשימוש של כלי הרכב.
"בהיבט האורבני, הרכבת תביא להפחתה דרסטית של רכבים, משאיות ואוטובוסים ברחוב ותהפוך את הרחוב לנעים יותר לשהייה ובכך תתרום לכל השימושים הקיימים ברחוב (מגורים, מסחר, תעסוקה ושימושים ציבוריים). מעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים, יביא לחשיפת רבה של הרחוב לנוסעי הרכבת בעוד שהחלופות האחרות מונעות את החשיפה הזו ממי שעמק רפאים אינו היעד שלו. כמו כן, חלופה זו אף מחזקת את האופי של הרחוב כרחוב היסטורי. הפחתת תנועת כלי הרכב והחלפתה בתנועת רק"ל החולפת אחת לכמה דקות תשווה לרחוב אווירה רגועה ופסטורלית יותר, כפי שנעשה ברחובות היסטוריים בעולם כגון ברמן, רומא, וברן".
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, הדגישה את תרומתו הרבה של הקו הכחול לירושלים: "מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. התוכנית מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשיה, תעסוקה ומסחר. הקו צפוי לשפר באופן משמעותי את מערך התחבורה הציבורית בעיר ואת הקשר בין חלקיה".
"מכת מוות לעסקים כאן"
מרדכי אברהם מעמותת "רפאים במושבות", המנהלת את המאבק הציבורי של הסוחרים והתושבים נגד מעבר הרכבת בעמק רפאים, מסר: "העניין בשום צורה ואופן אינו גמור. זה לא סוף פסוק. יש שופטים בירושלים. נעשה כל מה שעומד לרשותינו בחוק למנוע את המעבר של קו הרכבת בעמק רפאים. מי שמפיץ כאילו אנחנו בעד מעבר הרכבת בפארק המסילה טועה ומטעה. יש חלופות אחרות. ההדמיות היפות שדואגים לפרסם של הרחטב עם הרכבת שקריות. כי בפועל יהיו חייבים להציב הפרדה וגדר בין הרכבת לכביש ויהיו 11 צמתים לאורך התוואי הקצר. זה יהיה אסון תחבורתי לכל האזור ולא רק תושבי וסוחר המושבה ייפגעו מכך".
מיכל שפייר, מבעלי חנות 'נישה' מסרה: "מעבר לשלב העבודות הארוך שיזיק לכולם ויימשך זמן לא מבוטל. גם לאחר מכן כשהרכבת תעבור כאן זה יהיה גרוע לעסקים לתושבים וגם ייפגע באופי הרחוב הקסום. ההשוואה לרחוב יפו אינה במקומה. וכאן זה לא יעבוד. עמק רפאים הוא רחוב צר באופן משמעותי וכאן מתכננים להעביר גם רכבת וגם כביש רגיל. הכל יהיה חסום ולא יהיה מקום ללקוחות שלנו לחנות".
דובי גולדברג בעלי סופר המושבה בעמק רפאים מסר: "אני מאוד מעורב בנושא מראשית התהליך. התוואי המוצע כיום לא היה כזה בתוכנית המקורית. המעבר של הרכבת בעמק רפאים זה שינוי ואילוץ שהוכנס על ידי ראש העירייה הקודם, ניר ברקת.
"מדובר יהיה במכת מוות לעסקים כאן. לא הרבה ישרדו וגם במצב הקיים בכלל חלק ניכר לא יזכה כלל להגיע לשלב של סיום העבודות. אני מקווה ומאמין שבסוף מישהו יתעשת ויעצור את האסון ואת מעבר הרכבת ברגע האחרון. פשוט חבל. ניתן למנוע את ההרס העסקי של שדרת עסקים שלמה בעיר. צריך מישהו עם אומץ ומספיק יושרה שימנע את ההרס הצפוי. להצטער בדיעבד אחר כך יהיה מאוחר ומיותר".
לעדכונים נוספים - חדשות ירושלים