ד"ר אהרון קרני (76) פרש לאחרונה לגמלאות אחרי 47 שנים, ומתברר שאירוע בודד מהתקופה בה הוא היה עדיין סטודנט לרפואה, גרם לו להתמחות ברפואת משפחה והשפיע על תפיסת העולם שלו. "הגענו לגבר עם חשד להתקף לב ואז מנהל המחלקה פתח בלי רשות את המגירה של הארונית שלו, ומצא שם ביסו קוויטים מלוחים וממתקים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אהרון קרני
ד"ר אהרון קרני
ד"ר אהרון קרני
(צילום: כללית)

הוא הוציא את התוכן ושם אותם על הגוף של הפציינט שהיה מכוסה בשמיכה, נזף בו על יד כולם ואמר: 'תגיד, אתה רוצה למות'? החולה ענה 'זה לא מפחיד אותי'. "בהפסקה חזרתי אל החולה ושאלתי 'למה אמרת את הדבר הזה?' והוא ענה: 'אני המקרה הראשון בעולם שעשו לי צינתור מסוג מסוים, והיה לי דום לב במהלך הצנתור. הייתי מת כמה דקות עד שהחיו אותי והייתה לי תחושה של מנוחה שאני לא מכיר כמוהה. כל הצרות שלי, הכל היה פתאום קל יותר ויכולתי להסתכל על הכל בצורה אחרת ומאז מוות לא מפחיד אותי. ההנאות שלי חשובות לי, אם זה לעשן, ואם זה לאכול מלוח ואם זה לאכול מתוק, ואני ארסן אותן רק במידה מסוימת כי המוות לא מפחיד אותי".
2 צפייה בגלריה
הפרידה מד"ר קרני בבית זית
הפרידה מד"ר קרני בבית זית
הפרידה מד"ר קרני בבית זית
(צילום: דוברות כללית)

ד"ר קרני נשוי לטובה, מיילדת-בית שגם היא יצאה לאחרונה לגמלאות, אב לשלושה וסב לחמישה. לאורך השנים הוא עבד כמומחה לרפואת משפחה במקומות שונים וביניהם בית שמש, עמק האלה, מעלה החמישה וב-17 השנים האחרונות עבד מטעם שירותי בריאות כללית בבית זית.
לרופא מומחה ברפואת משפחה שעובד בכפר, יש את הפריבילגיה שהוא מטפל בדרך כלל במשפחות שלמות ובדורות של המשפחה. הוא יודע על הפציינטים שלו יותר ממה שיודע בדרך כלל רופא משפחה בעיר". על השאלה מה הוא היה רוצה לשנות במו קצוע, הוא משיב: "שרופא לא יישחק בגלל תנאי העבודה שלו. שתהיה לו מספיק תמיו כה מהמערכת, שכר הוגן, אפשרות להשתלם ולהשתתף בכנסים ולעשות מחקרים. המקצוע הזה יכול להיות מאוד שוחק". למה אתה מתגעגע בעבודה מהתקופה שבה התחלת? "בעבר לא היה מחשב אז כתבו ביד והייתה אפשרות לשבת מול הפנים של הפציינט.
היום רוב האנשים באים לרופא והשולחן והמסך חוצצים ביניהם. בהתפתחות רפואת משפחה נסדר את השולחן צמוד לקיר באופן שהפציינט והרופא יושבים באותו צד של השולחן, הפציינט יושב על יד פאה אחת של השולחן והרופא ליד הפאה אחרת, ושניהם רואים את המסך".


ובחזרה לסיפור מההתחלה, מתברר כי ד"ר קרני גם לא מפחד לדבר על מה שמפחיד את כולנו, בייחוד מאז 7 באוקטובר. "הרבה אנשים שחושבים על מוות, חושבים דברים פסימיים", הוא אומר, "אני חושב שזה חלק מהחיים, כמו הרבה דברים ואין ברירה. מה שאנחנו מתבקשים על ידי הקוסמוס, על ידי הבריאה, זה לעשות את המעברים האלה בצורה הרמונית ובצורה שנתפתח ממנה".