"תעזרו לנו למנוע נקמה יהודית באוכלוסייה הערבית במזרח העיר". זה מה שמבקשים בכירים בקהילת 'שובו בנים'. על רקע העימותים הקשים שפרצו בשבועות האחרונים בין יהודים לערבים, מנהיגים בשכונות היהודיות שעל קו התפר מתריעים מפני אירועי אלימות שעלולים לפרוץ בכל רגע. בחסידות הידועה, שחלק מחבריה מתגוררים ברחוב החומה השלישית הנושק לשכונות הערביות, מתריעים: "אנו חוששים שבני הנוער ייצאו למסע נקמה נגד ערבים בערב שבועות, הידוע גם ככה כתקופה שמועדת לפורענות באזור הזה. ירי הטילים לכיוון העיר רק הגביר כאן את הזעם. זה ייגמר באסון".
2 צפייה בגלריה
צעדה של ארגון להב"ה ליד שער שכם
צעדה של ארגון להב"ה ליד שער שכם
צעדה של ארגון להב"ה ליד שער שכם
( צילום: עמית שאבי)

התראה חריגה

ההתראה החריגה, שמגיעה דווקא מהחסידות הסגורה, מעלה חשש כי צעירים יהודים חברי הקהילה ייצאו בערב שבועות לפגוע בערבים. "אנחנו מבקשים למנוע את האסון הבא. בני הנוער להוטים במיוחד לצאת למסע נקמה לנוכח האירועים שמתרחשים בישראל בכלל ובירושלים בפרט בשבועות האחרונים". לדברי הגורם בחסידות, "בכל שנה בערב חג מתן תורה יש מתיחות גבוהה מהרגיל בין יהודים לערבים. השנה המתיחות גדולה הרבה יותר. אנחנו מבקשים להרחיק מאות מבני הנוער מהשכונה על מנת שלא ייצאו להתעמת עם ערבים. אנחנו מבקשים סיוע מהרשויות שיקצו לנו מתחם לקיים בו פעילויות ולמנוע את ההרוג הבא".

למנוע לינץ'

הגורם התייחס לנסיון הלינץ' בנהג ההסעות הערבי איברהים חמד, שהותקף ברחוב החומה השלישית בידי עשרות יהודים, כשבמהלך האירוע נדרס למוות איתמר בן אבו ז"ל. "זה בדיוק האירוע שאנחנו מבקשים למנוע. הפעילויות שאנחנו מבקשים לקיים אמורות להעסיק את הנוער שלנו. רק לפני מספר חודשים בני נוער יהודים רגמו באבנים את נהג ההסעות והאירוע הסתיים באסון – אנחנו מרימים דגל אדום במטרה למנוע את האסון הבא".
בחסידות פנו לעירייה בבקשה כי תקצה להם מבנה שבו יתקיימו פעילויות עבור בני הנוער במטרה להוריד את גובה הלהבות בשכונה. בחסידות מבקשים שבעה מדריכים ושני מרצים שיעבירו תכנים לימודיים לבני הנוער.
גורם אחר בחסידות אמר: "אנחנו חוששים מהרצח הבא, אחרי האסון של פורים ובוודאי אחרי המהומות על קו התפר בחודש האחרון והטילים השבוע לכיוון ירושלים. אנחנו מתריעים בפני הרשויות לקחת את נושא הנוער היהודי לטיפול באופן רציני ולתת את הכלים הנכונים למדריכי הנוער בשכונות התפר. אנחנו מבקשים למנוע את הרצח הבא בחג השבועות ודורשים שהמינהלים הקהילתיים יפתחו את שעריהם לפעילות במהלך החג השבועות לנוער הנושר".
דרך חיל ההנדסה, הסמוכה לחומה השלישית, נחשבת לקו תפר בין השכונות החרדיות לשכונות הערביות. בשבועות האחרונים נרשמו באזור הזה מספר אירועים אלימים שכללו יידוי אבנים לעבר רכבים של יהודים שעברו במקום. אחד מיושבי הרכב סיפר: "זרקו עלינו פחיות ואבנים כאילו נכנסנו לעזה. המשטרה לא הגיעה אלינו, אנחנו אלה שהגענו לשוטרים". חרדי נוסף שביקש לעבור בשכונת שייח' ג'ראח, סיפר: "הגעתי לחזק את האחים שלי בשכונת שמואל הנביא. הם לא יכולים להוציא את האף מהבית. אני עצמי מפחד להיכנס לשוליים של המקום. חשבתי שאולי המשטרה תלווה אותי ותשמור עלי. בחיים לא חשבתי על זה שאצטרך לעבור בפחד, במיוחד לא בירושלים. הייתי מצפה שאוכל ללכת בירושלים מתי ולאן שארצה".

היסטוריה אלימה במיוחד

העימותים בין צעירי השכונה לצעירים הערבים אינם נושא חדש. האזור מלא בעימותים בלתי פוסקים. אולם כבר שנים רבות לא היה מתח כה רב באזור. כך, בצד הערבי של מוסררה מספרים לא פעם על התנכלויות על בסיס יומיומי.
2 צפייה בגלריה
התאונה במאה שערים בפורים ואיתמר בן אבו ז"ל
התאונה במאה שערים בפורים ואיתמר בן אבו ז"ל
התאונה במאה שערים בפורים ואיתמר בן אבו ז"ל
(צילום: פרטי)
העימותים הרבים באזור כוללים הצקות מילוליות, ומשם מתחיל יידוי אבנים. אלא שזה לא נעצר כאן. היו גם מקרים של ונדליזם חמור ותקיפות פיזיות. פרט למקרה המזעזע שהסתיים במותו של בן אבו ז"ל, זכורה אז התקפה על המינהל הקהילתי של מוסררה - 'בית קנדה'. צעירים חרדים קלטו שסטודנטים ערבים בדרכם למינהל. לאחר זמן לא רב, כאשר הם הגיעו לבית קנדה עצמו החלו יידויי אבנים על הבניין. למזלם של הנמצאים בו החלונות במתחם חסינים בפני אבנים, ולאחר דקות ארוכות של פחד בקרב יושבי הבניין היידוי הסתיים והמבנה נותר שלם.
לבד מכך, צעירים ערבים מעידים על לא פעם מכות שהם חוטפים, לצד אלימות מילולית קשה. אולם השבוע הלוהט שעבר על העיר מגביר באופן ממשי את החשש כי בחג השבועות הקרוב יהיה אובדן של חיים.
לעדכונים נוספים – חדשות ירושלים