2 צפייה בגלריה
הדסה עין כרם. צילום: רפי קוץ
הדסה עין כרם. צילום: רפי קוץ
הדסה עין כרם. צילום: רפי קוץ
מעדיפים רופאים מבחוץ: שני מנהלי מחלקה הסתובבו השבוע בכעס רב במסדרונות הדסה עין כרם. על פי גורמים שונים הסיבה לכעס הייתה הכוונה להביא רופאים מבתי חולים אחרים, ככל הנראה תל השומר, כדי לנהל את המחלקה שבראשה הם עומדים.
אותם שני מנהלים סיפרו לאנשים הקרובים להם שהם שוקלים לעזוב, אולי אפילו לבית החולים המתחרה שערי צדק. אלא שמבט מעמיק יותר על תחלופת מנהלי המחלקות והרופאים הבכירים בהדסה מצביע על תופעה של ממש: מאז נכנס המנכ"ל פרופ' זאב רוטשטיין, לתפקידו לא פחות משמונה בכירים עזבו ובמקומם הובאו שחקני חיזוק מבתי חולים אחרים.
העדפה ברורה לרופאים מבחוץ
עוד לפני שנתחיל במסכת השמות, חשוב לציין דבר אחד: הכל נעשה על פי הכללים ובכל אחד מהמקרים הוצא מכרז לבחירת מנהל מחלקה חדש. אלא שבמקרים הללו התוצאה הייתה זהה ובוועדה שהורכבה לשם כך, המורכבת מנציגי ההנהלה, רופאים בכירים ומנהלי מחלקות מהדסה, נבחר רופא שאינו נמנה על צוות הרופאים של בית החולים.
כאמור, מאז נכנס לתפקידו כמנכ"ל, פרופ' רוטשטיין הנחית כאן לא פחות משמונה רופאים בכירים מבחוץ. זה התחיל ביוני 2017, אז הובא ד"ר גל גולדשטיין, המטו־אונקולוג בכיר מבית החולים שיבא תל השומר, כדי להחליף את מנהל מחלקת המטולוגיה ואונקולוגיה לילדים, פרופ' מיכאל ויינטראוב בניהול המחלקה. באוגוסט 2017 היה זה ד"ר רון כרמלי, מומחה בכירורגיה כללית וכירורגיית כלי דם, שהובא כמנהל החדש של המחלקה לכירורגיית כלי דם בהדסה. רון כרמלי היה מנהל מחלקת כלי דם בבית החולים 'כרמל' בחיפה.
בנובמבר 2017 מונה ד"ר שלום (מיקי) מיכוביץ למנהל של המחלקה לנוירוכירורגיה ילדים במרכז הרפואי הדסה. הוא עבד 26 שנים במרכז 'שניידר' לרפואת ילדים והחליף בתפקיד את ד"ר מוני בניפלא, שעבר לנהל את היחידה לנוירוכירורגית ילדים ברמב"ם.
בנובמבר 2018 מונה ד"ר ליאור כ"ץ, מומחה בגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, למנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד בבתי החולים של הדסה בירושלים. הוא הגיע מבית החולים שיבא והחליף בתפקיד את פרופ' רן אורן שיצא לגמלאות.
והרשימה נמשכת: ד"ר ינון בודה, ששימש בתפקידו האחרון כסגן מנהל בית החולים השרון, החליף בינואר 2019 את ד"ר אשר שלמון כסגן מנהל בית החולים הדסה עין כרם. ביולי 2019 היה זה פרופ' עופר אמיר מ'פוריה' שזכה במינוי היוקרתי לניהול המחלקה הקרדיולוגית בעין כרם. רבים ציפו לראות את פרופ' חיים דננברג, מנהל היחידה לצנתורי לב בהדסה, מקבל לידיו את ניהול המחלקה, אך גם הפעם הבחירה הייתה ברופא שמגיע מבית חולים אחר.
בנובמבר 2019 נרשמו שני מינויים שכאלה: פרופ' תמר פרץ־יבלונסקי, 67, פרשה מתפקיד ניהול המערך האונקולוגי (והמשיכה לעבוד כאונקולוגית בכירה בבית החולים הדסה) אך לתפקיד מונה פרופ' אהרון פופוביצר מבית החולים בילינסון, עוד מינוי חיצוני. בנוסף, פרופ' עופר אמיר נכנס לתפקיד מנהל מערך הלב בהדסה והחליף את פרופ' חיים לוטן.
