התפתחות בפרשת הילד אופק טאוב, שלפני 11 שנה הפך לצמח לאחר שהונשם בפחמן דו חמצני: מסתמן כי ועדת הקובלנות של משרד הבריאות עומדת לפטור מאחריות את איציק קרא, האח שתיפקד בתקופה המדוברת כאחראי על חדרי הניתוח.
2 צפייה בגלריה
עמיעד ורות טאוב, ההורים של אופק
עמיעד ורות טאוב, ההורים של אופק
עמיעד ורות טאוב, ההורים של אופק
(צילום: דנה קופל)

מי אשם?

מטרת הוועדה היא להכריע מי אשם ברשלנות שגרמה לצוות הרפואי לחבר פעמיים את התינוק בן שבעת החודשים לפחמן דו־חמצני במהלך ניתוח לבבי פשוט, מה שהוביל לפגיעה קשה במוחו. לבד מהאח, מי שעוד עומדים לדין בבית הדין המשמעתי הם שני רופאים (שאחד מהם כבר נפטר מאז הפרשה, א.פ). כעת גובר החשש בקרב מקורביהם שמי מהם יישא באחריות למקרה.
הטעות הטרגית אירעה למרות שאחד הרופאים המרדימים הבכירים בהדסה, ד"ר יובל מרוז, התריע כחודשים שלפני האירוע מספר פעמים בפני ההנהלה על הדמיון המסוכן בין שני הברזים – של הפחמן הדו־חמצני ושל החמצן, ועל מיקומם הסמוך.

2 צפייה בגלריה
פרופ' וייס
פרופ' וייס
פרופ' וייס
(צילום: אוהד צויגנברג)

תשעה חודשים לפני האסון כתב ד"ר מרוז לפרופ' יורם וייס (מנכ"ל בית החולים כיום, אשר בעת האירוע שימש כמנהל מחלקת הרדמה, א.פ) כי צריך לתקן את המפגע "לפני שחולה יונשם ב-100% פחמן דו חמצני וימות". אך על פי דו"ח משרד הבריאות, הברזים לא סולקו מהחדר, אלא נצבעו בצבעים שונים. למעשה, עברו חודשים רב עד שהם הוצאו מהחדר.
בפברואר האחרון, הבאנו כאן את עדותו של פרופ' יורם וייס בפני הוועדה: "כשהדבר הובא אלינו על ידי ד"ר מרוז, חשבתי שאף שזה לא תחום שהוא באחריות שלנו, אבל באמת מתוך מחשבה שיש לנו מחויבות לביטחון החולה וייתכן שתהיה פה פגיעה משמעותית – יש מקום להתערב. פניתי למר קרא ושוחחנו על זה. בעקבות השיחה הזאת בא מר קרא ואמר לי שהאחריות על כך היא שלו ושהוא יטפל בזה".
עו"ד יונתן ברג, התובע מטעם משר הבריאות, חקר את פרופ' וייס בעניין: "במכתב שקיבלת מד"ר מרוז כתוב שיומיים אחרי האירוע הברז (של ה-CO2; א.פ) היה עדיין מחובר לקיר".
קראו גם:
פרופ' וייס עונה: "מרגע שקרה האירוע, בהתייעצות עם מר קרא, מינינו ועדת ביטחון. היא התכנסה ועשתה בדיקה של כל הנהלים בחדר ניתוח. מה שכותב ד"ר מרוז ב-9 במרץ, כי היות והוא נכנס לחדר ושוב הברז היה מחובר לקיר הוא מחליט להתפטר מהוועדה".

הברז הסורר

כאן המקום לציין שגם אחרי ההתפטרות הזו לא הוסר הברז המסוכן, והוא נותר מוצמד לקיר כארבעה חודשים נוספים.
משרד הבריאות: "המשרד משתתף בצערה של המשפחה. במסגרת ההליך הוגשו קובלנות נגד שני רופאים ואח. בימים האחרונים התקבלה החלטה בעניינו של האח והיא הועברה לצדדים הרלוונטיים. המשרד מפרסם החלטות משמעתיות כשהן הופכות לחלוטות. ההליך נגד שני הרופאים תלוי ועומד. משרד הבריאות נמצא בקשר ישיר עם המשפחה וימשיך לעדכן אותה בהליך, כמקובל".
האח קרא סירב להגיב לידיעה.