4 צפייה בגלריה
חדר הצנתור החדש. צילום: דוברות הדסה
חדר הצנתור החדש. צילום: דוברות הדסה
חדר הצנתור החדש. צילום: דוברות הדסה
בום הבנייה של הדסה הר הצופים: כשנה בדיוק מאז מונתה רופאת הנשים ד"ר תמר אלרם (46) לנהל את קמפוס הר הצופים של הדסה נחנכים עכשיו חדרי הלידה החדשים. אולם זהו רק קצה קצהו של מיזם ענק לבנייה מסיבית בבית החולים - עשור שלם שיאופיין בבנייה בלתי פוסקת.
למעשה, זה מספר שנים שתוכניות בנייה בהיקף גרנדיוזי מונחות על שולחנם של מנהלי בית החולים הדסה הר הצופים, אך נראה כי תהיה זו ד"ר אלרם שתזכה להוציא אותן לפועל.
מלונית ומלון
שבוע הבא תתקיים חנוכת חדרי הלידה החדשים שתביא שינוי גדול במחלקה הקיימת. כבר בתקופה הקרובה יחל בית החולים לעבוד על הסבת חדר היולדות הקודם למחלקת יולדות והסבת מחלקת יולדות קיימת למלונית. בנוסף מתוכננת הרחבה משמעותית גם בפגיית בית החולים. "אחרי שנירגע מחדרי הלידה, אנחנו צפויים כבר בינואר הקרוב לפתוח חדר צנתורים ראשון בבית החולים", אומרת ד"ר אלרם. "זה יאפשר לנו לקלוט אנשים בזמן אירוע לבבי חמור שכיום מופנים לקבלת שירות רפואי בבתי חולים אחרים". כמו כן במהלך שנת 2020/2019 יתבצעו שינויים בתוך בית החולים עצמו, שיכללו שיפוץ של המיון ושל מיון הילדים, פתיחה של חדרי טראומה חדשים ושיפוץ של הטיפול הנמרץ. הר הצופים מפעילה כבר שנים רבות את מחלקת השיקום היחידה בכל ירושלים. בשבוע שעבר החלו עבודות חפירה מסיביות לקראת בנייה של מבנה שיקום שיכיל פי ארבעה יותר מטופלים מזה הקיים היום.
4 צפייה בגלריה
הדסה הר הצופים. צילום: יואב דודקביץ'
הדסה הר הצופים. צילום: יואב דודקביץ'
הדסה הר הצופים. צילום: יואב דודקביץ'
"יש חוסר כרוני במיטות שיקום בישראל", מסבירה אלרם את הפרויקט הענק שמחכה בפתח. "על כל מיטה שיש לנו יש 4-3 ממתינים. התכנון הוא לרבע את כמות המיטות, להגיע לכמות של 120. המבנה החדש יספק שירותים נוספים לבעלי מוגבלויות שאינם בהכרח רפואיים. יהיו בו אולם אירועים מונגש, גנים טיפוליים, מלון ושירותים נוספים", אומרת ד"ר אלרם. היא מעריכה כי הבנייה תימשך בין שנתיים לשלוש. עשור הדחפורים יימשך גם בהקמת מיון חדש. "אנחנו רואים מספר ביקורים שהוא מעל ומעבר למספר מיטות האשפוז שלנו והתנאים לא עומדים בסטנדרט", היא אומרת, ומיד מסייגת: "אף על פי שסקרי דעת הקהל על שירות עדיין ממקמים אותנו במקום הראשון". המבנה צפוי להיות בן קומה אחד, ותחתיו יהיו ארבע קומות של חניה תת־קרקעית, מה שצפוי לשים קץ למצוקת החניה המוכרת והמתסכלת שרווחת בקמפוס.
ומה עוד בתוכניות? "וקיים גם מגדל האשפוז. הוא יכלול בין 13 ל־14 קומות. בנוסף לו, בקצה הקמפוס צפויה להיבנות שכונת מגורים שתאפשר גם מגורי צוות. הקמפוס החדש יכלול בסך הכול 800 מיטות".
כמה זמן אמור להימשך כל הליך ההתחדשות? "בין עשור לעשור וחצי".
השנים האחרונות היו קשות להדסה מבחינה כלכלית. מהיכן המימון לכל הפרויקט? "בראש ובראשונה מתרומות. בנוסף, הדסה לא נמצאת באותו מקום שבו היא היתה לפני כמה שנים. היא מסוגלת להסיט חלק מההכנסות השוטפות לפיתוח בזכות עלייה משמעותית בפעילות בשני הקמפוסים ופתיחת שירותים חדשים. מה גם שקיים שיתוף פעולה עם המדינה, שמשתתפת כלכלית".
4 צפייה בגלריה
עיקרי התכנית
עיקרי התכנית
עיקרי התכנית
מה מצבו הכלכלי של הר הצופים? "בשנת 2018 עלו רווחי בית החולים ביותר מחמישה אחוזים, ובתחומים הכירורגיים הפעילות עלתה ביותר מעשרה אחוזים".
סיכום שנה
החודש כאמור מציינת ד"ר אלרם שנה לכניסתה לתפקיד. עם זאת היא מספרת כי עדיין, אחת לשבוע, היא מקבלת מטופלות כרופאת נשים במרפאה של קופת חולים. "זה משמר לי את הקשר האישי. השיח הזה עם הפציינטיות הוא מרומם. אני אוהבת אותן ומה שאני חווה בקליניקה אני מביאה איתי גם לעולם הניהול, כי בסוף כשיושב מולי פרופסור, מנהל מחלקה, השיחה איתו משלבת מקצועי ואישי".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אלרם. צילום: רמי זרנגר
ד"ר אלרם. צילום: רמי זרנגר
ד"ר אלרם. צילום: רמי זרנגר
״החזון אותו בנתה קודמתי בתפקיד, ד״ר אסנת לבציון-קורח, יחד עם מנכ״ל הדסה, פרופ׳ זאב רוטשטיין, קרם עור וגידים והפך למציאות. לנגד עיניהם עמדו היולדות מירושלים ומהישובים הסמוכים, כאשר החלו בכנון ובהגשמת החלום בגיוס כספים ובעמל כה רב, על מנת שהיולדות יתחדשו במערך חדרי הלידה החדש, ועל כך תודתי הגדולה להם. אלמלא הרעיון וההובלה שלו לכדי מעשים בשטח, בהמון נחישות ולמרות המון קשיים, לא היינו כאן היום", הוסיפה.