"למלא את הדסה באנשי רוטשטיין"
מי שפחות אוהבים את המדיניות הזו הם חלק ממנהלי המחלקות בהדסה. "הגענו לתפקידים בכירים ולעיתים קרובות הוחלפנו באנשים שלתחושתנו פחות מתאימים", אומר השבוע אחד ממנהלי המחלקות שהוחלף ברופא שהובא מבית חולים אחר. "התחושה היא שההחלטה לא נסובה סביב יכולות או ותק או דרגה, אלא אך ורק מתוך רצון להביא אנשים שנבחרים כנאמנים למנכ"ל".
2 צפייה בגלריה
 פרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל הדסה. צילום: אוהד צויגנברג
 פרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל הדסה. צילום: אוהד צויגנברג
פרופ' זאב רוטשטיין מנכ"ל הדסה. צילום: אוהד צויגנברג
"פרופ' רוטשטיין יכול להגיד שבסופו של דבר מי שמחליט זו ועדת המכרזים", מספר בכיר אחר, "אבל התחושה שלנו היא שיש דברים אחרים מאחורי זה".
בכיר אחר מוסיף: "פרופ' רוטשטיין רוצה למלא את הדסה באנשים משלו והוא לא מתבייש בגישה הזאת", מספר בכיר אחר שהוחלף, "הוא הגיע לכאורה כדי לנהל מוסד כושל והוא רוצה לעשות זאת בשיטות שלו. את מי הוא מביא להנהלת המחלקות? אנשים שיעשו בדיוק את מה שהוא יגיד להם. אחרי שהוא הביא אותם מבית חולים אחר ונתן להם תפקיד בכיר – רוב הסיכויים שהם לעולם לא יתייצבו נגדו".
אותם רופאים שכועסים מתארים את המנכ"ל כדמות שאנשי המקצוע מעדיפים שלא להסתבך איתה. "אפשר לומר הרבה דברים על האיש ואופן פעולתו, אבל אני מעדיף להוריד את הראש ולהתעסק בענייני", אומר השבוע בכיר בהדסה שחש את האדמה רועדת תחת רגליו. "להפוך את רוטשטיין לאויב שלך זה בהחלט לא משהו שאתה רוצה לעשות", אומר בכיר אחר.
אותם רופאים טוענים שעל מנת לעמוד על ההצדקה להבאת שחקני חיזוק מן החוץ, יש לבחון את הביצועים של הדסה מרגע תחילת העבודה שלהם. "התחושה שלי היא שבעידן פרופ' רוטשטיין הדסה הולכת ומאבדת את היוקרה שלה", אומר אחד מהם. "תחושה נוספת היא שבאופן סיסטמתי הוא לא מצמיח אנשים מבפנים, אלא מנחית אנשים מבחוץ. מרגע שהבנתי שזה לא אישי, אז גם הפסקתי להיעלב מזה. לאור העובדה שהוא עשה את זה במספר רב של מקרים, ברור שזו השיטה שלו. לכן לא הרגשתי שנבחר אחר על פני כי לא היו מרוצים מהתפקוד שלי, אלא כי יש כאן אינטרס ברור להכניס את האנשים שיכולים למלא פונקציה מסוימת. זה כמובן לא הוריד מתחושת האכזבה והפגיעה, אבל מצד שני זה גם לא ברמת היעלבות מקצועית על כך שהובא אדם שהיכולות שלו טובות יותר או שהידע שלו רב יותר".
תגובה: "הדסה אטרקטיבית מאוד לרופאים מוכשרים"
מהדסה נמסר: "על פי חוקת בית החולים, נבחרים מנהלי מחלקות על ידי ועדת תחרות המכילה את הרופאים הבכירים ביותר במרכז הרפואי.
"היות ובשנים האחרונות מתחרים בממוצע מספר רופאים על כל עמדה ניהולית, מצביעה על כך שהדסה אטרקטיבית מאוד לרופאים מאוד מוכשרים, כאלה מתוך הארגון וכאלה מחוץ לארגון.
"צוות הדסה והנהלתה מאוד מרוצים מהשינוי ומבטיחים גם בעתיד לבחור את המוכשרים והטובים ביותר לתפקידים הבכירים בהדסה".