2 צפייה בגלריה
החיישן. צילום: דוברות אלי"ן
החיישן. צילום: דוברות אלי"ן
החיישן. צילום: דוברות אלי"ן
מה עושה משפחה דתית כאשר מכשיר ההזנה המלאכותית של הבן שלהם לא מפסיק לצפצף בשבת? במרכז פל"א בבית החולים אלי"ן הצליחו למצוא פתרון לסוגיה זו, כמו גם לרבות אחרות.
רבים מתושבי מדינת ישראל נמנים עם אוכלוסיית שומרי השבת ומוגבלים מבחינת האפשרויות הטכנולוגיות שעומדות לרשותם בשאר ימות השבוע.
מרבית שומרי השבת מברכים על הניתוק הקבוע מהטכנולוגיה, אך לצד השקט שמביאה עימה השבת הם נתקלים בלא מעט בעיות הנובעות מהצורך להשתמש בטכנולוגיה בשל מצבם הבריאותי. לדוגמה משפחתו של חיים, פעוט בן שלוש ששוחרר לביתו לאחר תקופת שיקום ממושכת באלי"ן, כשבביתו הוא מחובר למכשיר 'קנגרו' להזנה מלאכותית. הוריו של חיים גילו כי בכל פעם שמכשיר ההזנה מסיים את פעילותו הוא מצפצף ומתריע ואת הצפצוף אפשר להפסיק רק על ידי לחיצה על כפתור הכיבוי. בכל ימות השבוע מדובר באקט פשוט ביותר, אך השבתות בביתו של חיים הפכו רועשות במיוחד, שכן לא היה ניתן לכבות את הצפצוף הטורדני.
בני משפחתו פנו אל הרב והיועץ ההלכתי של בית החולים, צבי פורת, ואל מרכז פל"א (פתרונות לילדים אלי"ן) שבבית החולים, שבו מפתחים פתרונות טכנולוגיים שמותאמים באופן אישי לילדים עם מוגבלות.
מומחי הפיתוח של פל"א נענו לאתגר ומצאו פתרון באמצעות חיישן ייחודי שמזהה את הצפצוף ומבחין בינו לבין רעש אחר. כאשר הצפצוף נמשך מספר שניות/דקות, לפי הגדרה מכוונת מראש, פין מכני מקיש אוטומטית על הכפתור ומפסיק את הצפצוף.
2 צפייה בגלריה
הדפדפן המיוחד. צילום: דוברות אלי"ן
הדפדפן המיוחד. צילום: דוברות אלי"ן
הדפדפן המיוחד. צילום: דוברות אלי"ן
פיתוח נוסף מבית היוצר של פל"א לטובת שומרי השבת הוא דפדפן כשר, שהותאם לאחרונה לבקשת צעירה אשר לוקה במחלת ניוון שרירים שהובילה לשיתוק בארבעת גפיה, למעט תנועה קלה בידה.
הצעירה מרבה לקרוא ועושה זאת באמצעות טאבלט, אך בסופי השבוע היא נאלצת לוותר על התחביב. בעיה נוספת שבה נתקלה הצעירה היא אי יכולתה להתפלל באופן עצמאי, שכן במהלך השבוע היא עושה זאת באמצעות הטאבלט ובסופי השבוע היא מתקשה לדפדף בסידור רגיל. בפל"א פיתחו עבורה 'דפדפן' ידני. כך, הצעירה מדפיסה מראש את דפי התפילה ומרכיבה אותם על המתקן ובעזרת האצבע היא גוללת כפתור מכני שמעביר את הדפים.
"בפל"א אנו מפתחים מוצרים שיעניקו עצמאות ותפקוד מיטביים בהתאמה אישית. ההתאמה האישית היא גם לצרכים התרבותיים והמנהגים של כל אחד, ולכן בהגדרה של הבקשה יש לכלול גם את הערכים האלה. כך אנו נוהגים וכך אנו עושים", אומרת השבוע הילה בורל, מנהלת מרכז פל"א.