1 צפייה בגלריה
שטינמנץ, הדגם ואחד הילדים המטופלים. "לומדים להכיר את הסביבה". צילום: דוברות הדסה
שטינמנץ, הדגם ואחד הילדים המטופלים. "לומדים להכיר את הסביבה". צילום: דוברות הדסה
שטינמנץ, הדגם ואחד הילדים המטופלים. "לומדים להכיר את הסביבה". צילום: דוברות הדסה
בכנס שערך בית החולים הדסה עין כרם ובו השתתפו 90 רופאי ילדים מאזור ירושלים, נחשפו חידושים במחלקה המטולוגיה (טיפול במחלות דם) ואונקולוגיה (טיפול במחלות סרטניות) של גיל הילדות. פרויקט חדש בהדסה גילה כי 90 אחוז מהילדים חולי הסרטן שבעבר היו מורדמים מדי יום במשך כל תקופת ההקרנות - הצליחו לעבור את הטיפול ללא שימוש בהרדמה מלאה.
ד"ר גל גולדשטיין מנהל המחלקה: "מחלקת המטואונקולוגיה בהדסה עין כרם מטפלת במאות ילדים בשנה במחלקת אשפוז ובמחלקת טיפול יום. המחלקה בעין כרם מקבלת מדי שנה מעל 100 ילדים חדשים עם מחלות סרטניות. טיפולי הקרינה מצריכים שכיבה ללא תזוזה. אפילו שינוי זעיר במיקום האיבר המוקרן, ובמיוחד אם מדובר באזור המח, עלול לגרום לנזק לרקמות הבריאות.
"מזה יותר משנה צוות בית הספר מתרגל פעוטות וילדי גיל הגן לעבור טיפולי קרינה ללא הרדמה. מאז החל פרויקט זה, כ-90% מהילדים בגילאי 2-5 שבעבר היו מורדמים מדי יום, במשך כל תקופת הקרינה מצליחים לעבור את הטיפולים ללא שימוש בהרדמה מלאה. בעינינו זהו הישג לכל הצדדים - לצוות הרפואי ובעיקר לבריאותם הגופנית והנפשית של הילדים. דוגמא נוספת הינה שילוב טיפולים משלימים בתכנית הטיפולים שלנו".
במחלקה פועלת מטפלת בשיטת פלדנקרייז - שיטת טיפול תנועתי המבוססת על שיפור תפקוד גופני ונפשי. הטיפול בילדים מתרחש בין כותלי המחלקה בחדר טיפולים מיוחד, לעיתים בהגעה לבדיקות הביקורת וגם בילדים המאושפזים. המטפלת משתתפת בישיבות הצוות, ותכנית הטיפול נקבעת יחד עם הצוות האמון על הטיפולים האונקולוגים השגרתיים. פרט לכך, צוות בית הספר מנסה לתת מענה לצרכים הרגשיים והלימודים בעזרת צוות מורים וכן מטפלים באמנות, במוזיקה וביבליותרפיסטית.
"שילוב של כימותרפיה, קרינה וניתוחים עשוי להביא להחלמה למרבית הילדים עם גידולים. אולם לצערנו יש לא מעט מקרים שבהם טיפולים אלו אינם מספיקים. במחלקה בעין כרם יש פרויקט אבחון גנטי במקרים המוגדרים כמחלות סרטניות 'קשות לטיפול'. במקרים בהם האונקולוג מעריך כי הגידול לא יגיב, או במקרים בהם הגידול אכן לא הגיב, לטיפולים השגרתיים – מתבצע ניתוח גנטי מפורט של ה-DNA של תאי הגידול. הדגימות נשלחות לארה"ב ולאחר מספר שבועות מתקבלת תשובה שלעיתים עשויה לספק טיפול חלופי לכימותרפיה או קרינה", הסביר.